۱۵ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان گرمسیری قصرشیرین زیر کشت گندم

۱۵ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان گرمسیری قصرشیرین زیر کشت گندم رفته و پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار تن محصول برداشت شود.

محمد نجفی فرماندار قصرشیرین گفت : از مجموع ۱۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم دیم و آبی پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار تن و از سطح ۴۰۰ هکتار از زمین‌های زیرکشت جو دیم و آبی سه هزار تن محصول برداشت شود.

محمد نجفی از انجام مقدمه‌های لازم برای تسریع در عملیات درو محصولات کشاورزی و دسترنج یکساله کشاورزان خبرداد و افزود: همچنین قرار است از سطح ۱۰۵ هکتار از مزارع زیر کشت کلزا ۲۴۵ تن محصول و از سطح ۱۸۵هکتار از مزارع زیرکشت چغندرقند نیز ۱۳ هزار تن محصول برداشت شود.

وی اظهار کرد: در مجموع سه کمیسیون خرید که اعضای آن شامل نمایندگان جهاد کشاورزی و غله و اعضای کمیسیون خرید، کار خرید گندم مازاد کشاورزان انجام را می‌دهند که با توجه به ورود ۱۵۰ دستگاه کمباین مهاجر به منطقه برای برداشت محصول بر هماهنگی لازم برای تامین سوخت ادوات کشاورزی و فعالیت کمباین داران جهت برداشت محصول گندم در این شهرستان تاکید کرد.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به فصل برداشت محصولات کشاورزی و خشک شدن پوشش گیاهی از دستگاه‌های اجرایی خواست تا با انجام تمهیدات پیشگیرانه و تامین تجهیزات موردنیاز برای جلوگیری از آتش سوزی در مزارع، منابع طبیعی و مهار آتش سوزی‌های احتمالی در آماده باش کامل باشند.

نجفی ادامه داد: پوشش گیاهی منطقه با توجه به فرارسیدن فصل گرما تهدیدی برای ایجاد حریق و آتش سوزی در مزارع است از این رو تامین خودرو‌های اطفای حریق، جلوگیری از ایجاد حریق در نوار مرز، فرهنگ سازی برای به کارگیری نیرو‌ها در مقابله با حریق و همچنین تشکیل گروه‌های مهار حریق برای آموزش روستاییان و استفاده از آن‌ها در اطفای حریق و وقوع آتش سوزی‌های احتمالی از اقدام‌هایی است که باید انجام شود.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در رابطه با توجیه کشاورزان در خودداری از آتش زدن کاه و کلش باقیمانده محصولات در مزارع و اراضی کشاورزی انجام شده و در این زمینه با بکارگیری ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، شوراها، دهیاران و پایگاه‌های مقاومت بسیج، تیغه زنی حاشیه جاده‌های اصلی و فرعی نیز در دستور کار قرار گرفته و باید مورد توجه باشد و بر اساس قانون همه دستگاه‌ها موظف به مشارکت در مهار و کنترل آتش سوزی در مراتع هستند.

جبار خدامرادی تاکید کرد: تمام ادارات عضو کمیته برداشت باید در این رابطه مشارکت کرده و وظایف محوله را انجام دهند.

وی با بیان اینکه گندم مازاد کشاورزان را سیلوی طلای زرد و ۲ مرکز خرید اداره تعاون روستایی خریداری می‌کنند نماین، اضافه کرد: همچنین تدابیری لحاظ شده که با همکاری پلیس راه از خروج کمباین داران تا زمان پایان عملیات برداشت در منطقه ممانعت شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.