جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در مورد نرخ جدید کرایه وسایل حمل ونقل عمومی در پایتخت گفت: شورای شهر تهران سال گذشته نرخ گذاری کرایه وسایل حمل ونقل عمومی اعم از تاکسی، مترو و اتوبوس برای امسال را به تصویب رساند و نمایندگان مردم سعی کردند با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمتها، افزایش قیمت در حوزه مترو و اتوبوس را به دلیل اینکه متعلق به شهرداری تهران است و یارانه دریافت میکنند را حداقلی در نظر بگیرند؛ اما در مورد اتوبوسهای بخش خصوصی و تاکسیها باید بگونهای نرخ گذاری انجام میشد که راننده تاکسی و بخش خصوصی در اتوبوسرانی متضرر نشوند.
وی با بیان اینکه با توجه به این سیاست کلی نرخ ورودیه در مترو داخل تهران تنها ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد؛ بگونهای که این درصد افزایش به دلیل آنکه با نرخ تورم فاصله زیاد دارد به نفع مسافران خواهد بود، ادامه داد: بر این اساس تا سقف ۳۰ کیلومتر نرخ محاسبه میشود و اگر از ۳۰ کیلومتر بیشتر تردد کند، نرخ محاسبه نمیشود. پس نرخ بلیت تک سفر که فعلا ۳۳۰۰ تومان است، برای سال۱۴۰۳ حداکثر مبلغ ۴۳۰۰ تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه بهای بلیت برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش یافت، افزود: به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوسهای تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوسهای عادی ۴۰ درصد افزایش داده شد، به عبارتی دیگر پس اگر بگویم که در حوزه اتوبوس چند درصد رشد داریم به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد داشته است و در مورد اتوبوسهای ارائه خدمات دربستی نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد بهای تاکسیها در سال جاری نیز با تأکید بر اینکه حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسیها خواهیم داشت، گفت: البته دقت داشته باشید که در مورد سرویس دهی تاکسیهای خطی، ضریب شیب معابر محاسبه میشود یعنی بطور متوسط ۱۵ درصد نرخ افزایش مییابد که البته این معابر شناسایی و اعلام عمومی خواهند شد.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه فرمانداری نرخ گذاریها را تأیید کرده است، تصریح کرد: بر همین اساس افزایش نرخها از شنبه اول اردیبهشت ماه سالجاری لازم الاجراست.
در نان هم همینطور یعنی در حد نهایت 20 درصد
شاید امروز به قیمت واقعی نزدیک می شدیم و مشکل پخت بد نان و قاچاق تا اندازه ای کم می شد
بجای آن با شناسایی افراد نیازمند درصد یارانه آنان افزایش پیدا می کرد
متاسفانه اکثر کاسبان و تجار و متمولین با در آمدهای بالا دارند از بنزین و نان و داروی مفت و ارزان استفاده می کنند در صورتیکه خودشان با افزایش بی رویه قیمت ها به کسی رحم نمی کنند
ظاهرا دست هایی در کار است که مملکت به سامان نرسد
ما ماهی ده میلیارد دلار یارانه پنهان داریم!
فقط ماهی یک میلیارد دلار برای حمل نقل لوکس عمومی نیاز داریم
نه میلیارد برای حقوق دستمزد کارگر و زیر ساخت عمرانی کشور میشه خرج کرد و دولت هم مالیات بیشتری داره
وقتی سوخت گرون شه و حقوق دستمزد هم بالا تر بره!
حقوق دستمزد و سوخت باید در حد همسایه ها باشه یا جهانی
حقوق ۷۰۰ دلار
بنزین و گازاییل ۷۰ سنت
با این کار میشه لوله کشی برای بنزین و گازاییل به گشور های همسایه کرد!
فروش سوخت رو به تاجر ها سپرد!
دو شهر مرزی کویته و هرات میشه مرکز فروش سوخت ایران کرد!
با این سیاست دولت نمی تونه سیستم حمل و نقل عمومی رو پیشرفت بده!
نمی تونه حقوق های کارمندان و کارگران رو زیاد کنه
نمی تونه مالیات بگیره!
نمی تونه جلوی مالیات بگیره!
توی المان و امریکا تاکسی خوردو لوکس هست یا خودرو شخصی ماهانه چهارصد یورو خرج داره!