عملیات اجرایی احداث خط و ایستگاههای خط ۶ مترو تهران، از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی آغاز شد؛ خطی که در صورت تکمیل، با ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه، پهنه وسیعی از شمال غرب پایتخت تا جنوب شرق آن را در برگرفته و به یکی از پرمسافرترین خطوط شبکه فعلی مترو تهران تبدیل خواهد شد.
از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ که ۴ ایستگاه میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر در خط ۶ به بهرهبرداری رسید، تا اسفند ماه ۱۴۰۲ که روزهای پایانی آن را سپری میکنیم، تعداد ۱۰ ایستگاه در این خط افتتاح شده که آمار قابل تاملی به شمار میآید. در واقع مهر ماه امسال نیز ۳ ایستگاه شهر زیبا، شهران و شهید آرمان علیوردی (کوهسار) در اختیار مردم قرار گرفت. با بهرهبرداری از این ۱۰ ایستگاه در مدت زمان یک سال اخیر، تعداد ایستگاههای تکمیل شده خط ۶ به عدد ۲۳ ایستگاه میرسد تا بتوان امیدوار بود پرونده کل ایستگاههای خط مذکور (غیر از بخش توسعه جنوبی) در سال ۱۴۰۳ بسته شود.
براساس زمانبندی اعلامی از سوی شهرداری تهران فردا شنبه شاهد افتتاح ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیتالله کاشانی و شهدای کن خواهیم بود؛ بگونهای که ایستگاه بهار شیراز در بخش میانی خط ۶ و دو ایستگاه دیگر در قطعه شمالی این خط واقع شدهاند که با بهرهبرداری از ایستگاههای آیتالله کاشانی و شهدای کن، در واقع تمام ایستگاههای نیمه شمالی خط ۶ تکمیل شده و مسیری پیوسته در اختیار شهروندان قرار میگیرد. تکمیل و تجهیز این ۳ ایستگاه در مجموع حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.
نکته قابل توجه در ایستگاههای افتتاح شده، توجه به مسئله مناسبسازی ایستگاهها برای افراد کم توان جسمی و حرکتی است؛ بگونهای که هر ۳ ایستگاه به پله برقی و آسانسور مجهز بوده و برای افراد کم توان جسمی و حرکتی مناسبسازی شده است. در ادامه راه پیش رو، افتتاح ایستگاههای استاد نجات اللهی، سرباز، شهدای هفدهم شهریور و میدان خراسان، باعث تکمیل کل ایستگاههای خط ۶ در سال آینده خواهد شد.
همچنین ایستگاه بهار شیراز در محدوده بیمارستان خانواده (منطقه ۷) و در تقاطع خیابانهای شریعتی و بهار شیراز واقع شده است، ایستگاه آیت الله کاشانی در خیابان آیت الله کاشانی (منطقه ۵) و در تقاطع خیابان جنت آباد جنوبی و ایستگاه شهدای کن در بلوار کوهسار (منطقه ۵)، ابتدای بزرگراه آبشناسان واقع شده است.
همچنین فردا آغاز بهرهبرداری از ایستگاه تبادلی تربیت مدرس در خط ۶ مترو نیز خواهد بود و این در حالی است که تا قبل از این، بخش مربوط به خط ۷ این ایستگاه در اختیار مسافران بود، اما از فردا، دسترسی مجزا و مستقل مسافران خط ۶ به این ایستگاه هم دائر خواهد شد.