طرح جهش تولید در دیمزارهای لرستان ۷۴ درصد پیشرفت دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی تعهد سازمان هم برای کشت بهاره است.

سید عماد شاهرخی در جلسه وبیناری طرح جهش تولید در دیمزارها اظهار کرد: تغذیه به صورت محلول پاشی هم در سطح ۷۵ هکتار از اراضی طرح جهش تولید در دیمزارها و مبارزه با علف‌های هرز باریک‌برگ و پهن برگ گندم و جو نیز در سطح ۶ هزار و ۹۰ هکتار و ۲ هزار و ۵۰۵ هکتار هم کودپاشی سرک در اراضی انجام شده است.

وی با اشاره به جذب ادوات در طرح جهش تولید در دیمزارها افزود: در مرحله اول از ۹۳ دستگاه تعداد ۹۱ دستگاه با اعتباری بالغ بر ۱۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جذب و برای ۲ دستگاه دیگر هم تشکیل پرونده انجام شده و منتظر واریز وجه هستیم و برای مرحله دوم هم ۶۳ دستگاه با اعتبار ۹۲ میلیارد ریال تعیین شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: امسال در طرح جهش تولید همچنین ۵۶ هزار لیتر بذر مال معادل ۶۲ درصد از بذرمالی که سهمیه استان بوده توزیع شده است.

شاهرخی با بیان اینکه در ۱۱ شهرستان کلاس آموزشی در خصوص شرایط کشت با توجه به تغییر اقلیم برگزار شده است، تاکید کرد: ۲ پایگاه نوآوری در ۲ منطقه سردسیر و گرمسیر مطابق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی اجرا علاوه بر این مزارع تحلیلی، ترویجی و آموزشی هم در شهرستان‌ها ایجاد و برای هر شهرستان یک دستگاه سم پاشی فرغونی ۱۰۰ بیاری برای کانون کوبی زنگ زدگی گندم و مبارزه با آفات عمومی خریداری شده است.

وی با اشاره به مشاهده ریزش سن مادر در استان یادآور شد: با توجه به افزایش سه درجه ای دما سیکل زندگی آفات جلو آمده است و شبکه‌های مراقبت در پایش و رصد هستند و در صورتی که به مرز نرم مبارزه برسد مبارزه شیمیایی انجام می‌شود.

۶۹ شبکه مراقبت با ۴۰۸ عضو کار رصد و پایش از اراضی را در استان لرستان انجام می‌دهند.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که سالانه ۲ و نیم تا سه میلیون تن محصول از آنها برداشت می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
بذر جو‌ و حبوبات و همچنین گندم در خاک بیشتر نقاط لرستان حتی با باران متوسط هم هدر نخواهند رفت و بازده بسیار خوبی دارند. این موضوع رو تجربه نشان می دهد. کارشناسان و مسوولین ، لازم است به همین نتیجه برسند و وظیفه خودشون روبه موقع انجام دهندوحمایت کنند. البته لازم است جلوی احداث چاه آب را بگیرند چون تقریبا تمام زمین هایی که تحت پوشش آب این گونه چاهها قرارگرفته اند زیر کشت محصولاتی مانند هندوانه، خیار ،بادمجان و محصولات جالیزی میروند که آب زیادی رو مصرف می کنند. این گونه زمین ها در سال سوم به کلی کم بازده میشوند . از طرفی به شکل مفرط، کودهای حیوانی و تقویت کننده هم به کار می برند ولی نتیجه ش اعتیاد دائمی اراضی به کودهای تقویت کننده است . ضمن اینکه محصولاتی که نامبرده شد تا جوانه زدن و چند برگه شدن باید با نایلون از سرما وفضای بیرون ، محافظت شوند . نایلون وپلاستیک به شکل انبوه به کاربرده میشه. بعد از این که لازم شد نایلون کنار زده وجمع آوری شود متاسفانه این کار با دقت انجام نمیشود و بعد از پایان برداشت محصول، رها شده و با شخم زدن زمین ، در زیرخاک دفن می شوندو خلوص خاک مرغوب را از بین می برند این یک خطر جدی است که اراضی کشاورزی را تهدید می کند.
ذکر این نکته هم لازم است که حفر چاههای عمیق باعث کم شدن آب چشمه و سراب ها شده و مردم در تابستان با کمبود آب حتی برای مصرف خانگی مواجه هستن
آخرین اخبار