سید افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رای دادگاه لاهه اولین اخطار در عمر سیاسی رژیم صهیونیستی بود

کارشناس منطقه گفت: آمریکا می‌خواهد صلحی نیم‌بند را در غزه ایجاد کنند و وضعیت را به شرایط نه جنگ و نه صلح پیش ببرد.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه در ارتباط با توسعه جنگ در خاورمیانه توسط آمریکایی‌ها گفت: این که آمریکایی‌ها شعار می‌دهند و می‌گویند با توسعه و گسترش جنگ از خارج فلسطین به مناطق مختلف مخالف هستند دروغی منافقانه است.

وی گفت: کسی که به دنبال گسترش پیدا نکردن جنگ است باید دعوت به آتش بس کند نه این که هر تلاش و قطعنامه‌ای برای توقف جنگ را لغو  و رد کند. پس می‌توان گفت توسعه جنگ تا زمانی که در محور‌های مختلف در دریای سرخ، در جنوب لبنان و ارتفاعات جولان در داخل عراق و سوریه به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد برای آمریکایی‌ها امری مهم است، اما آن جایی که ضربات دردناک باشد و به شکل جدی منافع آمریکا به خطر جدی می‌افتد مانند ضربه به برج ۲۲ آن جا دیگر تجدید نظر می‌کنند.

سید افقهی گفت: آن‌ها متوجه شده اند که هزینه‌های جنگ هم برای آمریکا و هم برای صهیونیست‌ها در داخل و سطح منطقه افزوده شده است و از یک سو نمی‌خواهند در این جنگ شکست بخورند و از طرف دیگر به دنبال این هستند از طریق گفت و گوی سیاسی و امنیتی فضا را آرام کنند و به حماس فشار بیاورند و صلحی نیم بند را ایجاد کنند و وضعیت را هم به شرایط نه جنگ و نه صلح پیش ببرند که نه نتانیاهو محاکمه شود و نه حماس قهرمان این جنگ شود.

این کارشناس مسائل منطقه درباره رای دادگاه لاهه و تاثیرگذاری این رای گفت: این رای پیشران حکم نهایی است. این حکم اولیه است و اخطاری که به صهیونیست‌ها داده اند اتفاقی  است که برای اولین بار در تاریخ عمر سیاسی این رژیم پیش آمده است.

وی گفت: دادگاه لاهه با شکایت آفریقای جنوبی به شکلی جدی به موضوع جنایات صهیونیست‌ها در غزه ورود کرده است. صهیونیست‌ها ملزم هستند تا  ماه آینده به دادگاه لاهه گزارش بدهند و توصیه‌های آن‌ها را انجام دهند و اگر دادگاه متوجه شد که توصیه‌ها اجرا شده و  نسل کشی و جنگ متوقف شده است، دعوت به آرامش و راه حل سیاسی می‌کند اما  اسرائیلی‌ها این کار را نخواهند کرد.

سید افقهی ادامه داد: اسرائیلی‌ها می‌دانند در صورت محکوم شدن پرونده شان به شورای امنیت برای اجرا می‌رود و در آن جا کشور‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه احکام بر علیه آن‌ها را وتو می‌کنند، اما اگر آن‌جا بر علیه صهیونیست‌ها اجماع جهانی شود اسرائیل در بند هفت می‌رود و آمریکا هم به عنوان حمایت کننده از نسل کشی بی آبرو می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون در پنج قاره پرچم فلسطین در اهتزاز است و این سابقه ندارد و در تاریخ و در جنگ‌های اعراب و اسرائیل و محور مقاومت چنین اجماع جهانی به نفع فلسطین بر علیه آمریکا و صهیونیست‌ها اصلا سابقه نداشته است و آمریکایی‌ها می‌دانند که در این شرایط نمی‌توانند دروغ‌های الان خود را مطرح کنند.

وی  گفت: آمریکا دیگر اعتبار سابق را ندارد. دادگاه لاهه عمر بشیر و شارون را محکوم کرد و آن‌ها پس از آن جرات نکردند که از کشور‌های خود خارج شوند چرا که بلافاصله بازداشت می‌شدند و همین سران کنونی جنگ اسرائیلی‌ها مانند نتانیاهو و ژنرال‌های آن‌ها محکوم شوند جرات نخواهند کرد که از اسرائیل خارج شوند و هر جا بروند تمام کشور‌های جهان ملزم هستند که قانون دادگاه لاهه را اجرا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا هز چه زودتر بره توکشور خودش واینقدر در امور کشورها دخالت ودزدی وجنایت نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
باید دید آمریکا از چی ترسیده که حاضر شده اسراییل محکوم بشه
آخرین اخبار