برخی دستگاهها همچنان برای انجام امور اداری از مردم کپی مدارک هویتی میخواهند که این موضوع مشکلات هزینهای و زمانی برای آنها ایجاد کرده است. در همین راستا با سوالات مکرر مردم رو به رو شدیم و باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را از سازمان ثبت احوال پیگیری کرد.
هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال درباره دریافت مدارک مانند کارت ملی و شناسنامه توسط دستگاههای مختلف همچون بانک این گونه بیان کرد: تمام مراحل کار اداری افراد باید الکترونیکی صورت بگیرد، زیرا هنوز برخی از مردم کارت ملی خود را دریافت نکرده اند.
او در ادامه گفت: تمام ادارات موظف هستند تا از طریق مراحل الکترونیکی کار مردم را پیش ببرند.
کارگر گفت: مصوبهای در این راستا از سال ۱۳۹۹ وضع شده بود که تمام دستگاه نباید از مردم برای کارهای اداری کپی مدارک هویتی را دریافت کنند. زیرا تمام هویت افراد داخل سیستم هویتی سازمان ثبت احوال درج شده و تنها با زدن کد ملی فرد مورد نظر میتوانند هویت آن را احراز و بررسی کنند.
رییس سازمان ثبت احوال بیان کرد: برخی دستگاهها هنوز قانون وضع شده را اجرایی نکرده اند و به روش قدیمی خود ادامه میدهند. در حالی که حتی ثبت احوال دریافت کپی مدارک هویتی در دفاتر ثبت احوال را منع کرده و کاملا نظارت دارد.
کارگر گفت:تمام دستگاهها به پایگاههای ثبت احوال وصل هستند و اگر دستگاهی وجود دارد که هنوز نتوانسته ارتباط برقرار کند باید درخواست داده تا سازمان نسبت به نیاز آن دستگاه مدارک مربوطه را در اختیار قرار دهد.
مگه تخلف نیست پس چرا هنوز برای بانکها جا نیوفتاده
دیروز برای تمدید گذرنامه خود و همسرم به پلیس +10 محل مراجعه کردیم که متصدی مربوطه بخاطر قدیمی بودن شناسنامه و بهانه های واهی دیگر اصلا کار مارا انجام نداد در صورتی که ما علاوه بر شناسنامه کارت ملی و گذرنامه های قبلی خود را هم همرامان داشتیم که البته با مراجعه به یک شعبه دیگر این ایرادات سلیقه ای را نگرفتند. چرانباید مراکزی مثل دفاتر خدمات شهر - پلیس + 10 و دفاتر پیشخوان دولت و غیرو به مدارک پستی و ثبت احوالی مردم دسترسی داشته باشند تا اینقدر مردم را سردرگم و اذیت نکنند و سلیقه ای برخورد ننمایند؟؟