سید محمدمهدی تقوی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین گفت: شهرداری قزوین در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری و طی سالهای ۹۵ تا ۹۷ اقدام به خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا کرده بود که به منظور بهره برداری از این تعداد اتوبوس اقدام به واگذاری ۴۶ دستگاه به صورت امانی به مالکان اتوبوسهای شهاب از رده خارج شده که قرارداد فعال با سازمان داشتند را به انجام رساند که چهار دستگاه اتوبوس از این تعداد به دلیل مشکلات قانونی در سال ۱۴۰۱ متوقف شدند و ۴۲ دستگاه در مرحله تعیین و تکلیف قرار گرفت.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات و خواسته بهرهبرداران از سازمان اتوبوسرانی قزوین طی سالهای اخیر، موضوع تعیین و تکلیف این اتوبوسها بود که این موضوع در دستور کار جدی سازمان قرار گرفت.
تقوی اضافه کرد: پس از ۱۸ ماه تلاش مستمر و تشکیل جلسات حقوقی متعدد و با صبوری بهرهبرداران، حمایتهای شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و اخذ مجوزهای لازم با ارایه پیشنهاد چهار راهکار اساسی و در چارچوب ضوابط و مقررات که در برگیرنده بخش زیادی از انتظارات بهرهبردان بود، از تاریخ آذر ماه سال جاری به مورد اجرا گذاشته شد.
این مسئول با اشاره به استقبال ۹۰ درصدی بهرهبرداران از چهار راهکار حمایتی، یادآور شد: در راستای تحقق مطالبات بهره برداران اتوبوسهای واحد درون شهری قزوین طی سالهای اخیر، پیرامون موضوع تعیین و تکلیف آنها چهار روش پیشنهادی - حمایتی، استقبال ۹۰ درصدی بهره برداران را به همراه داشت.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی استان قزوین به تشریح چهار روش پیشنهادی برای تعیین و تکلیف وضعیت اتوبوسهای اسکانیا تحویل امانی و اتوبوسهای شهاب اخذ شده از بهره برداران، افزود: پرداخت مبلغ به روز شده اتوبوسهای شهاب تحویلی به قیمت عادلانه کارشناسی دادگستری، واگذاری خودروی جایگزین از خودروهای مازاد ملکی سازمان مطابق نظر کارشناس رسمی دادگستری، واگذاری ۱۸ تا ۲۴ درصد از سهام مالکیت اتوبوسهای اسکانیا در اختیار به بهای روز و مطابق با نظر تقویمی کارشناسی با توجه به قیمت اتوبوسهای شهاب بهره بردار و صدور مجوز پنج ساله و در نهایت فراخوان عمومی مزایده ۴۰ درصد از سهام اتوبوسهای اسکانیای امانی و انعقاد قرارداد هفت ساله بهره برداری از خطوط اتوبوسرانی چهار روش پیشنهادی بودند.
به گفته وی، در نهایت از ۴۲ دستگاه اتوبوسهای درون شهری واگذار شده پس از انتخاب روشهای یاد شده، سه بهره بردار نسبت به انتخاب روش اول، ۱۷ بهره بردار به روش دوم، ۱۷ بهرهبردار نسبت به انتخاب روش سوم اقدام کردند و پنج بهره بردار نیز در وضعیت بلاتکلیف به سر میبرند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین اضافه کرد: ۴۲ دستگاه اتوبوس درون شهری قزوین با ثبت نام بهرهبرداران در چهار روش پیشنهادی - حمایتی تعیین و تکلیف شدند و در حال حاضر هم مصوبات نهایی شورای اسلامی شهر و فرمانداری را اخذ کرده و مراحل تحویل و تحول خودروها به زودی انجام میشود.