سخنگوی صنف جایگاه‌داران بنزین گفت: ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست و باید به سمت تخصیص سوخت به کد ملی برویم.

در برنامه بالاتر امروز موضوع تخصیص سوخت به خودرو یا کد ملی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات مخالفان و موافقان این مسئله مطرح شد. آقای تمدن کارشناس انرژی و آقای نواز سخنگوی صنف جایگاه داران بنزین به سوالاتی پاسخ دادند.

تمدن گفت: مصرف بنزین ما در حال افزایش است. ما در مصرف بنزین دچار کسری بنزین و ناترازی انرژی هستیم و ادامه این روند امکان پذیر نیست. در مسئله توزیع عادلانه بنزین مساوات به معنای عدالت نیست. اینطور نیست که فقط یارانه بنزین به جمعیت خاصی از مردم داده شود و در محل‌های دیگر نیز به خانواری که خودرو ندارند و از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند، کمک می‌شود.

او افزود: تخصیص بنزین به کد ملی، اقدامی غیر قابل انجام است. اگر عدالت را دسترسی اقشار کم درآمد یا پردرآمد در نظر بگیریم، در حال حاضر این عدالت برقرار است. اقشاری که خودرو ندارند هم به شکل دیگری از بنزین استفاده می کنند برای مثال از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند یا دولت و کمیته امداد به آنها به شکلی دیگری یارانه انرژی می‌دهد.

در ادامه برنامه نواز گفت: از نظر سوخت وضعیت مناسبی نداریم و هر روز با رکورد‌های مصرف سوخت روبرو هستیم. با روش توزیع یارانه‌ای که در حال حاضر داریم نمی‌توانیم از این مقطع عبور کنیم. اگر وضعیت با یارانه لیتری ادامه پیدا کند باعث نارضایتی خواهد شد. در حال حاضر هم به سوخت ۱۵۰۰ تومانی و هم ۳ هزار تومانی یارانه داده می‌شود.

او ادامه داد: اگر شخصی ۴ خودرو داشته باشد بیشتر از این یارانه‌ها بهره مند می‌شود. اما در واقع تمامی مردم باید از این یارانه نفع ببرند. در دو گام میتوان تخصیص بنزین به کارت ملی را عملی کرد. در گام اول ۹۰ هزار تومان یارانه‌ای که به صورت لیتری داده می‌شود، به صورت اعتبار به مالک تخصیص می‌دهیم. اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، در گام دوم میتوان ابعاد دیگر این موضوع را بررسی کرد و به سمت تخصیص کد ملی پیش رفت. یکی از روش‌ها این است که اعتبار ۹۰ هزار تومانی به کد ملی اختصاص داده شود و اضافه آن توسط شخص پرداخت شود و کارت سوخت را حذف کنیم.

تمدن  در ادامه گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم، و این امر به دلیل مصرف مردم نیست. واردات خودرو نداریم و مصرف سوخت خودرو‌های داخلی هم نسبت به خودرو‌های دیگر زیاد است؛  باید در نظر داشته باشیم این کسری را چگونه و به چه قیمتی به مردم عرضه کنیم.

نواز در پاسخ گفت: قرار نیست با طرح تخصیص سوخت به کارت ملی تمامی مشکلات حوزه سوخت حل شود، اما گامی در این حوزه خواهد بود. فشار بیش از حد به وزارت نفت که هر میزان از تقاضا پوشش داده شود کاری از پیش نمی‌برد و تاکنون نیز از این اقدامات انجام داده ایم. ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
چه فرقی میکنه جه حسن کچل چه کچل حسن مگه انیکه ماشین نداره از سوخت استفاده نمیکنه مگه از تاکسی و اسنپ استفاده نمیکنه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
دروغی بیش نیست فقط گرون کنید مشکلتون حل میشه
سوخت گازمایع هم کم بود گرون کردید حل شد
هیچ کم بودی داخل کشور نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۰۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
تنها راه حل این معضل اول واردات وخودروهای کم مصرف و یا تولید آنها و دوم برخورد قوی با سوخت دزدهای رسمی یا بعبارت دیکه شبکه قاچاق سوخت سازمان یافته از ترمینال پخش سوخت تا جایگاه های فروش سوخت و شرکتهای خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
باسلام مصرف بنزین در شهرها واستان های ما توسط مردم بیش از اندازه وزیاد ازحد می‌باشد ومردم هم هیچ مدیریتی در مصرف سوخت ندارند به نظر من باید قیمت بنزین خوب افزایش پیدا کنند ویک مقدار پولی درازای افزایش قیمت به کارت یارانه افراد واریز شود بدین صورت کسی که بنزین هم مصرف کمتر میشود وهم خانوادههایی که بنزین سوم رامصرف نکنند پول واریزی آن راخرج بقیه هزینه های زندگی شان کنند قبول کنید خیلی از کسان هستند که ماهی 60لیتر کمتر یابیشتر مصرف بنزین ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
فقط و فقط سوختگیری رو محدود به کارت سوخت هر وسیله کنید
کارت سوخت جایگاه رو حذف کنید
تا سقف مجاز 1500 تومان از اون تا یه سقف دیگه 3000 تومان و بالاتر از اون قیمت جهانی بنزین
اگر مشکل سوخت حل نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ایا عدالت را فقط در توضیح بنزین دیدید دست بردارید از این دروغ گویی خوب بگید میخواهید گران کنیم چرا چرت پرت میگید
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۲۹ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
چرا نمیگید روزانه چند هزار. خودرو به مردم میفروشید قراره این ماشینها با آب کار کنن
۹۰ هزار تومن ؟! این میلغ بدرد کی میخوره ... دست زدن به بنزین چند برابر این مبلغ به هزینه زندگی مردم اضافه میکنه ما اصلا تو شرایط عادی نیستیم اکثر مردم دارن هزینه های زندگیشون رو با ماشین پرداخت میکنن ..
الان وقت این کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
شما کی و چه وقت تصمیم درست گرفتید؟
تصمیمات شما فقط خرابی به بار آورده است.
۴۵ سال سوء مدیریت شوخی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
در ایران خودرو و سایپا روببندین ماشین کم مصرف و با کیفیت خارجی وارد کنید انوقت می بینید چقدر مصرف سوخت کاهش پیدا می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
بالای 200 هزار کارگر دارن توی همین شرکت ها کار می کنن. حداقل 200 هزار کارگر دیگه هم در شرکت های قطعه سازی خصوصی کار می کنن که وابسته به این شرکت ها هستند. میدونی بیکار شدن اینا یعنی از بین رفتن 400 هزار شغل و خانواده؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
متاسفانه این افراد فقط میخواهند کوتاه ترین راه را انتخاب کنند نه بهترین راه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
از ماشین های دهه 1980استفاده میکنید مشکل مصرف بنزین را پیش میکشید اتوموبیل روز دنیا را با قیمت جهانی به مصرف کننده تحویل دهید آمار مصرف بنزین بیش از 50%کاهش خواهد یافت و از ارائه طرح های حود من درآوردی خوداری کنید
آخرین اخبار