در برنامه مناظره شیوه مطرح شد؛

ابعاد پیروزی انقلاب اسلامی بعد از ۴۵ سال/ هرچه مردم بیشتر مشارکت کنند دشمن نا امیدتر می‌شود

برنامه مناظره شیوه با حضور سفیر اسبق کشورمان در استرالیا و نماینده سابق مجلس برگزار شد.

برنامه مناظره شیوه با حضور محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در استرالیا و مکزیک و مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس برگزار شد.

محمد حسن قدیری ابیانه در ابتدا گفت: تا به حال بیش از ۲ هزار میلیارد کهکشان کشف شده است یکی از منظومه‌های این کهکشان منظومه شمسی و یکی از کرات کره زمین است. خدایی که این کهکشان را با این عظمت آفریده است کتابی را برای اشرف مخلوقات خلق کرده و از عالم غیب نیز به ما خبر داده است.

وی ادامه داد: این قرآن همه جا پیدا می‌شود، اما ملت ما این توفیق را دارد که این کتاب را به رسمیت می‌شناسد ما معتقدیم که این یک افتخار است.ما در انقلاب اسلامی اعتقاد داشته و داریم که باید رهنمودهای این کتاب را دنبال کنیم. ما زمان ابتدای انقلاب دستمان خالی بود در حالی که رژیم شاه همه چیز داشت چطور شد که یک ملت با دست خالی پیروز شد؟

قدیری ابیانه افزود: معتقدم با رهبریت نظام و همراهی مردم این اتفاق افتاد. رهنمود های امام نیز بر اساس قرآن بود .هنوز هم همین است. توطئه هایی که بر علیه انقلاب شد می‌توانست هر نظام مستحکمی را ساقط کند.

قدیری ابیانه در ادامه گفت: هرجا حمایت مردم بود ما پیروز شدیم. ملتی که افرادش آمادگی شهادت نداشته باشند مانند بدنی است که گلبول‌های سفیدش مشکل داشته باشد. من توفیق این را داشتم که در پاریس خدمت حضرت امام هم بودم. عده‌ای باورشان نمی شد که انقلاب حریف شاه بشود مانند بازرگان البته فرد خوبی بود. سیاست نه شرقی و نه غربی را نیز کسی باور نمی کرد این را در نهضت‌های مختلف هم می بینیم که می گویند برای موفق شدن باید وابسته به قدرت دیگری باشیم؛ مثلا حزب توده وابسته به روسیه بود.

 تحلیلگران دوست و دشمن معتقدند که تمدن اسلامی هم به رهبریت ایران در حال شکل گرفتن است

وی ادامه داد: بعد از انقلاب هم عده‌ای می گفتند که چون این انقلاب به هیچ قدرتی وابسته نیست ضعیف است؛ از همین رو موضوع تجزیه طلبی را مطرح کردند و شکست خوردند. همین که بعد از ۴۵ سال با این توطئه‌ها ما هستیم خودش معجزه است چه برسد به این همه پیشرفت ها. ما ابتدای انقلاب سیم خاردار نداشتیم، اما الان نگرانی غرب این شده است که مبادا موشک صادر کنیم. این‌ها دنبال تجزیه ما بودند الان نگران تجزیه آمریکا و انگلیس هستند. دلار آمریکا که زمانی قدرت اول اقتصادی بود الان توسط کشور‌های دیگر زیر سوال رفته است. جهان در حال تغییر از جهان یک قطبی به جهان چند قطبی است. تحلیلگران دوست و دشمن معتقدند که تمدن اسلامی هم به رهبریت ایران در حال شکل گرفتن است. البته مشکلاتی هم داریم.

مصطفی کواکبیان در ادامه برنامه بیان کرد: در بحث‌های جامعه شناسی معتقدند که انقلاب خشونت سازمان یافته‌ای است که توسط اکثریت مردم با یک رهبریت مشخص بر اساس ایدئولوژی مشخص برای تغییرات بنیادین صورت می گیرد یعنی ۷ ویژگی برایش در نظر می گیرند. یک نظریه معتقد است که انقلاب اصلا یک اتفاق بود و اصلا انقلاب نبود. متاسفانه نسل جدید ما وقتی خوب برایشان مسائل تببین نشود باور می کنند. من ۱۶ ساله بودم که بازداشت شدم. ما نسلی بودیم که خودمان انقلاب کردیم و الان هم پشیمان نیستیم البته از آرمان‌های اولیه کمی منحرف شدیم، اما اصلش را زیر سوال نمی ببریم. 

وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است صرفا معنویت گرایانه است؛ مردمی که عاشق امام بودند می گفتند امام در ماه دیده شده است؛ یعنی معتقد بودند که یک پدیده و معجزه بوده است. دیدگاه سوم که بنده به آن باور دارم نظریه واقع گرایانه است و معتقدم که همه آن ۷ ویژگی‌ در انقلاب اسلامی بود. برای مثال موضوع مهسا امینی اصلا نه انقلاب بود نه جنبش بود. من یادم است که در سنین نوجوانی در زیر زمین کتاب‌های دکتر شریعتی را می خواندیم یعنی با تمام وجود تلاش می کردیم. در روسیه مارکس نظریه‌های انقلاب را بیان کرد، اما لنین آن را اجرا کرد برخلاف انقلاب ما که تمام اقداماتش توسط امام انجام شد. در سال‌های انقلاب همه افکار مطرح بودند، ولی آن که غلبه کرد دیدگاه اسلامی بود. از دستاورد‌های مهم انقلاب ما همان موضوع شعار نه شرقی و نه غربی بود. انقاب ما مردمی‌ترین انقلابی بود که در ابعاد مختلف وجود داشت. 

در ابتدای انقلاب حزب توده بیانیه داد که این نظامیان مزدور را بکشید در حالی که امام می گفتند نگذارید برادران ارتشی تان کشته شود

قدیری ابیانه در ادامه گفت: معتقدم که دستارد‌های ما بی نظیر بوده است، اما بهتر هم میشد باشد. جمهوری و اسلامی بودن انقلاب ما می طلبید که یک سیستم اسلامی پای کار باشد. ما آمدیم گفتیم که قوانین مجلس باید اسلامی باشد بنابراین افراد مجلس باید مجتهد باشند در حالی که ما می خواستیم غیر مجتهد هم وارد شوند پس جایی را تعیین کردیم که اسلامی بودن قوانین مجلس را منطبق بر اسلام کند و شورای نگهبان وظیفه اش همین بود. درباره اسلامی بودن قوانین فقهای شورای نگهبان باید نظر دهند در حالی که مطابق قانون اساسی بودن را باید همه اعضا تعیین کنند. برخی می گویند که شورای نگهبان نباشد که در اینجا باید بگوییم کاری به اسلام نداشته باشیم که این خلاف رای اولیه مردم به جمهوری اسلامی است. یا بگوییم مجلس خبرگان تعیین کند که قوانین اسلامی است یا خیر که این هم دردسر فراوان دارد.

سفیر پیشین کشورمان بیان کرد: در ابتدای انقلاب حزب توده بیانیه داد که این نظامیان مزدور را بکشید در حالی که امام می گفتند نگذارید برادران ارتشی تان کشته شود و اولین بار بود که در انقلاب‌ها مردم در لوله‌های تفنگ‌ها گل می گذاشتند. اینطوری شد که این‌ها جذب شدند. تعداد افرادی که اعدام شدند نسبت به انقلاب‌های دیگر بسیار کم است تازه دادگاه هم برایشان تشکیل شد و امکان دفاع داشتند که این در دنیا بی نظیر است. ارتشی که منافقان به دنبال انحلال آن بودند افرادی نظیر روحانی هم معتقد بودند باید به دار آویخته شوند در حالی که همین‌ها از انقلاب دفاع کردند. اگر به جای امام خمینی ما حتی امام معصوم بود، اما مردم همراهی نمی کردند موفق نمیشد لذا نهج البلاغه پر از گلایه از مردم زمان باشد.

کجای انقلاب بر می‌آمد که ۴۵ سال با آمریکا مبارزه کنیم؟

کواکبیان در ادامه گفت:من معتقدم در زمینه نه شرقی بودن انقلاب و در زمینه اسلامی بودن مقدار زیادی از انقلاب منحرف شدیم، اما مفهومش این نیست که پشیمانم. من خودم را اصلاح طلب می‌دانم که این انحرافات بیشتر نشود. قرارداد‌های چند ساله با چین و روسیه داریم، اما کجای انقلاب بر می‌آمد که ۴۵ سال با آمریکا مبارزه کنیم. در همین ۱۲ روز ۸ هزار تومان افزایش قیمت دلار داشتیم. آمریکا در همین موشک‌هایی که پرتاب شد گفت پای ایران در میان نیست، اما برخی معقتدند که نه ما هم وسط میدان هستیم. برخی معتقد هستند که این دو کشور دست ما را خواندند. اروپا با ما مشکل داشت بخاطر مساله اوکراین است. این معنا دارد که ما بگوییم اصلا گفت و گوی مستقیم با آمریکا نداشته باشیم؟

