استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه گردشگری عشایری استان باید در دستور کار برنامه‌ریزان استانی و کشوری قرار داده شود.

غلامعلی حیدری در نخستین جلسه شورای عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به زندگی جامعه عشایری، معیشت و زیست، آداب و رسوم، سنت‌های عشایری در استان به عنوان یک جاذبه گردشگری است، گفت: گردشگری عشایری باید در استان تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه مردم دنیا و شهرنشینان تشنه زندگی بومی، سنتی و جذابیت زندگی عشایر هستند، افزود: باید برای توسعه صنعت گردشگری و بوم‌گردی در این مناطق جذاب و زیبای عشایری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: توسعه گردشگری عشایری چهارمحال و بختیاری باید در دستور کار برنامه‌ریزان استانی و کشوری قرار داده شود.

حیدری با تاکید بر مدیریت توسعه صنعت گردشگری عشایری گفت: پذیرش گردشگر در مناطق عشایرنشین باید بدون اینکه به محیط و فرهنگ عشایر لطمه بزند، انجام شود.


بیشتر بخوانید


وی افزود: در راستای توسعه گردشگری عشایری فرمانداران و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ویژه‌ای برای جاذبه‌های گردشگری این مناطق داشته باشند و همچنین مذاکراتی با تور‌های گردشگری انجام شود تا زمینه حضور گردشگران در این مناطق فراهم شود.

حیدری با تاکید بر اینکه حضور گردشگران و توسعه گردشگری در این مناطق فرصت مناسبی برای کمک به اقتصاد این قشر و همچنین اقتصاد استان و کشور است، گفت: توسعه صنعت گردشگری باید به‌گونه‌ای انجام شود که آسیبی به زندگی عشایری وارد نشود.

استاندار چهارمحال و بختیاری بر تهیه و تدوین دایره المعارف عشایر این استان تاکید کرد و افزود: ثبت ساختار زندگی عشایری و رفع مشکلات سکونت‌گاه‌های عشایری از سوی فرمانداری‌ها ضرورتی است که باید نگاه ویژه به این امر شود.

وی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی در پنج هزار هکتار از اراضی بخش دیناران شهرستان اردل برای توسعه کشاورزی اظهار کرد: توجه ویژه برای جلوگیری از بروز خسارت‌های طبیعی در مناطق عشایری باید در دستور کار قرار گیرد.

حیدری افزود: در راستای حمایت از جامعه عشایری و تولیدات دامی آن‌ها، میدان‌های عرضه دام در مناطق عشایری و روستایی استان احدث شود تا از واسطه‌گری جلوگیری شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر نقش مهمی در همه عرصه‌ها به خصوص تولیدات دامی، کشاورزی، صنایع دستی، برقراری امنیت و مقابله با دشمن، مسایل سیاسی و اجتماعی دارند و باید جایگاه این قشر در جامعه تقویت شود.

حیدری با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به جایگاه عشایر و رفع مشکلات این قشر از جامعه اضافه کرد: رئیس‌جمهور در سفر دور نخست خود به چهارمحال و بختیاری در منطقه لبد حضور یافت و در سفر دوم نیز با جمعی از عشایر استان دیدار داشت و مصوبه‌های خوبی با رویکرد رفع مشکلات این قشر در استان به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: تامین آب شرب، برق، جاده‌ها، پل‌های ارتباطی، پنل‌های خورشیدی، تامین سوخت، آموزش و پرورش عشایری و حرفه‌آموزی به جامعه عشایری استان در اولویت قرار دارد.

حیدری بر آمادگی کامل دستگاه‌های اجرای برای رفع مشکلات عشایر و همچنین رفع مشکلات زمان کوچ و موانع سکونت‌گاه‌های عشایری تاکید کرد و گفت: در زمان کوچ عشایر مشکلات حوزه بهداشت با فعال کردن گروه‌ها و اردو‌های جهادی، بهداشتی و دامپزشکی رفع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار