همزمان با بیست و هفت سالگی تاسیس شبکه رادیویی جوان از باشگاه رادیویی نوجوان، باشگاه طنزپردازان رادیو جوان و باشگاه پادکسترهای جوان با حضور علی بخشیزاده معاون صدای رسانه ملی، وحید اسدی مدیر رادیو جوان، حسن خجسته معاون سابق صدا و گویندگان شبکه رونمایی شد. اجرای این مراسم به عهده فرزاد حسنی بود و ابتدای مراسم به خاطرهگویی گویندگان اختصاص داد.
مدیر رادیو جوان درباره رونمایی از باشگاه رادیویی نوجوان گفت: از درختی که دکتر مقصودی، رئیس سابق رادیو جوان کاشتند، ما میوههای آن را میچینیم. در باشگاه رادیویی نوجوان گروههای نوجوان ۱۳، ۱۴ ساله هر روز برنامه زنده دارند.
معاون صدای رسانه ملی به تاریخچه تاسیس رادیو جوان پرداخت و افزود: تاسیس رادیو جوان به زمان دکتر لاریجانی با همکاری دکتر لطیف بر میگردد. این شبکه در زمانی کوتاه توانست به جایگاه خوبی در میان مخاطبان برسد و در سبد رسانهای مردم قرار گیرد. جوان من هم در خانه در گذشتههای دور، شنونده برنامه «خیابان نقرهای شب» فرزاد حسنی بود.
وی ادامه داد: زمانی حضور مجریان همزمان در رادیو و تلویزیون ممنوع بود، ولی در حال حاضر این طور نیست و تعامل صداوسیما بسیار خوب است. ما در رادیو جوان صاحب دو شاخصه مهم امید اجتماعی و نشاط اجتماعی هستیم. امیدواریم همیشه رادیو جوان مردم را شاد کند.
در ادامه شهرام گیلآبادی، مدیر سابق رادیو جوان از مهران دوستی، رضا صفدری، مسعود جاننثاری، افسانه قیصرخواه، فرزاد مویدی، صفدر حیدری، استیو آوانسیان، علیرضا نوری و لطیف یاد کرد.
در ادامه به پاس سالها فعالیت در شبکه رادیویی جوان از محمدرضا احمدی گزارشگر فوتبال، محمدرضا اصغری، سیاوش صفاریانپور، جواد تشکری، فاطمه نیرومند، شهرام کجوری، مبینا ایزدیار، طاهره خضرایی، نادر نجفپور، سعید کیخواه، مسعود رنجبر و سید مقداد سادات تقدیر شد.
طاهره خضرایی هم پشت ترییون حاضر شد و گفت: افتخاری است که آدم از رادیو جوان که ستاره رسانه است بازنشسته شود.
حسن خجسته، معاون سابق رادیو مزاحی کرد و گفت: آقای شاهرضایی از بهترین تهیهکنندگان درجه ۳ رادیوست. وقتی ایشان برنامه دارد، همه لالهزاریها از اینجا رد میشوند. بچها! دوره توسعه خطی رادیو گذشته است. از زمان آقای علی لاریجانی که دوره توسعه خطی رادیو آغاز شد، به شبکههای رادیو و تلویزیون اضافه شد. به مرور تقسیمبندی شبکهها نظیر عمومی، اختصاصی و تخصصی شکل گرفت.
خجسته با بیان اینکه بخش اعظم شنوندگان یا بینندگان رسانههای رادیو و تلویزیون در دایره دوم رسانهها هستند، افزود: نه اینکه نخواهند به رسانه ما سر بزنند، بلکه فرصت ندارند. مثلاً ۲۰ درصد مسافران مترو پادکست گوش میکنند. مهم این است شما در عرصه پادکست حضور دارید، یا خیر. اگرچه ما قبلاً با مخاطبان ارتباط برقرار میکردیم، ولی امروز با کاربر طرف هستیم. او اگر دلش بخواهد، با شما ارتباط برقرار میکند. تفاوت مخاطب با کاربر ذاتی است. کاربر احساس آزادی میکند. چون میتواند بگردد و انتخاب کند. ولی یادتان باشد هر انتخابی ایدئولوژیک است.
معاون سابق رادیو خطاب به بخشیزاده گفت که رادیو باید هاست پادکست باشد و فقط پادکست تولید نکند. او پیشنهاد کرد که برای تولیدات در عرصه فضای مجازی دستمزد درنظر گرفته شود. یعنی تهیهکنندگان و تولیدکنندگان بدانند اگر در فضای مجازی شنیده شدند، دستمزد دارند. یعنی رادیو از دایره اول خودش را به دایره دوم برساند. ما در این عرصه باید چهار قاعده را رعایت کنیم: ۱. کوتاه گویی ۲. زود وارد مسئله شویم ۳. باید سادهگویی را رعایت کنیم ۴. جذاب و شیرین باشد.
وی در پاسخ به طنازیهای امیر عضد درباره اینکه ما بچههای رادیو را به تلویزیون مصادره کردیم، توضیح داد: ما هرکس را نخواستیم صادر کردیم؛ نه اینکه هرکس خوب باشد، ما صادر کرده باشیم. مثلاً فرزاد حسنی.