مسعود کوثری پژوهشگر موسیقی درباره موضوع «تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» گفت: مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد، مسئله فضای شنیداری است که هرچه را میشنویم از صدای بوق ماشینها تا موسیقی آسانسور و… را در برمیگیرد. مهم است، بدانیم در سبد شنیداری مردم چه چیزی وجود دارد؟ آیا تکثر دارد؟ آیا نسلهای مختلف از پیر تا جوان را پوشش میدهد؟ ما در جامعهای که متشکل از نسلهاست، زندگی میکنیم و هرکس ذائقه خودش را دارد. منظور بنده نه گسست نسلها بلکه تکثر نسلهاست.
او درباره تکثرگرایی با بیان مثالی ادامه داد: شما نمیتوانید در جاده و در زمان رانندگی سمفونی گوش کنید و در آن غرق شوید و در واقع به موسیقی نیاز دارید که ذهن شما را درگیر نکند. اینجا باید درباره تکثرگرایی صحبت کنیم. اینها مسائلی است که نشان میدهد یک نوع موسیقی برای ما کافی نخواهد بود؛ حتی اگر آن موسیقی برای ما محترم باشد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم شکل مصرف موسیقی در جوانان عوض شده و سلیقهها متفاوت شده است و این در حالی است که به موسیقی سنتی توجه چندانی نمیشود. این واقعیتی است که همه ما از مسئولان فرهنگی گرفته تا متولیان تولید موسیقی باید آن را بپذیرند. درست است که سیاستهای فرهنگی همیشه همیشه و در همه حال اعمال میشود، اما جلوی تکثر را نمیتوان گرفت و من انتظار دارم که همه ما این تکثر را به رسمیت بشناسیم.
کوثری همچنین اضافه کرد: جایگاه موسیقی ما در جهان باید شناخته شود. نباید فقط با یک ژانر جایگاه خود را تعریف کنیم. ما نیاز به بروز رسانی داریم. شما آقای کیهان کلهر را ببینید که با کمانچه چه میکند و چگونه مخاطب خارجی را جذب کرده است.