رشد ۱۲۰ درصدی توزیع بذور اصلاح شده گندم دیم بین کشاورزان

توزیع بذور اصلاح شده گندم دیم در بین کشاورزان چهارمحال و بختیاری ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

سیروس بیک‌بکان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی توزیع بذور اصلاح شده گندم دیم در استان، گفت: در سال زراعی گذشته ۸۰۰ تن بذر گندم دیم در بین کشاورزان توزیع شد که امسال با استقبال خوب کشاورزان این رقم به یک هزار و ۸۰۰ تن رسید.

وی افزود: ۶۹ دستگاه ادوات از طریق خط اعتباری طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها با کارمزد چهار درصد بین کشاوزران توزیع شد که امسال ۱۰ هزار کشت مکانیره از طریق همین دستگاه‌ها انجام شد.

بیک‌بکان ادامه داد: در سال زراعی جدید بالغ بر ۶۰ هکتار سطح دیم‌زار‌ها در طرح جهش تولید به زیر کشت می‌رود که ۴۵ هزار هکتار آن گندم و ۱۲ هزار هکتار آن جو است.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: همچنین جااندازی حبوبات مانند نخود و عدس به میزان سه هزار و ۷۵۰ کیلوگرم در قالب ارقام جدید بین کشاورزان توزیع شد.

بیک‌بکان با اشاره به سطح کشت محدود دانه‌های روغنی مانند کاملینا به عنوان عامل ترویج به میزان ۱۱ هکتار، اضافه کرد: ۲۰ تن بذور علوفه‌ای نیز از طریق عاملین توزیع بین کشاورزان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۸۰۰ هکتار از مزارع دیم که هر سال به صورت آیش بود امسال به زیر کشت نخود و عدس رفت.

وی با توجه به خشکسالی و کاهش تامین علوفه گفت: یکی از راه‌های مهم تامین علوفه دام، ترویج و توسعه کشت‌های نباتات علوفه‌ای در عرصه‌های دیم است که خوشبختانه مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و در سال جاری یک هزار هکتار از مزارع دیم زیر کشت نباتات علوفه‌ای رفته است.

بیک‌بکان با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۱۸۰ هکتار از اراضی دیم، اظهار کرد: توزیع بذور اصلاح شده، ایجاد دو پایگاه نوآوری مقایسه ارقام نخود و عدس نیز از اقدامات انجام شده در حوزه طرح جهش تولید است.

وی با بیان اینکه تمامی بذور توزیع شده آغشته به کود‌هایی هستند که با بذر مخلوط شده و در عملکرد و رشد گیاه در بهار تاثیر می‌گذارد، گفت: امسال سهمیه بذرمال استان ۹ هزار و ۵۴۰ لیتر بوده که تماما مورد استفاده قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار