انتقاد کوبا از تجارت تسلیحاتی سودآور، اما مرگبار آمریکا

وزیر امور خارجه کوبا به رکورد ۲۳۸ میلیارد دلاری آمریکا از فروش تجهیزات نظامی در سال ۲۰۲۳ واکنش نشان داد.

برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: فروش تجهیزات نظامی آمریکا به سایر دولت‌ها در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲۳۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه تجارت سلاح به شدت به اقتصاد آمریکا منفعت می‌رساند و مشوق درگیری‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: جنگ‌های بیشتر، تجارت بیشتر و (سلاح‌های) مرگبارتر، سودآورتر هستند.

به نوشته خبرگزاری پرنسا لاتینا، طبق اعلام منابع مختلف، واشنگتن در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) سلطه خود به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در سراسر جهان را تثبیت کرد؛ فروش سلاح آمریکا در بازه زمانی پنج ساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، ۱۴ درصد نسبت به پنج سال پیش از آن افزایش یافت.

مؤسسه بین‌المللی مطالعات صلح (IIEP) مستقر در سوئد گزارش داد که تجارت سلاح آمریکا با حدود ۱۰۳ کشور، ۴۰ درصد از مجموع فروش در آن دوره را تشکیل می‌دهد.

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره انتقال سلاح و تجارت دفاعی گزارش داد که برنامه فروش نظامی خارجی این کشور، خدمات و تجهیزات نظامی به ارزش ۸۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ ارائه کرد. این رقم نسبت به سال مالی ۲۰۲۲ افزایش حدود ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گزارش داد که به غیر از فروش نظامی خارجی (FMS)، فروش به اصطلاح مستقیم تجاری (DCS) آمریکا نیز در سال گذشته به ۱۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است که در مقایسه با ۱۵۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۲، افزایش یافته است. رکورد مجموع FMS و DCS در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۲۳۸ میلیارد دلار است.

نکته حائز اهمیت اینکه تجاری‌سازی جنگ‌ها به یک روند در سیاست آمریکا تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که تشدید تنش‌ها در جهان، سناریوی آمریکا برای ارسال سلاح و دستیابی به سود حاصل از آن است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار