محمود ملازینل سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آزادراه منجیل-رودبار به عنوان بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت در دل کوههای البرز یکی دیگر از پروژههای راهسازی قابل توجه کشور و طولانیترین پل آزادراهی به طول ۱۲۰۰ متر با ۳۰۰ عدد شمع در این مسیر ساخته شده است.
وی افزود: این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۸ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۵۷۶ متر در آزادراه منجیل-رودبار ساخته شده است، گفت: پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیش ساخته احداث شده است و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونههای قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب میشود.
سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها ادامه داد: برای ساخت پل شماره ۲ با ۲ دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره ۳ با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبکتر شدن سازه و کاهش بار ستونها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به حساب میآید.
وی همچنین ساخت پل شماره ۶ آزادراه منجیل_رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص اعلام کرد و گفت: این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته است و به روش طره آزاد اجرا شده است و با توجه به ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است.
سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها استفاده از روشهایی در ساخت پلهای مسیر به منظور افزایش عمر مفید سازهها و مقاومت مناسب در برابر حرکات زلزله برای اولین بار در کشور را از دیگر ویژگیهای مهم این آزادراه اعلام کرد.
وی استفاده از آخرین تکنولوژیهای روز دنیا در ساخت ابنیه فنی این آزادراه با تکیه بر توان فنی و مهندسی داخل کشور را از افتخارات جامعه مهندسی کشور در بومی سازی تکنولوژیهای ساخت دانست که ضمن کاهش قیمت تمام شده پروژه میتواند در پروژههای دیگر به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.
ملازینل در ادامه ساخت ۴ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۸۷۶ متر و اجرای دیوارسازی به طول ۲ هزار و ۱۵۰ متر را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ساخت آزادراه منجیل-رودبار اعلام کرد.
به قول قدیمی های نازنین:
صدای دُهل از دور شنیدن خوش است.
ایران هم ۹٠سال پیش پل ورسک ساخت
ما مردم پر توقع و بی فرهنگ شده ایم و همه چیز را در زندگی راحت و بی مشقت میبینیم و جز خودتحقیری کار دیگری نداریم
پس ببند، غربگدا
یک کم تحقیق کن