روایت کارآفرینی بانوی سراوانی با ترشی و سبزی

نیازمندی گاهی می‌تواند تبدیل به انگیزه‌ای نیرومند برای پشتکار شود؛ انگیزه‌ای که باعث می‌شود تا فرد، تجربه و مهارتش را به‌کار گیرد و هنرش را از کنج خانه، به دل اجتماع بیاورد تا به درآمدزایی رسیده و برای خانواده‌اش، تأمین معاش کند.

  اشرف زارعی، بانوی پرتلاش سراوانی است که با راه‌انداختن کسب‌وکاری ساده از نوع مشاغل خرد خانگی، علاوه بر تأمین معاش خانواده‌اش، زمینه اشتغال ۱۰ بانوی دیگر را نیز فراهم کرده است.

  وقتی برای مصاحبه به محل کارش رفتیم، از لحظه ورود، بوی معطر سبزی‌های تازه خرد شده و ترشی‌ تازه به مشام می‌رسید؛ چهره خندان این بانوی سراوانی، خستگی را از تن انسان می‌برد، بویژه وقتی که گفت: مشغول به کاری هستم که دوستش دارم، به همین دلیل، گذر زمان را متوجه نمی‌شوم و وقتی سرگرم کار می‌شوم، همه مشکلات را فراموش می‌کنم.

  وی ادامه می‌دهد: عمده مشتریانم، خانم هستند. وقتی برای تحویل گرفتن سفارش می‌آیند، بیشتر وقتمان به خوش‌وبش می‌گذرد و همیشه سعی می‌کنم در خلال این صحبت‌ها، از میزان رضایت آنان هم مطلع شوم.

  زارعی در حالی که سبدهای سبزی و دبه‌های ترشی را جا به جا می‌کند، می‌گوید: من از نوجوانی به کاشتن سبزی و درست کردن ترشیجات علاقه داشتم؛ باغچه حیاط ما همیشه پر بود از بوته‌های گوجه و بادمجان و نعنا و ریحان که با وسواس خاصی از آن‌ها مراقبت می‌کردم.

  وی می‌افزاید: در مناسبت‌های مختلف، ترشی درست می‌کردم، به مسجد می‌بردم و بین خانم‌های نمازگزار پخش می‌کردم. در جلسات هفتگی که بسیجیان محله داشتند نیز ترشی برای فروش می‌بردم که درآمدی اندک، اما خوشایند و دلگرم کننده داشت.

 بانوی سراوانی ادامه می‌دهد: وقتی بنا به دلایلی خودم سرپرست خانواده شدم، تصمیم گرفتم از همان هنر دوران نوجوانی، در جهت تأمین معاش خانواده استفاده کنم. بنابراین به‌دنبال افزایش مهارت رفتم و در مسیر ایجاد کسب‌وکار، از تسهیلات کمیته امداد امام خمینی(ره) بهره بردم.

  وی اظهار می‌کند: در حال حاضر، علاوه بر ارائه ترشیجات مختلف و مطابق با ذائقه‌های متفاوت، شیره خرما از مرغوب‌ترین خرما نیز تهیه و به فروش می‌رسانم و برای ده بانوی دیگر نیز اشتغالزایی کرده‌ام.

   زارعی در مورد برنامه‌هایش برای آینده، اینچنین می‌گوید: خیلی دوست دارم کارم را گسترش بدهم و به‌دنبال راه اندازی شعبه‌های دیگری در سایر نقاط شهر هستم. همچنین قصد دارم با حمایت‌های کمیته امداد و دریافت تسهیلات، بانوان مددجوی بیشتری را مشغول به کار کنم تا خانواده‌های بیشتری به خودکفایی برسند.

  این مادر خودساخته که حالا توانمند شده است، درباره متوسط درآمد ماهیانه گفت: نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد زیرا در شرایط و فصل‌های مختلف درآمدها متفاوت است، اما همیشه شکرگزار خداوند هستم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
این ترشیجات مال کارخونه است نه خانه مسولین باید خجالت بکشند.یک بانوی ایرانی توی خونه اش همچین کاری انجام میده.برای رونق اقتصادی سهام بهتر از خانه هست این بانو باید زندگی کنه ........
آخرین اخبار