اولین نشست رسانهای در هفتمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر ۴۲ متعلق به فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری بود که امروز ۱۷ بهمن در سینمای رسانه برگزار شد.
در این نشست علاوه بر فرماندهان ارتش، حبیب والینژاد تهیهکننده، محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میلاد کیمرام، امیرحسین آرمان، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی از بازیگران فیلم، میثم مولایی تدوینگر، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه، بهزاد آقابیگی طراح لباس، مسعود سخاوتدوست آهنگساز، ایمان کرمیان مسئول جلوههای ویژه میدانی و جواد مطوری مسئول جلوههای ویژه بصری حضور داشتند.
هفتمین روز از چهلودومین دوره جشنواره فیلم فجر به بیتا فرهی بازیگر فقید ایرانی اختصاص داده شد. در این راستا در ابتدای این نشست خبری مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره روی سن حاضر شد و از دختر دایی بیتا فرهی به نیابت از خانواده هنرمند تجلیل کرد. وی گفت: من از سوی خانواده بیتا فرهی از برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر تشکر میکنم. بیتا عاشق مردم بود و قلبش برای مردم میتپید. در این لحظهها که او در کنارمان نیست، دریافت این جایزه خیلی دردناک است، اما مطمئن هستم که روح او در کنار ماست.
محمدرضا مقدسیان مجری نشستهای رسانهای فیلم فجر در ادامه این نشست از حضار خواست تا عکاسان حاضر در جشنواره که تلاشهای بسیاری انجام میدهند را تشویق کنند. سپس از حضار درخواست کرد تا بایستند و قهرمانانی مانند شهید شیرودی و فرماندهان ارتش حاضر در نشست را تشویق کنند.
حبیب والینژاد تهیهکننده این فیلم در ابتدای نشست بیان کرد: من و دوستانم سعی کردیم در حد توانمان بخشی از ایثار و فداکاری شهدا و فرماندهان ارتش و مردم کردستان را مقابل ارتش بعث عراق نشان دهیم.
وی افزود: ۴ سال پیش اردلان عاشوری یکی از دوستانم این طرح را برای من تعریف کردند. طی این ۴ سال ما پیشتولید کار را فراهم کردیم و بالاخره امسال توانستیم این کار را کلید بزنیم. ساخت این فیلم کار سختی بود چراکه شگفتیهای خودش را دارد، اما اگر حمایت فرماندهان ارتش و دوستان هوانیروز نبود، امکان ساخت این فیلم فراهم نمیشد. برای چنین کاری باید یک قرارگاه لوجستیک ساخته میشد و به دستور امیر ارتش این امکان فراهم شد.
محمد عسگری کارگردان فیلم «آسمان غرب» در ادامه این نشست عنوان کرد: برای نگارش فیلمنامه یک مقطع زمانی و یک زمینه تاریخی را در نظر داشتیم. در روزهای نخست جنگ تحمیلی یک حماسهای رقم خورد و تلاش کردیم تا آن را به تصویر بکشیم.
وی افزود: من چند راه داشتم، یکی اینکه کتابها و فایلهای صوتی باقی مانده از آن زمان را مطالعه و دیگر اینکه با همرزمان شهید در آن زمان گفتگو کنم. طی این گفتگوها فانوس راه و مسیری که باید پیش میرفتم، برایم روشن شد. در گفتگو با این عزیزان من در جریان جزییات آن روزها قرار گرفتم و به شخصیت شهید شیرودی نزدیک شدم.
کارگردان «آسمان غرب» یادآور شد: حدود ۷۰ درصد این فیلم طبق وقایع واقعی است. کار ما تاریخنگاری نبوده و سعی کردیم داستان را دراماتیزه کنیم تا به زبان سینما روایت شود.
عسگری ادامه داد: این فیلمنامه براساس گفتگوهای رخ داده با همرزمان شهید یا مصاحبههایی که هست، نوشته شده است. ما وقایع واقعی را در قالب قصه و سینما روایت کردیم و تمام تلاش من این بوده که اتفاقات در مسیر زندگی شهید رخ دهد. به عنوان مثال شهید سهیلیان ۲۱ مهر به گونه دیگری شهید میشوند، اما من میخواستم دین خودم را به هوانیروز و شهدای آن ادا کنم. پس فکر میکنم کار اشتباهی نکردم.
ویدر پاسخ به پیوست شخصیت شهید شیرودی با امام خمینی (ره) و سانسور شدن این اتفاق گفت: شهید شیرودی در فیلم چندین جمله از امام خمینی (ره) بیان میکند. او عکس امام را در جیب خودش دارد و چیزی هم سانسور نشده است.
میلاد کیمرام بازیگر نقش شهید شیرودی در «آسمان غرب» عنوان کرد: ابوذر شیرودی عزیز فرزند علیاکبر شیرودی و دختر و همسر ایشان امروز در جمع ما هستند. همچینن دختر شهید سهیلیان، پسر شهید همت و فرزند شهید همدانی نیز اکنون در اینجا هستند، لطفا به افتخار این عزیزان ایستاده آنها را تشویق کنیم.
وی درباره روند رسیدن به نقش خود ادامه داد: در نشست و برخاستها و تحقیقاتی که داشتیم، تمام سعیام را کردم که نقش شبیه شخصیت شهید علیاکبر شیرودی شود. پسر شهید به من گفتند که این نقشی که ایفا کردم، شبیه پدرشان و این برایم باارزش است. من باید جنگی را بازی میکردم که ندیدهام.
امیرحسین آرمان دیگر بازیگر این فیلم عنوان کرد: یک جمله کلیشهای بود که در این فیلم برایم معنا پیدا کرد؛ این نقش من را انتخاب کرد. هرچه جلوتر رفتم، زوایای این شخصیت بیشتر برای من نمایان شد. به برادر شهید قول دادم که شان این شهید را حفظ میکنیم و امیدوارم که این اتفاق رخ داده باشد.
وی درباره ادای لهجه کردی در این فیلم تصریح کرد: از همان گریم اولیه و تراشیدن مو با نقش کلنجار میرفتم و فکر میکردم که هنوز آنگونه که دلم میخواهد، نیست. با مردم و عشایر صحبت میکردم و یک روز لهجه کردی را امتحان کردم که روز بعد به آقای عسگری گفتم این نقش را با لهجه بازی کنم.
در ادامه نشست، آرمین رحیمیان بازیگر «آسمان غرب» اظهار کرد: باعث افتخار است که این نقش را بازی کردم و ارتباطی که باید با آن وسایل لجستیک برقرار میکردیم، برایم بسیار جذاب بود. اساسا سینما دینی به واقعیت ندارد. امر واقع الزاما نمیتواند دراماتیک، اما میتواند مهم باشد. این مساله خطکشی برای ایراد گرفتن از سینما نیست.
روحالله زمانی دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: خوشحالم که در چهلودومین دوره جشنواره حضور دارم و بخش کوچکی از این فیلم بودم. شهدای ما خیلی مهم هستند و آدم تا عزیزی را از دست ندهد، قدر زندگی را نمیداند.
علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری «آسمان غرب» گفت: درباره حرکت دوربین در این فیلم یک استراتژی داشتیم و به نتیجه رسیدیم که خیلی از سکانسهای ما قطع نشوند و لانگتیک باشند.
میثم مولایی تدوینگر این فیلم سینمایی عنوان کرد: من سال گذشته مدتی با آقای عاشوری و همچنین با آقای عسگری نیز روی فیلمنامه کار میکردیم تا همین امروز صبح. روند اینگونه بود که درباره جزییات همه چیز صحبت کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که با این سه جنگ رفتار متفاوتی داشته باشیم. در حقیقت خودمان را در چالش انداختیم تا نگاه متفاوتی به سکانسهای جنگ داشته باشیم.
مسعود سخاوتدوست آهنگساز مطرح کرد: بحث نظری این موسیقی به مراتب مهمتر از بحث عملی کار بود. ما حدود ۳ ماه درگیر ابجکتیو و سوبژکتیو بودیم. من ۵ سال در مدرسه شهید شیرودی درس خواندم بدون اینکه بدانم این شخصیت چه کسی هستند و این موسیقی باعث شد که ادای دینی به این شخصیت داشته باشم.
بهزاد جعفری طادی طراح صحنه «آسمان غرب» گفت: این اثر، کار سختی بود و در صحنه و لباس بسیار چالش داشت. سختترین صحنه ورودی شهر سرپل ذهاب بود، زیرا باید در این فیلم این لوکیشن ساخته و تخریب میشد.
بهزاد آقابیگی طراح لباس این فیلم خاطرنشان کرد: من برای این فیلم آرزوی موفقیت میکنم.
کارگردان «آسمان غرب» در پایان خاطرنشان کرد: از تمام عوامل و دستاندرکاران این فیلم بسیار تشکر میکنم.