علی یوسفزاده با بیان اینکه شبکه بزرگراهی در هر استان و منطقهای از پیشرانهای توسعه آن منطقه به شمار میرود، گفت: حدود ۸۷۶ کیلومتر راه اصلی و شریانی در استان وجود دارد که طی سالهای اخیر برای توسعه این راهها و احداث ۸۱۴ کیلومتر پروژه برزگراهی برنامهریزی شده است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: برای رسیدن به شاخص بهرهمندی استان از شبکه بزرگراه به متوسط کشوری لازم بود توسعه شبکه بزرگراهی در استان اردبیل حداقل ۲ برابر سایر استانها باشد که به این منظور در جلسات متعددی با حضور مدیران ارشد استان پروژههای متعددی در مناطق مختلف استان شروع شد.
به گفته او، در این راستا پروژههایی که در دستور کار قرار گرفت با توجه به اعتبارات مصوب استانی خیلی بیشتر بود و هدف هم این بود که جدا از اعتبار خود طرحها که از سازمان مدیریت و برنامهریزی تصویب می شود، بتوانیم منابع و اعتباراتی تامین کنیم.
یوسفزاده گفت: حدود پنج سال قبل شاخص بهرهمندی استان از بزرگراه حدود ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری بود به طوری که در آن سالها شاخص بهرهمندی استان اردبیل از بزرگراه ۱۲ درصد بود.
او افزود: در پایان سال گذشته و با بهرهبرداری از بخشی از پروژههای در دست اجرا این شاخص به ۲۹.۶ درصد افزایش یافت.
یوسف زاده با بیان اینکه در حال حاضر میانگین کشوری بهرهمندی از شبکه بزرگراه در کشور ۴۰ تا ۴۶ درصد است، گفت: با تلاشهای انجام شده در استان به طور متوسط سه برابر افزایش شاخص بهرهبرداری نسبت به میانگین کشوری جلوتر آمدیم و تلاش میکنیم در میان مدت خود را با میانگین کشوری برسانیم و هدف ساخت ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه کل شبکه مورد نیاز استان را محقق کنیم.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به گستره جغرافیایی استان در خصوص پروژههای در دست اجرای بزرگراهی اظهار کرد: در مسیر شرق به غرب محدوده استان از ورودی تونل حیران از سمت استان گیلان شروع شده و بعد از ۴۰ کیلومتر به مرکز استان میرسد.
یوسفزاده افزود: این محدوده عرضی و تقسیمات جغرافیایی استان ۱۴ کیلومتر بعد از شهرستان نیر به پایان میرسد بنابراین عرض استان حدود ۹۰ کیلومتر است و شبکه بزرگراهی این استان در واقع بخشی از کریدور فرعی شمال غرب، شمال و شمال شرق است که استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان را به هم متصل میکند.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در این مسیر از گذشته تا یک کیلومتر مانده به تونل حیران شبکه بزرگراهی احداث شده بود اما بزرگترین مشکل استان به ویژه در ایام تعطیلات تونل حیران بود که تونل دوم آن در دست اجراست و ۵۰ درصد لاینینگ تونل اجرا شده است و با تکمیل تونل استان اردبیل از بابت تقسیمات توسعه بزرگراهی استان در این محدوده تمام میشود.
او افزود: در سمت غرب استان در شهرستان نیر هم عمده مشکل گره ترافیکی در داخل شهر نیر و ادامه آن به سمت سراب بود که پروژه آن تعریف شده و در حال اجراست.
یوسفزاده پروژه اردبیل - سرچم در جنوب استان را از مهمترین پروژههای بزرگراهی در دست اجرای استان ذکر کرد و گفت: این پروژه حدود ۱۸۷ کیلومتری در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان واقع شده است که از این میزان ۱۲۳ کیلومتر در محدوده استان اردبیل واقع شده است اما به جهت نقش این پروژه در برقراری ارتباط مرکز استان اردبیل با شبکه آزاد راهی کشور، این پروژه توسط استان اردبیل اجرا میشود.
او افزود: از این مسیر ۲ قطعه، یکی به طول چهار کیلومتر در محدوده سربالایی بودالالو و ۱۳ کیلومتر هم هم در محدوده سهراهی فاراب - کوثر ۲۸ اسفند سال گذشته راه زیر بار ترافیک رفت.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: پارسال در همین محدوده بر اثر تصادف پنج نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. با توجه به شرایط جوی در نهایت در روزهای منتهی به تعطیلات عید این قطعات زیر بار ترافیک رفت و امسال در این مسیر هیچ تصادف و تلفاتی نداشتیم.