مدیر شبکه کودک گفت: از دیرباز خانه‌ عروسک‌ها تلویزیون بوده است و در موقعیت‌های مختلف عروسک‌ها فرصت پیدا می‌کردند در دایره متکثر از مخاطبان خود قرار گیرند.

آئین امضای تفاهم‌نامه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه» و انجمن نمایشگران عروسکی خانه‌ی تئاتر به میزبانی شبکه نهال و مرکز سیمرغ برگزار شد.

علی خواجه تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عروسک‌خونه» گفت: جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی کودک با نام «عروسک‌خونه» از ۱۴۰۲ کار خود را شروع کرده و امسال، دومین سال برگزاری آن است. این جشنواره امسال در مرکز سیمرغ و شبکه‌ی کودک برگزار می‌شود و حمایت انجمن نمایشگران عروسکی را نیز با خود دارد.

محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک نیز گفت: مهمترین عناصر دوره کودکی و زبان دوره کودکی، خیال و رویاست که وقتی به قصه و قصه‌گویی تبدیل می‌شود، به کمال می‌رسد؛ به همین دلیل تمرکز بر نمایش در برنامه‌های عروسکی بسیار پر اهمیت است.

وی حوزه‌ی نمایش عروسکی را مهم و نقطه اتصال قصه و خیال دانست و گفت: با عروسک قصه می‌گوییم و رویا پردازی می‌کنیم و به جهان خیال‌انگیز کودکان ورود پیدا می‌کنیم.

باطنی با اشاره به اهمیت رده سنی کودک در ابعاد تربیتی زندگی، خاطر‌نشان کرد: در مقطع سنی کودکی، می‌توان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین حرف‌های تربیتی را به کودک آموخت.

وی با اشاره به نقش موثر تلویزیون در نشان‌دادن عروسک‌ها افزود: از دیرباز خانه‌ی عروسک‌ها تلویزیون بوده و در موقعیت‌های مختلف عروسک‌ها فرصت پیدا می‌کردند در دایره متکثر از مخاطبان خود قرار گیرند که میدان آن تلویزیون و صداوسیما بوده‌است. 

مدیر شبکه کودک سیما تصریح کرد: عروسک‌هایی که دهه به دهه آمدند، شاید بتوان گفت آجر‌های اولیه هویتی و تربیتی ما را ساختند. 

باطنی با اشاره به بازه انقطاع رسانه ملی از تولیدات نمایشی عروسکی ادامه داد: در مقطعی فاصله‌ای بین تولیدات عروسکی و جهان کودکان افتاد. نظام دغدغه ها‌ی قصه‌های نمایش عروسکی به گونه‌ای شد که انگار آثار حوزه‌ی بیشتر از قالب لذت می‌بردند و با قصه آنچنان ارتباط نداشتند و در نهایت به نقطه انقطاع تولیدات عروسکی در آنتن رسانه ملی رسیدیم. 

مدیر شبکه پویا اظهار کرد: در دهه ۹۰ فاصله جدی اتفاق افتاد؛ عروسک‌های قدیمی رفتند و عروسک‌های قدرتمند جدیدی نیز جایگزین نشدند و حوزه نمایش عروسکی آرام آرام از خاطره رشد و تربیتی کودکان کشور در حال پاک شدن بود. 

باطنی کرونا را یکی از عوامل افت تئاتر صحنه‌ای عروسکی دانست و یادآور شد: از طرف دیگر کرونا منجر به افت تئاتر عروسکی شد و این پیکره شریف و نحیف تئاتر عروسکی با بحران جدی مواجه شد.

وی با اشاره به آیه وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ گفت: حوزه نمایش عروسکی از دایره مصرف فرهنگی کودکان کشور در حال پاک شدن بود؛ در حالی که خداوند در سوره ابراهیم می‌فرماید هر پیامبری با زبان قومش تبیین میکرد و شاید بتوان عروسک را مصداق زبان کودک دانست. 

باطنی با اشاره به رویکرد جدید سازمان صداوسیما افزود: در سازمان این نگاه وجود دارد که در حوزه‌ی نمایش عروسکی رویکرد و نگاه جدیدی اتفاق بیفتند.

مدیر شبکه امید تصریح کرد: امسال و در دومین دوره، هزینه‌های این برنامه را مرکز سیمرغ صدا و سیما به عهده گرفت. همچنین امسال با پیش‌کسوتان این عرصه تعامل کردیم تا با همکاری و هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های متعدد کشور بهترین اتفاق را رقم بزنیم. در این جشنواره علاوه بر جذب مستعدین به دنبال ایجاد دریچه‌های خلاقیت و نوآوری در فضای عروسکی هستیم تا بتوانیم با قصه‌های جذاب و شخصیت‌های هدفمند به میدان بیاییم.

در ادامه هما جدیکار، رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی گفت: خوشحالم که بالاخره صداوسیما عروسک‌ها را جدی گرفت و روی خود را به سمت عروسک‌ها برگرداند. ظاهرا از یک عروسک و یک مجری داریم به نمایش عروسکی می‌رسیم. امیدواریم پله‌های اولیه رشد نمایش عروسکی در تصویر تلویزیون اتفاق بیفتد. 

وی کودکی را مهمترین مرحله رشد دانست و گفت: نمایش عروسکی همراه و همراز کودکان است. بچه‌هایی که در این عرصه خشم و ناامیدی و سختی‌ها بزرگ می‌شوند، عروسک به زندگی آن‌ها لطافت می‌بخشد که این عرصه را طی کند. باید بتوانیم تولیداتی داشته باشیم که بچه‌ها با آن زندگی کنند و پلی بین واقعیت و دنیای پر رمز و راز تخیلی بچه‌ها باشد. 

رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی افزود: ما در کنار شما هستیم، ولی صداقت را از نمایش عروسکی نباید بگیریم. اگر برنامه‌ای صادقانه تولید شود، مخاطب با آن ارتباط می‌گیرد، زیرا کودکان باهوش هستند و دروغ و ریا را به سرعت تشخیص می‌دهند. 

جدیکار با ذکر این نکته که کودکان، نسل بعدی و آینده‌ی کشور هستند گفت: امیدواریم باعث رشد مسیر عروسکی و در نتیجه آینده بهتر کشور شویم، چون کودکان نسل بعدی کشور هستند. امیدوارم همکاری خوبی باشد و شروعی باشد برای حضور نمایش عروسکی نه لزوما فاخر، بلکه درست در تلویزیون. 

مقصود نعیمی‌ذاکر، مدیرعامل خانه تئاتر در قسمت پایانی نشست گفت: اثربخشی پیام در فضای تئاتر بیشتر است و تلویزیون باید به رشد آن کمک کند. دانستن پیام کافی نیست بلکه هنر ارسال آن مهم است که تلویزیون می‌تواند این نقش را به عهده بگیرد. 

وی به این موضوع اشاره کرد که جشنواره‌ی عروسک‌خونه و این جلسه از آن دست کار‌ها و اتفاقات مهم و بزرگی است که می‌تواند برکات و تبعات بسیار خوبی را در آینده به همراه داشته باشد.

نعیمی‌ذاکر گفت: جشنواره‌ی عروسک‌خونه می‌تواند و باید با اتصال به نهاد‌های میدانی تآتر عروسکی، صحنه‌ی تآتر عروسکی کودک را نیز تقویت کند و باعث رشد و رونق آن شود؛ چرا که صحنه‌ای که در آن هنرمند به صورت رو در رو با مخاطب مواجه است می‌تواند اثری عمیق‌تر از نمایش تلویزیونی داشته باشد.

در بخش آخر نیز آرش مصطفایی به عنوان بازرس انجمن نمایشگران عروسکی با تشکر از برگزاری جلسه و مضای این تفاهم ابراز امیدواری کرد با حمایت از نمایش عروسکی به عنوان محل تلاقی هنرمندان سینما، تلویزیون و تآتر، شاهد رشد هنر نمایش عروسکی در عرصه‌های مختلف باشیم.

باطنی، در پایان گفت: در صحنه و میدان باید هم‌افزایی داشته باشیم تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم همچون اتفاق‌های خوبی که در حوزه انیمیشن رخ داد و در نتیجه فرهنگ رفتن به سینما به همراه کودک تقویت شد. ما آمادگی داریم که بتوانیم از پا گرفتن و رشد ظرفیت‌های ویژه تئاتر‌های کودک حمایت کنیم تا باعث رونق بخشیدن به حوزه تئاتر عروسکی باشیم.

در انتهای این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مابین جشنواره‌ی نمایش عروسکی تلویزیونی کودک «عروسک‌خونه» و انجمن نمایشگران عروسکی در سه نسخه امضا شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.