همیشه صحبت بر سر قشر خاص جامعه یعنی افراد معلول بوده است. کسانی که مشکلاتشان دغدغه همه مردم تلقی می شود اما باز هم نکاتی رعایت نمی شود.دسترس پذیری شهر برای معلولان جسمی و حرکتی و سالمندان یکی از مولفه های اساسی در مدیریت اصولی شهرها به شمار می رود،امری که در کشورهای توسعه یافته به نحو مطلوب و سازنده ای اجرایی و عملیاتی می شود.
یقینا با نادیده گرفتن بستر و زیرساخت های لازم برای حضور افراد معلول در جامعه به مثابه افراد عادی،بخش قابل توجهی از توانمندی های موجود در حوزه جامعه معلولان کشور به حاشیه می رود که این موضوع خسارت بزرگی تلقی می شود که با مناسب سازی و دسترس پذیری می توان رفع کرد.
درباره این موضوع سازمان بهزیستی هم بارها تذکر داده و گفته که به خاطر بیتوجهی مردم به تابلوهای ویژه پارک خودرو معلولان، یافتن جای پارک خودرو برای معلولان مشکلتر از قبل شده و این بیتوجهیها، افراد دارای معلولیت و توانخواهان را به دردسر انداخته است. پس بهتر است رانندگان با توجه به محدودیت فضای پارک برای معلولین، در صورت خالی بودن جای پارک معلولین به هیچ عنوان در این مکانها پارک نکنند و به حقوق شهروندی معلولان احترام بگذارند و این جای پارکها را برای خودروهای معلولین محفوظ نگه دارند.
به همین منظور از سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در این باره پرسیدیم که گفت: توقف در گذرگاه عابر پیاده که بیشتر در بلوارها و تقاطعها است٬صورت می گیرد. خودروها در این محلها روی خط کشی عابرین پیاده پارک کرده و مانع تردد درست آنها میشوند و این موضوع باعث بروز حوادث برای عابرین پیاده علی الخصوص معلولین خواهد شد.
سرهنگ شریفی گفت: توقف در محل اختصاصی جانبازان و معلولین یکی دیگر از توقفات غیر مجاز بوده که بسیار مهم و حساس تلقی می شود. این تخلف کاری غیر اخلاقی است چرا که این افراد زمانی میخواهند در محلی که برای آنان اختصاص داده شده پارک کنند با مشکل نبود فضای پارک رو به رو خواهند شد٬ زیرا افراد دیگری در آن جا پارک کرده اند.
او تصریح کرد: پارک در این محل حمل با جرثقیل را نیز در پی دارد و جریمه ۱۰۵ هزار تومانی را نیز به دنبال خواهد داشت و این جریمه سنگینترین جریمه تخلفات و توقفات فردی است که در آن مکان ها پارک کرده اند.
او گفت: توقف در داخل پیچها، روی پلها و داخل تونلها نیز جز توقفات غیر مجاز و خطرناک است. این محلها در نقاط کور واقع شدهاند و علاوه بر اینکه باعث بی نظمی میشود چرا که خودرو در نقطه کور واقع شده و ممکن است که هر لحظه با خودرویی برخورد کرده و باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شود. ماده ۱۶۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی درباره این تخلفات کاملا توضیح داده است.
در ادامه بیان کرد: نزدیک ۴ و نیم میلیون وسیله نقلیه در شهر تهران با پلاک تهران تردد میکنند. در مدت ۱۰ ماه بیش از ۹ میلیون جریمه توقفات غیر مجاز برای رانندگان خاطی صادر شده است. یعنی میانگین هر ماه حدود ۱ میلیون برگ جریمه برای رانندگان متخلفی که تخلفات و توقفات غیر مجاز را انجام داده بودند صادر شده است.
متاسفانه به هیچ وجه رعایت نمیشود و حتی با تذکر به راننده متخلف که در ماشین است مبنی بر پارک غیر مجاز در محل پارک معلولین با بی توجهی آنان مواجه میشویم. تنها راه که تا حدودی جواب میدهد تماس با 110 و اعلام شماره خودرو متخلف برای جابجایی است که بعضا بطول می انجامد.
جریمه کار ساز نیست و باید از طریق صدا و سیما و مجازی فرهنگ سازی شود. بامید آن روز