مدیر کل راه آهن خراسان گفت: تجارت بین المللی شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا از مرز ریلی سرخس خراسان رضوی با ترکمنستان و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت.

مصطفی نصیری ورگ مدیر کل راه آهن خراسان گفت: پارسال در مجموع ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس با ترکمنستان جابجا شد که یک میلیون و ۱۷۴ هزار تن آن ترانزیت ریلی کالا بوده است.

وی میزان واردات کالا از مرز ریلی سرخس را ۸۶ هزار تن عنوان و بیان کرد: همچنین یک میلیون و ۳۵ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس صادر شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

مدیر کل راه آهن خراسان اظهار کرد: ۸۰۰ هزار تن از کالا‌های صادراتی یاد شده به ترکمنستان در محدوده اداره کل راه آهن خراسان بارگیری شده و بقیه مربوط به بارگیری سیمان در ایستگاه راه آهن تربت حیدریه و سایر ایستگاه‌های راه آهن در سراسر کشور است.

وی افزود: توسعه سکو‌های بارگیری ایستگاه راه آهن شهید مطهری در نزدیکی مشهد و تجمیع و تسهیل فرایند‌های بارگیری و صادراتی در این ایستگاه باری راه آهن، از عوامل توسعه صادرات ریلی از مرز سرخس بوده است.

نصیری ورگ همچنین به تفاوت عرض ریل شبکه ریلی کشورمان با ترکمنستان اشاره کرد و گفت: پارسال در راستای انجام تجارت ریلی بین المللی، بیش از ۷۲ هزار دستگاه واگن در مرز ریلی سرخس با ترکمنستان مبادله شده است.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی‌ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشور‌های آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

برچسب ها: تجارت ریلی ، مرز سرخس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.