افزایش ۲۷ درصدی صادرات از گمرکات استان مرکزی

صادرات کالا از گمرکات استان مرکزی در سه سال اخیر به ۸۵ کشور جهان ۲۷ درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرکات استان مرکزی گفت: در سه سال اخیر بیش از چهار میلیون تن کالا به ارزش بیش از سه میلیارد دلار از استان به ۸۵ کشور جهان صادر شده که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه از نظر ارزش ۲۷ و از نظر وزن ۱۱ درصد افزایش یافته است.

غلامی افزود: در این مدت ۶۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار از خارج از کشور به استان وارد شده که این میزان واردات هم از نظر ارزش ۶۰ درصد و از نظر وزن نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش دارد.

او گفت: یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹۵۷ میلیون دلار در ۱۰ ماه امسال از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که این میزان از نظر ارزش شش درصد و از نظر وزن ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.

مدیرکل گمرکات استان گفت: سوخت جِت، گاز مایع، پلی اتیلن ها، روغن صنعتی، مُشتقات نفتی، ظرف‌های شیشه‌ای و شیرخشک عمده‌ترین کالا‌های صادراتی استان است که به ۸۵ کشور جهان از جمله پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، ارمنستان و امارات ارسال شده است.

غلامی از واردات ۲۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۷۸۴ میلیون دلار به استان در این مدت خبر داد که این میزان واردات از نظر ارزش ۵۰ درصد و از نظر وزن ۸۱ درصد افزایش دارد.

او افزود: محصولات مواد اولیه، ماشین آلات خط تولید و اجزا قطعات ماشین‌های خط تولید عمده‌ترین کالا‌های وارداتی است که از ۵۴ کشور از جمله امارات، چین، هُنگ کنگ، آلمان، عراق و ترکیه وارد استان شده است.

مدیرکل گمرکات استان درآمد گمرکات استان را در ۱۰ ماه امسال ۱۷ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد که کل درآمد ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

غلامی تراز تجاری استان در این مدت را مثبت اعلام کرد و گفت: صادرات استان بر واردات پیشی دارد.
او گفت: گمرکات استان با پنج پست سازمانی عمده فعالیت خود را پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و از سال ۷۳ شروع کرده و هر سال شاهد افزایش صادرات کالا از استان بودیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.