نیره قوی در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاههای کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۲۰۰ قانون مرتبط با زنان و خانواده بر اساس دین مبین اسلام تصویب کرده است که این موجب افتخار این نظام است، بنابراین نمیتوان گفت قانون در این زمینهها وجود ندارد، بلکه باید بر اجرای قوانین از سوی دستگاههای مختلف نظارت شود.
او با اشاره به نقش موثر زنان در جامعه، یادآور شد: امام خمینی (ره) در نامهای پس از تصویب حق رای زنان در سال ۱۳۴۱ از سوی محمد رضا پهلوی، اعلام کردند که زنان ایران بر اساس قانون و اسلام از حق رای برخوردار بودند، و این حق را پهلوی به آنها نداده است. در این نامه حضرت امام (ره) به این نکته اشاره شد که رضا شاه و سپس محمدرضا شاه، این حق را از آنها گرفتند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان کرد: هر چند امروز کمیّت و شمار زنان حاضر در مجلس شورای اسلامی موضوعیتی ندارد، اما هیچ عیبی هم ندارد که بانوان توانمند و شایسته به عنوان نماینده مردم به مجلس راه یابند.
قوی عنوان کرد: در زمان حاضر ۴۲ درصد از نمایندگان مجلس سوئد، ۳۶ درصد مجلس فنلاند، ۳۶ درصد در هلند و ۲۵ درصد در استرالیا را زنان تشکیل میدهد، اما در آمریکا تنها ۱۴ درصد از سناتورها را زنان تشکیل میدهند. این در حالی است که همین کشور بیشترین اظهارنظر را در مورد نمایندگان ایران میکند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع و نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: رهبر معظم انقلاب بر اهمیت انتخاب زنان به عنوان نماینده و وزیر تاکید کردند و امام خمینی (ره) نیز زنان را رهبران خود خواندند.
او با اشاره به کتاب «نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاههای جهان» که نوشته خود ایشان و در باب قوانین و باید و نبایدهای پوشش در دانشگاههای جهان است، گفت: بسیاری از محدودیتهای پوشش و خالکوبی برای دانشجویان در دانشگاههای سراسر جهان وجود دارد و این تنها مختص به ایران نیست و چنین قوانینی برای اساتید و کارکنان دانشگاهها نیز در پارلمانهای کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و اتحادیه عرب و دیگر نقاط جهان مصوب شده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، گفت: تدریس دروس عمومی مانند درس انقلاب اسلامی تنها در دانشگاههای ایران رایج نیست، بلکه دانشگاههای دنیا به طور میانگین ۳۶ واحد درس عمومی را به دانشجویان خود ارائه میکنند. به عنوان نمونه دانشگاه استنفورد ۳۶ واحد عمومی مانند اندیشههای انسانی، باورها و خلاقیت، فرهنگ جهانی در قرن ۲۱، منطق اخلاق، جامعه جهانی، محیط زیست و قدرت فرهنگی نرم را به دانشجویان خود ارائه میکند.
او ادامه داد: دانشگاه ماساچوست آمریکا ۳۴ واحد، دانشگاه کالیفرنیا ۴۵ واحد و دانشگاه علم و تکنولوژی ژاپن، ۵۴ واحد درس عمومی را در میان واحدهای درسی دانشجویان خود گنجاندهاند و البته دانشگاههای آمریکا بسیاری از واحدهای عمومی را با هدف آموزش فرهنگ آمریکایی در میان واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی خود قرار دادهاند.