آسفالت سالانه ۱.۲ میلیون متر مربع از معابر کرمانشاه

معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه گفت : سالانه ۱.۲ میلیون متر مربع از معابر و کوچه‌های شهر کرمانشاه آسفالت یا لکه‌گیری می‌شود.

حمیدرضا اعتصام فر معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه در نشست خبری، در تشریح وضعیت آسفالت معابر شهر کرمانشاه گفت : بعضا شاهد گلایه‌های بسیاری از وضعیت آسفالت معابر هستیم و این درحالیست که کار‌ها طبق برنامه در حال انجام است، اما سطح معابر و خرابی آن‌ها به حدی وسیع است که طی یک سال نمی‌توان وضعیت را سامان داد.

وی افزود: طبق بررسی صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ از مجموع ۱۴ میلیون متر مربع معابر سطح شهر، شش میلیون مترمربع آن یا فاقد آسفالت بوده و یا آسفالت آن آسیب دیده بود، بنابراین عملا حدود نیمی از معابر سطح شهر یا خاکی بوده یا آسفالت آن‌ها آسیب دیده بود و باید یا آسفالت شده و یا لکه‌گیری و روکش در خصوص آن‌ها انجام شود.

اعتصام فرد با بیان اینکه عمده مشکل خرابی آسفالت مربوط به کوچه‌های شهر است، گفت: هم اکنون آسفالت ۷۰ درصد کوچه‌های شهر آسیب دیده است.

وی افزود: برای جبران این وضعیت طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در همان سال (۱۴۰۰)، قرار بر این شد طی یک برنامه پنج ساله و تا سال ۱۴۰۵ آسفالت معابر شهر کرمانشاه کامل شود و بتوانیم طی این مدت شش میلیون متر مربع از معابری که آسفالت نشده یا آسفالت آن‌ها دچار مشکل است را سامان دهیم.

اعتصام فر گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته سالانه باید ۱.۲ میلیون متر مربع از معابر شهر آسفالت، روکش و یا لکه‌گیری شود که خوشبختانه طی دو سال گذشته طبق برنامه پیش رفته و ۲.۴ میلیون متر مربع از معابر شهر یا آسفالت و روکش شده و یا لکه‌گیری شده‌اند.

معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه با اشاره به وجود ۸۸۰۰ کوچه در شهر کرمانشاه گفت: آسفالت بیش از پنج هزار کوچه نیاز به ترمیم دارد که طی دو سال اخیر آسفالت بیش از ۱۹۰۰ کوچه ترمیم شده است.

اعتصام فر گفت: آسفالت شرایط خاصی می‌خواهد که مهمترین آن دمای هوا است. در روز‌هایی که دمای هوا زیر ۱۰ درجه باشد حتی نمی‌توانیم لکه‌گیری انجام دهیم و برای انجام آسفالت مناسب هم باید دما بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.

وی افزود: عامل مهم دیگر در بحث آسفالت، عدم رطوبت است و اگر بارندگی داشته باشیم نمی‌توان آسفالت انجام داد.

معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه آسفالت سرد هم داریم، گفت: این نوع آسفالت تنها در مواقع اضطراری مانند پر کردن حفاری‌های فیبر نوری که در فصل سرما انجام شده استفاده می‌شود چرا که کیفیت آسفالت گرم را نداشته و در مواقع خاص و ضروری از آن استفاده می‌شود.

اعتصام فر با بیان اینکه هر خانواری که در کوچه و محله مشکلی درزمینه آسفالت داشته باشد محله خود را در اولویت می‌بیند، گفت: ما برای انجام آسفالت، روکش و لکه گیری برنامه ریزی خاصی داریم، طوری که برای هر سال از شهرداران مناطق می‌خواهیم که محلات و معابری که در سطح منطقه نیاز به آسفالت دارند را معرفی کنند.

وی افزود: این معابر در سه سطح از سوی مناطق شهرداری به ما معرفی می‌شوند، معابری که خاکی هستند، معابری که ۵۰ درصد آسفالت آن‌ها آسیب دیده و نیاز به روکش دارند و معابری که کمتر از ۵۰ درصد آسیب دیده و باید لکه‌گیری شوند.

وی تصریح کرد: پس از اینکه شهرداران مناطق، معابر را در این سه سطح به معاونت عمرانی شهرداری معرفی کردند، یک تیم تخصصی در معاونت، موارد را بررسی کرده و در صورت تایید برنامه آسفالت سال آینده شهرداری تدوین می‌شود.

اعتصام فرد گفت: در حال حاضر برای سال آینده آسفالت، روکش و لکه‌گیری ۱.۲ میلیون متر مربع دیگر از معابر شهر با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این ۱۰۶۲ چاله در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر شناسایی شده که ظرف روز‌های باقی مانده سال همگی پرشده و آسفالت می‌شوند.

وی با بیان اینکه کیفیت آسفالت معابر شهر کرمانشاه مطلوب است، گفت: ترکیب آسفالت از قیر و شن و ماسه است که ترکیب آن مشخص و آزمایشگاه هم بر رعایت درصد قیر و ... در آسفالت شهر نظارت می‌کند.

اعتصام فر گفت: در قرارداد با پیمانکاران هم قید کرده ایم که تا پنج سال باید کار خود را ضمانت کنند و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی افزود: عمده مشکل ما که موجب شده مردم هم نسبت به وضعیت آسفالت و کیفیت آن انتقاد داشته باشند، در حوزه لکه‌گیری است.

اعتصام فر گفت: ما دو نوع لکه گیری دستگاهی و دستی داریم که در لکه گیری دستگاهی سطح مورد نظر با دستگاه خراش داده شده و بعد از برش مناسب با عمق مناسب و پاکسازی محل آسفالت صورت می‌گیرد که بسیار باکیفیت است، اما در لکه گیری دستی متاسفانه این موارد رعایت نمی‌شود.

وی افزود: اگر چاله‌ای قبل از آسفالت به درستی خراش داده نشود و عمق آن یکسان نشود، چون آسفالت درون آن همسطح نیست احتمال نفوذ باران در آن وجود دارد و بلافاصله آسفالت کنده می‌شود.

اعتصام فر گفت: برای اصلاح این وضعیت قرار بر این شد که نظارت‌ها در این حوزه تشدید شود و قرار بر این شده نیرو‌های شهرداری که کار لکه گیری دستی را انجام می‌دهند حتما قبل از انجام کار محل را «کاتر» بزنند و بعد اقدام به لکه گیری کنند تا آسفالت کنده نشود.

وی به عدم هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان با شهرداری اشاره و تصریح کرد: موارد بسیاری داریم که معبری را آسفالت یا روکش کرده‌ایم و هفته بعد یا ماه بعد حفاری دستگاه‌های خدمات رسانی مانند آب، گاز و ... در آن انجام شده و بخشی از آسفالت را حفاری کرده‌اند.

اعتصام فر گفت: خسارت این کار از دستگاه‌ها گرفته می‌شود، اما خسارت فقط به میزان همان سطحی است که حفاری کرده اند و این درحالی است که همان حفاری به ظاهر باریک و اندک، کل آسفالت آن معبر را نابود می‌کند، چرا که راه نفوذ آب شده و آسفالت آن معبر به تدریج نشست پیدا کرده و یا حفره در آن ایجاد می‌شود.

وی افزود: در خصوص روکش و آسفالت از قبل با دستگاه‌ها هماهنگی لازم صورت می‌گیرد، اما در برخی موارد اعتبار جدید به آن دستگاه داده شده و شروع به حفاری می‌کند که این امر برای ما مشکل ساز شده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.