علی یزدانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این فرد خاطی با برقراری تماس مزاحمتی با مرکز اورژانس ۱۱۵ مشهد روند خدمات رسانی به شهروندان را دچار اختلال کرده بود که با پیگیری مدیریت امور حقوقی و مدیریت حراست این دانشگاه و ارسال گزارشات مستمر از مزاحمان تلفنی به صورت شکایت به قوه قضائیه، در رای کتبی اعلام شده برای وی، علاوه بر جزای نقدی و حبس تعزیری به یک سال و هر روز چهار ساعت انجام امور خدماتی در مر کز اورژانس پیش بیمارستانی این دانشگاه محکوم شد.
او افزود: یکی از مشکلات مهم در حوزه فوریتهای پزشکی، موضوع مزاحمتهای تلفنی و اشغال خطوط اورژانسی است که موجب تاخیر در ماموریتهای اورژانسی در بیماران بدحال مانند سکته حاد مغزی و قلبی و مصدومان ترافیکی میشود.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تا کنون سعی شده است تا با آموزش همگانی و رسانهای و اطلاع رسانیهای عمومی در خصوص پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی اقداماتی انجام شود، اما با این حال مطابق بررسی آماری بیش از پنج درصد تماسهای تلفنی مزاحمت و بیش از ۴۰ درصد موارد نامرتبط بوده است.
یزدانی بیان کرد: امیدواریم با فرهنگ سازی و آموزش از سطوح ابتدایی به کودکان توسط والدین و سپس در سطوح مختلف تحصیلی آگاهی جامعه ارتقا یابد و همگان بدانند که مسوولیت تمامی عواقب استفاده نامناسب از خطوط تلفن همراه و تلفن ثابت با صاحب آن خط است و پیگیریهای قضایی در راستای برخورد با این هنجارشکنی بزرگ اجتماعی که موجب به خطر افتادن جان هموطنان میشود انجام میشود.