قدیری ابیانه در ادامه گفت: برخی می گویند شما آمریکا ستیزی میک نید در حالی که من می گویم آمریکا اسلام ستیزی می کند. بعد از انقلاب ۱۰ ماه سفارت آمریکا فعال بود، اما طبق اسناد لانه جاسوسی این‌ها از روز اول به دنبال ضربه زدن به انقلاب ایران و تجزیه ایران بودند و یک لحظه از دشمنی با ایران دست برنداشتند. برخی می گویند که از دیوار سفارت بالا رفتن غیر قانونی است مگر اقدام آمریکا برای کودتا در ایران بمباران کشور‌ها غیر قانونی و توزیع پول جعلی برای ضربه به ایران غیر قانونی نیست.

 آمریکا می گوید ایرانی خوب ایرانی مرده است 

وی افزود: این نگرانی بین دانشجویان بود که دوباره شاه را برگردانند. جالب است بدانید که اسنادی که از سفارت آمریکا در ایران به دست آمده در آمریکا نگهداری اش ممنوع است. در خود اروپا هم به سفارت آمریکا می گویند لانه جاسوسی. می گویند چرا می گویید مرگ بر آمریکا در حالی که آمریکا می گوید ایرانی خوب ایرانی مرده است. همین‌ها زمان جنگ انواع سلاح‌ها را به صدام دادند. ما که با آمریکا مذاکره کردیم یک برجامی امضا شد افتضاح بود و در برابرش هم ضمانتی نگرفتند و به تعهدات خود هم عمل نکردند. رابطه ما با چین و روسیه رابطه سلطه نیست. هر کشوری به دنبال منافع خود است ما هم به دنبال همین هستیم. رضاخان آراراتی را که به ترکیه بخشید از سنگاپور بزرگتر است. مجمع الجزایر بحرین را بخشیدند. دشت نا امیدی که بخشیدند ۴ برابر سنگاپور است. آقای روحانی اصرار داشت که اروند رود را به صدام بدهیم. ۱۹۰ کیلومتر مرز مشترک ما. ما در انقلاب نگذاشتیم یک وجب از خاک ما کم شود.

گروسی گفت غنی سازی اورانیوم را ۶۰ درصد کم کردیم درحالی که اگر ما آن زمان یک درصد کم می کردیم می گفتند بزرگترین جنایت بوده است

کواکبیان در ادامه گفت: معتقدم که این واگذاری اروند رود از سوی روحانی یک تهمت است. ایشان می گویند دلیل اینکه قطر پولدار است جمعیتشان است پس چرا انقدر تبلیغ جمعیت می کنیم. ایشان می گوید ۴۵ سال آمریکا بر علیه ما جنگیده است حال من سوالم این است که ما بیکار بودیم؟ شما می گویید برجام ننگین بود پس مجلس فعلی چرا می خواهد برجام را احیا کند. هفته پیش گروسی گفت غنی سازی اورانیوم را ۶۰ درصد کم کردیم درحالی که اگر ما آن زمان یک درصد کم می کردیم می گفتند بزرگترین جنایت بوده است. در زمینه روسری ما چرا باید بهانه به آن‌ها بدهیم. من خانمم چادری است، اما معتقدم هرچه زور بیاوریم بدتر است. آمریکا غلط می کند بخواهند به ما حجاب یاد دهد، اما ما هم نباید سوژه دستشان بدهیم.

قدیری ابیانه در ادامه گفت: اصلا شما معتقد به اینکه حجاب یک ضرورت است و باید رعایت شود هستید؟

کوکبیان در جواب بیان کرد: قطعا اینگونه است، اما نمی شود به زور اجرا شود.

قدیری ابیانه گفت: پس کارش نداشته باشیم. اگر ارشاد نشد چی؟ یک مورد از فیلم‌های گشت ارشاد هم اینگونه نبوده است که کسی را بزنند.

کواکبیان در بخش دیگری گفت:من خواهشم این است که قانون اساسی بازنگری شود چرا یک خانم هم در شورای نگهبان نداریم. این انتخابات رقابتی نیست.

قدیری ابیانه در پایان بیان کرد: ما در کشورمان پیشرفت‌های زیادی داشتیم، اما مشکلات هم داریم که باید رفع شود خوشبختانه مردم ما نظام را قبول دارند. هرچه مردم بیشتر مشارکت کنند دشمن نا امیدتر می شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
ما برای این که دشمنان نا امید شوند هیچگاه میدان را خالی نمی گذاربم
آخرین اخبار