تصویب تفاهم‌نامه پروژه خط‌ آهن افغان- ترانس

تفاهم نامه پروژه خط‌ آهن افغان- ترانس بین افغانستان، امارات و ازبکستان تصویب شد.

اداره ملی خط‌ آهن می‌‌گوید که ملا بخت‌الرحمن شرافت، رئيس عمومی این اداره در سفر به ازبکستان تفاهم‌نامه آغاز مطالعات تکنیکی و اقتصادی پروژه خط‌ آهن افغان- ترانس میان ‎افغانستان، ‎ازبکستان و امارات متحده عربی را امضا کرده است.

این اداره خط آهن با نشر اعلامیه‌ای گفت که این تفاهم‌نامه را بخت‌الرحمان شرافت، رییس عمومی خط آهن، میرزا مویین اوغلی، وزیر ترانسپورت ازبکستان و الانیش، رئیس شرکت موسوم به (ADL Ulanish) امارات متحده عربی امضا کرده‌اند.

در اعلامیه آمده است: «براساس این تفاهم‌نامه شرکت قراردادی مطالعات تکنیکی، اجتماعی و اقتصادی پروژه خط آهن افغان – ترانس را به هزینه مالی خویش انجام داده است که نتایج این مطالعات جهت جذب سرمایه‌گذاری با نهادهای مالی، کشورها و تاجران از سوی افغانستان، ازبکستان و پاکستان به اشتراک گذاشته می‌شود.»

بر‌اساس مطالعات ابتدایی، ساخت این راه آهن پنج سال زمان می‌گیرد تا تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود.

پروژه خط آهن افغان – ترانس با عبور از خاک افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی را با کشورهای جنوب آسیا  وصل می‌کند.

پروژه راه آهن سه‌جانبه ازبکستان – افغانستان – پاکستان ۷۶۰ کیلومتر طول دارد و هزینه ساخت آن ۴.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته این اداره، این مطالعات توسط شرکت "ADL Ulanish" امارت متحده عربی و با هزینه مالی این شرکت انجام و نتایج آن جهت جذب سرمایه‌گذاری با نهادهای مالی، کشورها و تاجران به اشتراک گذاشته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.