۲۰ درصد عطاری‌های قزوین غیرمجاز هستند

کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۲۰۰ عطاری در استان فعال است که حدود ۲۰ درصد آن‌ها غیرمجاز هستند.

نسترن عبادی کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عطاری‌ها مجوز این را دارند که گیاهان دارویی را به شکل فله‌ای ارایه و بسته‌بندی محصولاتی که دارای مجوز از سوی سازمان غذا و دارو هستند را به همراه عرقیات یا برخی روغن را به مشتریان خود عرضه کنند.

وی با اشاره به برخی از تخلفات در عطاری ها، بیان کرد: این تخلفات شامل فرآورده‌های قاچاقی هستند که از کشور‌هایی نظیر هند و پاکستان وارد می‌شود و هیچگونه مجوزی هم ندارند و به عناوین مختلف از جمله درمان چاقی، لاغری و تقویتی و یا دارو‌های مخدر و شبه مخدر قاچاق نظیر ترامادول، انواع دارو‌های جنسی و یا متادون‌ها عرضه می‌شود.

 کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: در زمان دریافت مجوز، تعهدنامه‌ای از عطاری‌ها گرفته می‌شود و در آن تخلفات یاد شده و نباید تحت هیچ شرایطی برای فروش این نوع دارو‌ها اقدام کنند بلکه محل فروش این نوع دارو‌های گیاهی فقط داروخانه‌ها هستند.

کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: قرص‌های گیاهی که سازمان غذا و دارو به عنوان فرآورده طبیعی و سنتی به آن مجوز داده، داروی طبیعی و سنتی محسوب و در داروخانه‌ها هم عرضه می‌شوند و فرآورده‌های دست ساز گیاهی که معلوم نیست در چه کارگاه و در چه شرایطی ساخته شدند، به هیچ وجه مجاز به عرضه نیستند.

وی با اشاره به پروانه ساخت در فرآورده‌های بهداشتی، تاکید کرد: آرم سازمان غذا و دارو و پروانه ساخت برروی جلد فرآورده ‎های بهداشتی وجود دارد که شماره‌های آن‌ها نیز قابل پیگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار