عملیات حفاری خط ۳ مترو شیراز به طول ۱۲ کیلومتر و قطر ۹ متر با یک تونل و اعتباری بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.

شهردار شیراز در آیین آغاز این پروژه ضمن تبریک میلاد مبعث پیامبر مکرم اسلام، با بیان اینکه امروز شهرداری شیراز در زمینه اجرای قطار شهری از بیشتر کلانشهر‌ها پیشی گرفته است، گفت: خط یک مترو شیراز با حدود ۲۵ کیلومتر طی سال‌های اخیر جابه‌جایی بخشی از مسافران این شهر را بر عهده گرفته است.

محمدحسن اسدی ادامه داد: خط دو مترو نیز با سه ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و دو ایستگاه دیگر در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

او با بیان اینکه ایستگاه استقلال هم تا پایان امسال یا فروردین ماه ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: متاسفانه مشکل تامین واگن داریم و این مهم به یک مشکل اساسی در کشور تبدیل شده است.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: ادامه خط دو مترو نیز از میدان امام حسین (ع) تا کلبه سعدی به خوبی پیش می‌رود و تابستان آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اسدی در خصوص خط سه مترو شیراز هم گفت: دو سال و نیم پیش این خط در ورودی شهرک گلستان کلنگ‌زنی شد و پس از آن چند مرتبه تفاهم نامه همکاری منعقد شد، اما بدون نتیجه ماند. نهایتا ۱۷ اسفندماه سال گذشته با حضور مقامات استانی، عملیات اجرایی خط سه آغاز شد.

او اضافه کرد: باید با یک پیمانکار کار را شروع می‌کردیم که بتواند مالک دستگاه حفار باشد یا توانایی اجاره داشته باشد.

شهردار شیراز گفت: خوشبختانه شرکت مهندسی شمس عمران همت کرد و دستگاه تی‌بی‌ام در قطر ۹ متر را که در کشور بهترین است، خریداری کرد و امروز وعده محقق شد و دستگاه تی‌بی‌ام به شیراز رسید.

اسدی طول این خط را بیش از ۱۰ کیلومتر عنوان و اعلام کرد: برای این خط ۸ ایستگاه تعریف شده است؛ یکی از ایستگاه‌های آن در زیر رودخانه ساخته خواهد شد که در کشور بی‌نظیر است.

او از شهرداران مناطق ۶ و ۱۰ و رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تقدیر کرد و اهمیت این خط را از خط یک هم مهمتر دانست و گفت: توسعه شهر به سمت شمال‌غرب است.

شهردار شیراز اضافه کرد: در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس، قول مساعد داده شد که مترو شیراز به صدرا متصل شود.

اسدی بیان کرد: کلنگ زنی خط ۴ هم انجام شده و اتصال خط یک به خط ۴ هم در دست اجرا قرار دارد.

او با بیان اینکه در پروژه خط ۳ مترو مهندسی ارزش انجام شده است، افزود: اقدامات اجرایی این خط (دستگاه حفار) اعم از حمل، مونتاژ و ترابری توسط متخصصین داخلی انجام شده است.

سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه گفت: شهرداری شیراز به لطف خداوند در مسیری قرار گرفته که زمینه رضایتمندی مردم را فراهم کرده است.

او ادامه داد: بنای شورای اسلامی شهر شیراز همکاری و همراهی با شهردار و شهرداری است تا شیراز به جایگاه واقعی خود به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) دست یابد، زیرا شیراز در مسیر تمدن‌سازی همیشه نقش اصلی و اساسی داشته و باید زمینه تمدن‌سازی شیراز در چهل ساله دوم انقلاب فراهم شود و در همه عرصه‌ها به جایگاهی برسد که در دنیا به عنوان یک الگو مطرح شود.

حسینی گفت: آنچه امروز در شیراز اتفاق افتاده حاصل هم‌افزایی، همراهی، تعامل شورا، شهرداری و مدیریت ارشد فارس بوده است.

امیر یقطین، رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: حفاری خط یک و دو مترو شیراز با دستگاه تی‌بی‌ام‌های شش متری متعلق به شهرداری انجام شد.

او با بیان اینکه تی‌بی‌ام‌های شش متری به صورت دوقلو فعالیت می‌کردند، عنوان کرد: برای نخستین بار تی‌بی‌ام ۹ متری در شیراز و در خط ۳ به‌کارگیری خواهد شد. حجم خاکبرداری تی‌بی‌ام ۹ متری در مقایسه با دو تی‌بی‌ام شش متری، ۱۲ درصد بیشتر است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: با توجه به گرانی عملیات حفاری، استفاده از تونل ۹ متری برای کارفرما‌ها به صرفه‌تر خواهد بود.

یقطین تصریح کرد: تاثیر تونل ۹ متری بر ساختمان اطراف کمتر از دو تونل شش متری است.

او در خاتمه گفت: با توجه به اینکه تی‌بی‌ام بر اساس فشار تنظیم شده حرکت می‌کند، انتظار نشست در مسیر مترو بسیار کم است و امید است بدون هیچ آسیبی از مسیر‌ها عبور کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار