مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهرهبرداری از مسیر آزادراهی منجیل ـ رودبار در شهرستان رودبار با اشاره به مشکلات ترافیکی این مسیر اظهار داشت: تردد در این مسیر موجب گلهمندی مردم بود و ترافیک چندساعته باعث گرفتاری مسافران و مردم منطقه شده بود که اکنون با بهرهبرداری از این مسیر دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه منابع خوبی برای تکمیل آزادراه قزوین ـ رشت تزریق شد، اضافه کرد: در راستای حل معضل این منطقه و مشکل مردم برای ساخت این پروژه تسریع شد و اینک شاهد بهرهبرداری از این آزادراه هستیم.
وی با اعلام طول ۸.۵ کیلومتری این مسیر آزادراهی گفت: ۵.۵ کیلومتر تونل و پل در این مسیر است و ۲۴ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است که بر اساس ارزش روز بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال میباشد.
وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه در مسیر برگشت ملاحظات اجتماعی مردم منطقه در نظر گرفته شده است، افزود: این مهم اصول اصلی کار بود که ضمن حل مشکل ترافیک این مسیر مهم کشور، اشتغال و کسبوکار مردم منطقه به خطر نیفتد؛ ازاینرو قرار شد که مسیر برگشت از همان مسیر سابق باشد.
وی خاطرنشان کرد: اصرار رئیس جمهور بر گشایش هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین ـ رشت قبل از سال جدید بود تا مردم بتوانند در نوروز سال جدید از مزایای این مسیر بهرهمند شوند و از ترافیکهای سنگین آن خلاصی یابند.
آزادراه منجیل ـ رودبار سومین وعده دولت در مسیرهای آزادراهی است، پروژهای که یک گره بزرگ ترافیکی در مسیر بزرگراه تهران ـ رشت را مرتفع کرد. این پروژه بهلحاظ فنی، ابنیه و مهندسی جزو پروژههای سخت آزادراهی کشور محسوب میشود.
از این مسیر ۸.۲ کیلومتری؛ ۵ کیلومتر پل و تونل است و طولانیترین پل بزرگراهی بهطول یکهزار و ۲۵۰ متر را در خود دارد.
پروژه آزادراه قزوین ـ رشت از سال ۱۳۹۸ شروع شد و تا شروع دولت سیزدهم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و طی دو سال اخیر با همه تنگناها و محدودیتهای مالی دولت به انجام رسید چنانکه ارزش روز این پروژه ۵ همت برآورد میشود.
این پروژه یکی از بزرگترین گرههای ترافیکی کشور را حل میکند چنانکه در محدوده منجیل ـ رودبار در ایام پیک سفر گاه ۲۰ تا ۳۰ ساعت مردم در ترافیکهای طولانی چند ده کیلومتری میماندند که اینک با انجام این پروژه این معضل رفع میشود ضمن آنکه کاهش قابل توجه مصرف سوخت و صرفهجویی در انرژی نیز از دیگر برکات انجام آن است.
آزادراه قزوین ـ رشت در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶.۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱.۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و حدود ۳.۲ کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهرهبرداری رسید.