سریعترین گسترش توان نظامی در اروپا با دوبرابر شدن توان نظامی لهستان

لهستان برای مقابله با آنچه که تهدید روسیه می‌خواند تعداد سربازان ارتش خود و پرسنل نظامی آن را دو برابر کرده که برای دهه‌ها در قاره اروپا بی‌سابقه است.

خیابان‌های مرکزی ورشو، پایتخت لهستان مملوء از نیرو‌های ارتش این کشور بود که توسط تانک‌های M۱ Abrams ساخت آمریکا، تانک‌های K۲، هویتزر‌های خودکششی کره جنوبی، موشک‌انداز‌های هیمارس، سکو‌های دفاع هوایی پاتریوت و  ۱۶ جت جنگنده بالای سرشان پشتیبانی می‌شدند.

براساس گزارش عربی پست، این رژه نظامی که در سالگرد پیروزی لهستان بر ارتش سرخ شوروی در سال ۱۹۲۰ برگزار شد، نه تنها بزرگترین رژه کشور از زمان جنگ سرد بود، بلکه یک مراسم معرفی و اعلام تلاش برای سریعترین و جاه طلبانه‌ترین گسترش توانایی‌های نظامی در اروپا در دهه‌های گذشته بود.

روزنامه انگلیسی تایمز در این خصوص گفت که تعداد نیرو‌های مسلح لهستان در کمتر از ده سال تقریباً دو برابر شده و از ۹۵۰۰۰ به ۲۰۰۰۰۰ سرباز رسیده است. لهستان همچنین  ۱۴۸۰۰۰ پرسنل عادی و یک نیروی دفاعی منطقه‌ای با ۳۸۰۰۰ نیرو که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، در اختیار دارد.

او همچنین اشاره کرد که هدف ارتش لهستان رسیدن به ۳۰۰ هزار سرباز است که لهستان را به بزرگترین ارتش زمینی وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در میان کشور‌های اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند.

هدف طرح لهستان ساخت یک انبار نظامی متشکل از ۱۶۰۰ تانک اصلی جنگی، از جمله نزدیک به هزار تانک تنها از کره جنوبی است که به این معنی است که تعداد تانک‌هایی که لهستان دارد از مجموع تانک‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا بیشتر خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی اضافه می‌کند که انتظار می‌رود هزینه‌های دفاعی نیز در سال جاری به بیش از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی لهستان افزایش یابد و برخی برآورد‌ها حتی نشان می‌دهد که این درصد ممکن است از ۴ درصد نیز فراتر رود که درصد هزینه‌های دفاعی را در میان کشور‌های ناتو بالاترین میزان می‌کند.

این در شرایطی است که نگرانی سران در سراسر اروپا از این که این قاره در موقعیتی نیست که بتواند بدون حمایت آمریکا از خود دفاع کند، افزایش یافته است، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در اظهارات چند روز پیش خود در جمعی از حامیانش گفت که روسیه را تشویق می‌کند تا به هر کشور اروپایی ناتو که در هزینه‌های نظامی خود از بقیه عقب است حمله کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار