تغییر مسیر ناگهانی و لایی کشیدن؛ عامل اصلی تصادف موتورسواران

معاون عملیات پلیس راهور پایتخت گفت: براساس آمار در شهر تهران بیش از چهار میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت تردد می‌کنند.

سرهنگ احسان مومنی روز سه شنبه گفت: طرح ۱۰ پلیس راهور برای کاهش تخلفات و تصادف‌های موتورسواران در پایتخت اجرایی شده و با اجرای این طرح، در دی ماه فقط ۲ مورد تصادف منجر به مرگ موتورسواران در معابر پایتخت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه براساس آمار در شهر تهران بیش از چهار میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت تردد می‌کنند، گفت: از این میان تنها چهار درصد موتورسواران اعمال قانون شده‌اند؛ نمی‌خواهیم بگوییم تمام موتورسیکلت سواران متخلف هستند، ولی با این حجم از تردد‌های روزانه موتورسواران پلیس تنها چهار درصد از این تخلفات را رویت و آن را اعمال قانون کرده است.

سرهنگ مومنی افزود: اگر بخواهیم شاهد کاهش تصادف‌ها و تخلفات موتورسواران در شهر تهران باشیم باید اقدامات فرهنگی را درخصوص آموزش و رعایت نکات ایمنی موتورسواران افزایش دهیم.

وی گفت: از تاریخ ۱۸ دی ماه که طرح ۱۰ یا همان ساماندهی تردد موتورسواران در شهر تهران اجرا شده است به غیر از پلیس که مجری بوده است، سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر در بحث آموزش و فرهنگ سازی کمکی نکرده‌اند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: پلیس راهور در این زمینه از سازمان‌ها خواست پای کار بیایند و موتورسواران خود را آموزش دهند. برخی از سازمان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، ولی اقدام جدی از آن‌ها ندیده‌ایم.

وی افزود: فرهنگ سازی باید به گونه‌ای باشد که وقتی موتورسوار قصد خروج از منزل را دارد خانواده درخصوص استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات هشدار لازم را بدهد.

سرهنگ مومنی گفت: راکبین موتورسیکلت که از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند در مقایسه با دیگر راکبین بیشتر قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه عبور از خط ویژه، عبور از چراغ قرمز و تردد در پیاده رو‌ها بیشترین تخلفات موتورسواران است، گفت: آنالیزی که از تصادفات موتورسواران در شهر تهران داشتیم دریافتیم آنچه بیشتر باعث تصادفات موتورسواران می‌شود بیشتر تغییر مسیر ناگهانی و لایی کشیدن‌ها بین خودرو‌ها است و راکبین موتورسیکلت که از کلاه ایمنی استفاده نکرده‌اند در اثر ضربه سر به سطح آسفالت جان خود را از دست می‌دهند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: ۴۳ درصد از موتورسواران شهر تهران برای امرار معاش و کار از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، ولی بحث بار نامتعارف یکی از دغدغه‌های پلیس است چرا که این بار با حجم زیاد خود باعث واژگونی موتورسیکلت‌ها می‌شود.

منبع: مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار