درخواست گوترش از آمریکا و روسیه برای احیای پیمان استارت جدید

دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و روسیه خواست تا مذاکرات پیمان استارت جدید را احیا کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه از ایالات متحده و روسیه خواست تا مذاکرات در مورد پیمان استارت جدید را تجدید کرده و در راستای توافق جدیدی برای جایگزینی آن تلاش کنند.

گوترش طی سخنانی در جلسه شورای امنیت درباره خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه، بر نیاز حیاتی هر دو کشور که دارای مهم‌ترین زرادخانه‌های هسته‌ای در جهان هستند برای یک توافق هسته‌ای و موشکی جدید، تأکید کرد تا در خلع سلاح هسته‌ای الگو باشند و مذاکرات را برای اجرای کامل پیمان استارت جدید از سر بگیرند.

توافق استارت نخستین بار در اواخر حیات شوروی سابق میان این کشور و آمریکا برای کنترل تسلیحات هسته‌ای به امضا رسید. با این حال، نسخه به روز رسانی شده این توافق در سال ۲۰۱۰ میان مسکو و واشنگتن به امضا رسید و دو طرف متعهد به کاهش تسلیحات هسته‌ای استراتژیک خود و نیز بازرسی از سایت‌های هسته‌ای یکدیگر شدند.

آنتونیو گوترش بمباران هیروشیما و ناکازاکی را یک کشتار اتمی خواند، اما اشاره‌ای به این که آمریکا مرتکب آن شده است، نکرد.

گوترش گفت: من از دولت ژاپن برای تشکیل شورا در مورد موضوع حیاتی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه تشکر می‌کنم. ژاپن بهتر از هر کشور دیگری روی زمین هزینه وحشیانه کشتار هسته‌ای را می‌داند. اما تقریباً هشت دهه پس از سوزاندن هیروشیما و ناکازاکی سلاح‌های هسته‌ای همچنان یک تهدید آشکار و واقعی برای صلح و امنیت جهانی است. 

در ۹ آگوست ۱۹۴۵، در ساعت ۱۱:۲ صبح، نیروی هوایی آمریکا بمب اتمی موسوم به «مرد چاق» را با ظرفیت ۲۰ کیلوتن و جرم ۴.۵ تن بر روی ناکازاکی پرتاب کرد. بیش از ۷۳ هزار نفر جان باختند و ناپدید شدند و بعداً ۳۵ هزار نفر دیگر بر اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات و جراحات جان باختند. بیش از ۵۰ درصد قربانیان سوختند، ۳۰ درصد در اثر موج ضربه آسیب دیدند و ۲۰ درصد در معرض تشعشعات نافذ قرار گرفتند. آتش سوزی بیشتر ساختمان‌های مسکونی را تخریب کرد. عواقب بمباران دوم در هیروشیما که در ۶ اوت رخ داد کمتر از اولین بمباران وحشتناک نبود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار