حجتالاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی به بیان و تفسیر آیاتی از قرآن کریم پرداخته که در ادامه تقدیم شما خوبان خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
آیات منتخب از جزء بیست و هفتم قرآن کریم، آیات ابتدائی سوره مبارکه «نجم» است.
حضرت حق در این آیات میفرماید: «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّیٰ، فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَیٰ، فَأَوْحَیٰ إِلَیٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَیٰ/ (بدان نزدیکی که) با او به قدر دو کمان یا نزدیکتر از آن شد، پس (خدا) به بنده خود وحی فرمود آنچه که هیچ کس درک آن نتواند کرد».
این آیات تصویر معراج رسول اکرم (ص) را تبیین میکند، همانطور که میدانید در شب معراج، رسول اکرم دو سفر را طی نمودند. یکی سفر مادی و زمینی در روی خود زمین است ئ دیگری سفر معنوی و فرازمینی.
آیات ابتدایی سوره مبارکه اسراء «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ» اشاره به همین سفر مادی و جسم مادی رسول اکرم (ص) دارد و اسرا یعنی سیر شبانه، با این حساب اعجاز انگیز است که در یک شب از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی را پیغمبر اکرم (ص) سیر کرده است.
اما از مسجدالاقصی و به خصوص محدودهای که از روی یک سنگی رسول اکرم (ص) به معراج میرود، (امیدواریم همین جا روزی مسجد االاقصی آزاد شود و تمام عموم مسلمین به راحتی بتوانند مسجدالقصی و محل معراج رسول اکرم را از نزدیک زیارت بکنند خصوصا با از بین رفتن اسرائیل و شبکه صهیونیستی حاکم بر جهان) آنجا سیر دوم رسول اکرم (ص) آغاز میشود که کاملا یک سیر روحانی و ملکوتیست. در آنجا وجود خاکی و جسم مادی پیامبر اکرم دیگر حضور ندارد و کاملا روح معنوی ایشان است که معراج را درک میکند.
آیات سوره نجم به معراج روحانی رسول اکرم (ص) اشاره میکند و باز از باب اعجاز پیامبر اکرم (ص) بیان میکند که پیامبر تا افق اعلی رفت و نزدیک شد که به اندازه دو قوس، به اندازه دو کمان مثلا فاصله داشت یا حتی نزدیک تر. آنجاست که حقیقت قرآن و حقیقت نوری و ملکوتی حقایق قرآنی به پیغمبر اکرم (ص) وحی میشود که در ادامه هم میفرماید «مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَیٰ»، و دیگر تصویری که در ادامه آیات در مورد همین مسئله بیان میشود.
نکتهای که از این حیات به دست میآید این است که وجود قدسی پیامبر اکرم (ص) به میزانی ارتقا وجودی پیدا کرده و به میزانی معراج نورانی را درک کرده که به اوج قرب الهی نائل شده، «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّیٰ، فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَیٰ» منتها نکته این است که این سیر تقربی به سمت حضرت حق بی پایان است.
علت بی پایانی این سیر نامحدود بودن و بیپایان بودن وجود حضرت حق تعالی است.
«کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ»، یعنی هر بار حضرت حق با یک شأن، اسم، وصف و صفتی ظهور و بروز خودش را نشان میدهد و وقتی حضرت حق بیپایان است، این صفات و اسماء را ظهور و بروز میدهد.
طبیعتا انسان کامل و انسان سالکی که به اوج تقرب رسیده، میتواند صفات، اسماء و ویژگیها را از حضرت حق به صورت بیپایان بیاموزد و در وجود خودش تبلور ببخشد و بروز بدهد.
انسان کامل، همانند وجود خود حضرت حق بیپایان است و میتواند متصف به صفات کمالی و به اسماء نورانی حضرت حق شود، لذا همانطور که حضرت حق بیپایان است، سیر انسان کامل هم بیانتها و بیپایان است.
این آموزه «وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِی أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ» را به عنوان ذکر مستحب تشهد نمازمان میگوییم. با قبول شفاعت پیغمبر اکرم (ص) نسبت به امت خودش وجود نازنین ایشان همچنان این رفعتِ درجه را پیدا میکند.
امام راحل بزرگوارمان در آثار معرفتی و عرفانی خودشان دارند که این سیر و سلوک و معراج فقط مخصوص پیامبر اکرم (ٌص) یا مخصوص امامان معصوم و اولیاء عظیم الشأن الهی بزرگوار نیست بلکه تاریخ این مسیر با سلوک پیغمبراکرم (ص) و با معراج ایشان باز شده، بنابریان با تمسک به ضلّ عنایات رسول اکرم (ص) و حضرات معصومین علیهم السلام همه ما میتوانیم این سفر نورانی و معراج روحانی را تجربه و طی کنیم.
نماز هدیه نورانی رسول اکرم (ص) از شب معراج است، لذاست که گفتند: «الصلاة معراج المؤمن».
با این بیانات، مسیر همچنان برای همه مؤمنین باز است و با نماز میتوانند یک نازلهای از حقیقت معراجی رسول اکرم (ص) را تجربه و درک کنند.
ان شاءالله که این سفر نورانی و روحانی معراج و تقرب الی الله روزی یکایک ما شود.
منبع: خبرگزاری حوزه