تنظیمات پیشفرض استاندارد معمولاً باعث میشوند که ما دادههای مربوط به فعالیتها و موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذاریم، اما خوشبختانه میتوانیم از این مجموعه دادهها انصراف دهیم، اگرچه شرکتها دسترسی به منوها و دکمههایی که برای تغییر این تنظیمات است را سخت میکنند تا نتوانیم آن را به درستی تغییر دهیم.
شرکتها معمولاً از ما میخواهند که برخی از تنظیمات پیشفرض را روشن بگذاریم، با این ادعا که میخواهند به ما آموزش دهند و اشکالات را آسانتر رفع کنند.
با این حال، اشتراکگذاری دادههای غیر ضروری همیشه به نفع ما نیست. بنابراین، در هر محصول فناورانه که استفاده میکنیم، مهم است که برای محدود کردن اشتراک گذاری دادهها از طریق شناخت منوها، دکمهها و سوئیچهای متعدد، زمان بگذاریم.
در این گزارش یک راهنمای ساده برای چندین تنظیم پیش فرض وجود دارد که همیشه باید تغییر کنند:
گوشیهای اپل
در دستگاههای آیفون، کاربران میتوانند برنامه تنظیمات را باز کنند و به منوی حریم خصوصی دسترسی پیدا کنند تا نحوه اشتراکگذاری دادههای مربوط به استفاده از برنامه و مکان را تغییر دهند.
اپل از نظر فنی از افراد میخواهد هنگام فعالسازی آیفون جدید، برخی از این تنظیمات را انتخاب کنند، اما این مراحل را میتوان به راحتی از دست داد.
در هر صورت، اگر آیفون دارید، به تنظیمات بروید و Tracking را انتخاب کنید، سپس Allow apps to request tracking را خاموش کنید. این اقدام به همه برنامهها میگوید که دادهها را با اشخاص ثالث برای اهداف بازاریابی به اشتراک نگذارند.
همچنین «تبلیغات اپل» را جستجو کنید و تبلیغات شخصیسازیشده را خاموش کنید تا اپل نتواند از اطلاعات مربوط به شما برای نمایش تبلیغات هدفمند در App Store، Apple News و سهام استفاده کند.
همچنین در گزینههای Analytics و Improvements، غیرفعال کردن «Share iPhone Analytics» برای جلوگیری از ارسال دادههای دستگاه به اپل برای بهبود محصولاتش توسط تلفن، مهم است.
در همین راستا، Location Services را انتخاب کنید، روی System Services ضربه بزنید و «iPhone Analytics» و «Route & Traffic» را خاموش کنید تا از اشتراکگذاری دادههای جغرافیایی دستگاه با اپل برای بهبود نقشهها جلوگیری کنید.
محصولات گوگل
محصولات Google، از جمله تلفنهای Android و سرویسهای وب، مانند موتور جستجو، یوتیوب و نقشههای گوگل، به حسابهای Google مرتبط هستند و کنترل پنل برای تنظیم مدیریت دادهها در وبسایت "myactivity.google.com" قرار دارد.
برای همه دستهها، «حذف خودکار» را طوری تنظیم کنید که فعالیتهای قدیمیتر از سه ماه را پاک کند. به این ترتیب، بهجای ایجاد یک رکورد دائمی از هر جستجو، Google ورودیهایی را که برای بیش از ۹۰ روز پیش هستند حذف میکند.
در کوتاه مدت، گوگل همچنان میتواند بر اساس جستجوهای اخیر توصیههای مفیدی ارائه دهد.
نکته دیگری برای کاربران گوشیهای اندروید: نسخههای جدیدتر سیستم عامل به افراد امکان اشتراک گذاری یک مکان تقریبی را به جای مکان دقیقشان میدهد. برای بسیاری از برنامه ها، مانند برنامههای هواشناسی، به اشتراک گذاری دادههای تقریبی باید بهترین راه حل و فقط دقیق باشد. دادههای جغرافیایی باید با نرم افزارهایی که برای درست کار کردن به آنها نیاز دارید، مانند برنامههای نقشه، به اشتراک گذاشته شود.
پلتفرم فیس بوک
مهمترین تنظیمات "Meta" را میتوان از طریق ابزار بررسی حریم خصوصی در منوی تنظیمات مشاهده کرد، و موارد زیر برخی از تنظیمات مهم برای جلوگیری از نفوذ کارفرمایان و بازاریابان هستند:
در ارتباط با اینکه «چه کسی میتواند آنچه را که به اشتراک میگذارید ببیند» و برای افرادی که به فهرست دوستان و صفحاتی که دنبال میکنید دسترسی دارند، «فقط من» و برای کسانی که میتوانند تولد شما را ببینند، «دوستان» را انتخاب کنید.
در مورد اینکه «چگونه افراد میتوانند شما را در فیس بوک پیدا کنند» و برای افرادی که میتوانند شما را از طریق ایمیل یا شماره تلفن جستجو کنند، «فقط من» را انتخاب کنید.
برای «تنظیمات برگزیده تبلیغات فیسبوک»، نوع کار و عنوان شغلی را خاموش کنید.
به این ترتیب، بازاریابان نمیتوانند تبلیغات هدفمند را بر اساس این اطلاعات ارائه دهند.
مایکروسافت ویندوز
رایانههای شخصی ویندوز دارای طیف وسیعی از تنظیمات اشتراک گذاری داده هستند که به طور پیش فرض روشن است تا به مایکروسافت، تبلیغ کنندگان و وب سایتها کمک کند تا درباره ما بیشتر بدانند.
با باز کردن منوی تنظیمات و کلیک کردن بر روی حریم خصوصی و امنیت میتوانید کلیدهای این تنظیمات را پیدا کنید.
منبع: ارم نیوز