در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که همواره در این ایام بسیاری از مسافران درگیر مشکلات ناشی از کمبود ناوگان هوایی کشور می شوند این در حالی است که اکنون حدود ۱۹۰ فروند ناوگان هوایی فعال در کشور داریم که بخش زیادی از آنها دارای عمر بالایی هستند.
با توجه به مشکلاتی که طی چند سال گذشته به دلیل عدم تنظیم عرضه و تقاضا در بخش هوایی کشور وجود داشته به طور معمول مسافران همواره با کمبود بلیت مواجه هستند و همین امر باعث شده است که سوداگری و دلالی و همچنین فروش بلیت چارتری از طریق سایت و اپلکیشن های مختلف در حوزه هوایی کشور ایجاد شود. این مشکلات سبب شد که دولت به فکر ورود ایرلاین خارجی به پروازهای داخلی بیفتد که این موضوع اخیرا توسط مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی مطرح شده است.
او در این خصوص گفت: صد درصد با انجام پروازهای داخلی توسط ایرلاینهای خارجی موافق هستم.
بذرپاش افزود: شرکتهای هواپیمایی اگر تخلف کنند و در برابر رعایت استانداردها مقاومت کنند تا آخر کار و تا لغو مجوزها مقابل آنها خواهم ایستاد. وقتی به ایرلاینها سوخت ۶٠٠ تومانی میدهیم یعنی سوختی با نرخ کمتر از نصف بنزین سهمیهای باید آنها هم همکاری داشته باشند و توقع داریم با این محدودیت در ناوگان بلیتها را به آژانسها ندهند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیچ مشکل شخصی با شرکتهای هواپیمایی ندارم اما در برابر تخلفها برخورد خواهیم داشت. چرا برخی از شرکتهای هواپیمایی باید در برابر عذرخواهی و پذیرایی در زمان تاخیرها مقاومت داشته باشند در حالی که مردم ولی نعمت ما هستند و از مدیران هوایی میخواهم که با شرکتها درباره رعایت استانداردها تعارف نداشته باشند.
بذرپاش با بیان اینکه علیرغم وجود تحریمها اتفاقات خوبی در توسعه ناوگان و خرید هواپیما رخ دادهاست، افزود: در هر شرایطی ما محکوم به توسعه ناوگان هستیم. البته در حوزه توسعه ناوگان اقداماتی انجام شده که ما محدودیت در اطلاع رسانی داریم تا به واردات هواپیما ضربه نخورد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در صنعت هوانوردی ناترازی تقاضا و عرضه است اما نمیتوان به مردم گفت که تحریم هستیم و بلیت نداریم از این رو باید این موضوع را حل کنیم.از تمام شرکت های هواپیمایی می خواهیم هر کدام که امکان دارند واردات هواپیما را انجام دهند. در این مسیر از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر استفاده می کنیم. حتی اگر لازم باشد برای این کار مجوز هم می گیریم. یکی از اصلیترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان است و هر مجوزی که لازم باشد برای این کار صادر خواهد شد.
ورود ایرلاین خارجی در مجلس تایید نشده است
این در حالی است که بعد از گذشت چند روز از این اظهارات، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی گفت: بندی در این زمینه در لایحه برنامه هفتم در نظر گرفته شده بود که در نهایت تأیید صحن علنی مجلس را به دست نیاورد. در دولت هم فعلاً مصوبهای در دستور کار کمیسیونها نیست. اما در دستگاههای اجرایی با توجه به جزئیاتی که از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، این موضوع در حال پیگیری است.
در همین زمینه هم محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران گفته بود که نیاز فعلی ما برای ناوگان هوایی کشور ۵۵۰ فروند است اما در حال حاضر تنها ۱۹۰ فروند ناوگان فعال هوایی در کشور داریم که امیدواریم تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ فروند برسد.
ورود ایرلاین خارجی به پروازهای داخلی پیگیری می شود
وی در خصوص ورود ایرلاین های خارجی هم پیش از این گفته بود: این موضوع را در قالب یک بند در قانون برنامه هفتم پیگیری میکردیم اما این پیشنهاد در مجلس به هر دلیلی رای نیاورد اما پیگیریها از مسیر دیگر در حال انجام است. در هر صورت هر اقدامی که بتوانند به جابه جایی مسافران کمک کنند تا به طور نسبی به تعادلی در عرضه و تقاضا برسیم را دنبال میکنیم. این اقدام قطعا به دلیل کمبود ناوگان است تا بتوانیم عرضه بلیت را در بازار افزایش دهیم.
وی تاکید کرد: کلیت موضوع در مرحله بررسیهای کارشناسی است و به طور قطع این اقدام ملاحظات خاص به خود را دارد و باید با توجه به قوانین و مقررات بالادستی این اقدام انجام شود. به هر حال به نظر میرسد این امر میتواند کمک خوبی به افزایش فرکانسهای پروازی باشد و باز هم تاکید میکنم همه این ها به شرطی است که مصوبات قانونی رعایت شوند.
در همین رابطه عباسی کارشناس بخش حمل ونقل هوایی کشور به باشگاه خبرنگاران گفت: این اقدام به هیچ عنوان نمی تواند سبب بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور شود چراکه ورود ایرلاین های خارجی در بخش پروازهای داخلی زمینه ساز از بین رفتن شرکت های هواپیمایی داخلی شده وبه مرور باعث ورشکستگی و وارد شدن زیان به این بخش خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر ایرلاین های خارجی با قیمت هایی که مورد توافق دو طرف واقع می شود وارد این صنعت شود زمینه ساز از بین رفتن ظرفیت ایرلاین های داخلی خواهد شد چراکه کمتر مسافری دیگر ترجیح می دهد با ایرلاین های داخلی اقدام به سفر کند.
این کارشناس حمل ونقل هوایی یادآور شد: نرخ بلیت ایرلاین های خارجی با توجه به آنکه قیمت مصوبی ندارد بسیار گران تر از حد معمول خواهد بود که همین امر باعث می شود بخش زیادی از مسافران هوایی کشور کاهش پیدا کند.
اما در آن طرف ماجرا حسینی یکی دیگر از کارشناسان صنعت هوایی به باشگاه خبرنگاران گفت: ورود ایرلاین های خارجی در مسیرهای داخلی برای بسیاری از مسافران جذاب خواهد بود چراکه در حال حاضر سطح کیفیتی که ایرلاین های داخلی برای مسافران ارائه می دهد متناسب با قیمت بلیت ها نیست و همین موضوع باعث نارضایتی برخی از مسافران شده است.
او گفت: این اقدامات شاید باعث شود که شرکت های هواپیمایی داخلی از انحصار خارج شده و به نوعی کیفیت های متناسب با قیمت های بلیت به مسافران عرضه کنند.
وی بیان کرد: در حال حاضر ناوگان هوایی کشور با کمبود هواپیما مواجه است که ورود این ایرلاین های خارجی می تواند بخشی از کمبود ناوگان هوایی را در این حوزه جبران کند.
دوما،ایرلاین خارجی قبول نمیکنه.اگر هم قبول کنه نرخ ها نجومی خواهد بود.
انقلابی مردمی که پردههای ظلم و جور حاکمان مستبد را کنار زده و مطلع غزل زیبای پیروزی ملتی آزاده و حقطلب شد.با این ملت ساده دل مشارکت ۱۰۰ درصدیست