حجتالاسلام امیرعلی حسنلو مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه عید فطر یادآور قیامت و روز شادی مومنان و گرفتن پاداش است، بیان داشت: در عیدها است که زندگی تولد می یابد و حرکت آغاز می شود. پس جامعه ای که عید ندارد، تاریخ هم ندارد، حرکت هم ندارد. در مکتب ما، پایان رمضان عید است؛ عید تحول، آغاز و البته نجات بخش روزهای دیگر.
در این روز آمرزیده میشوید
وی با اشاره به اینکه عید فطر، عید آمرزش است، افزود: عید فطر، روز رها شدن از بندهای گناه و نافرمانی است. روز پاک شدن از هر پلیدی و پلشتی. پیامبر اعظم (ص) فرمود: خداوند متعالی در روز عید به فرشتگان می فرماید: مزد آنانی که به وظایف خود عمل کردند چیست؟ فرشتگان می گویند: خدایا! پاداش آنها به دست تو است. خداوند می فرماید: شما فرشتگان گواهی بدهید که من بندگان خود را بخشیدم.
حجت الاسلام حسنلو درباره ویژگیهای عید حقیقی گفت: در فرهنگ اسلام، عید معنایی والا و سازنده دارد. امیرمؤمنان (ع) می فرماید: «هر روز که در آن معصیت خدا نشود، روز عید است». در روایتی از معصوم آمده است: «عید واقعی برای آن کس که لباس نوپوشیده نیست، بلکه برای کسی است که از وعده های عذاب خداوند لباس ایمنی به تن کرده باشد».
وی ادامه داد: در روز عید فطر، برنامه های ارزنده ای مانند صدقه دادن، کمک به نیازمندان، صله رحم، دلجویی از یتیمان و پوشیدن لباس پاکیزه، از سوی معصومان سفارش شده است. در روایتی آمده است: «عیدهای خود را با تکبیر زینت بخشید» و در حدیث دیگری می خوانیم: «عید فطر و قربان را با گفتن ذکرهای لااله الاالله، الله اکبر، الحمدلله، و سبحان الله زینت بخشید».
شبیهترین روز به عید سعید فطر
این استاد حوزه درباره شباهت میان عید فطر و قیامت ابراز داشت: شب عید، همه مردم منتظر شنیدن خبر عید هستند تا خود را برای فردای آن روز آماده کنند. روز قیامت نیز همه انسان ها منتظر دمیدن نفخه صورند و با دمیدن آن، همگی در صحرای سوزان محشر گرد می آیند. همچنین مردم در روز عید با لباس های متفاوتی به سوی مصلی می روند؛ برخی لباس فاخر و برخی کهنه. روز قیامت عده ای حُلیه بهشتی بر تن دارند و عده ای قَطِران (لباس جهنمیان) به تن می کنند.
وی افزود: مرکب های نمازگزاران عید نیز فرق می کند. در قیامت نیز مرکب های اهل محشر متفاوت است، عده ای سواره می روند، گروهی پیاده و دسته ای همچون برق و باد می گذرند. اجرت روزه داران نیز همانند قیامت است در فطر که روزهداران بعد از نماز پرشکوه فطر احساسی سبک بالی کرده و بعد از نماز منتشر میشوند چنانکه برای نماز فراخوان شده بودند همانند حالت قیامت.
منبع: آنا
((دو شادی برای انسان روزه دار وجود دارد.
اولی موقع افطار
دومی روز عید فطر))
شادی مومن از رضایت خداوند از بنده ی روزه دارش است.
وشادی قلب مومن از الهام نازل شدن رضایت خداوند نشات
می گیرد.
حتی ممکن است انسان روزه دار تا چند روز بعد ازعید هم
این حالت شیرینی وخوشحالی برایش باشد ویا حتی در
بیرون که دنبال کار است احساس می کند روزه است.
وبعد متوجه می شود که ماه رمضان تمام شده، ولی
انسان در حالت روحانی آن باقی مانده.
خدایا سال بعد مارا هم درزمره ی روزه داران، روزی عنایت فرما.