بهرام ربیعی بیان کرد: اواخر سال ۶۶ بود که تهران در انتهای بمباران بسر میبرد و مسوولیت ساخت پناهگاهها و پدافند غیرعامل را در سازمان هواپیمایی برعهده داشتم، آن موقع هنوز شرکت فرودگاهها تشکیل نشده بود و تمام تشکیلات زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری انجام میشد.
وی افزود: اوایل انقلاب بود، به یاد دارم روزی محمدجواد رعنایی فر، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وقت دعوت کرد که میخواهیم سفری به بهترین نقطه داشته باشیم، در سر فکر ترکیه و اتریش داشتم تا اینکه به زاهدان آمدیم؛ این شد که سال ۶۷، ۶۸ و اوایل ۶۹ به عنوان مدیرکل فرودگاههای سیستان و بلوچستان در این استان مشغول به فعالیت شدم.
مدیرکل سابق فرودگاههای سیستان و بلوچستان در خصوص تغییراتی که در طول حداقل چهل سال گذشته رخ داده است، گفت: در آن سالها روزی یک پرواز به تهران داشتیم، در مسیر مشهد به زاهدان نیز یک پرواز در هفته با مصیبت و گرفتاری زیادی به علت اینکه در اواخر جنگ بودیم انجام میشد، تا اینکه ترمینالی در سال ۶۸ در چابهار ساخته و اولین پرواز آن اوایل تابستان ۶۸ بر فراز آسمان انجام شد.
وی ادامه داد: پس از آن شرکت هواپیمایی ساها را در سیستان و بلوچستان تشکیل، و اولین پرواز از زاهدان - ایرانشهر- چابهار را به عنوان پرواز مسافری انجام شد؛ چرا که در آن سالها این شرکت مختص به فعالیتهای نیروی هوایی بود، همچنین در آن سالها زمان فعالیت فرودگاهها از طلوع تا غروب خورشید بود که توانستیم مجوز را بری فعالیت تا ساعت ۲۲ انجام دهیم.
انجام متوسط هشت پرواز روزانه
مدیرکل فرودگاههای سیستان و بلوچستان در این باره اظهارکرد: هم اکنون شرایط بسیار تغییر کرده به گونهای که سالنهای جدید در بخشهای فرودگاهی ایجاد و ترمینالها تغییر کرده، امکانات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز حرکت مسافران و نیز جابجایی بار بر اساس استانداردها و قوانین موجود فراهم شده است.
مهدی خسروی بنجار افزود: امروز در سطح فرودگاه بین المللی زاهدان روزانه متوسط هشت پرواز به مقاصد تهران، مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، گرگان و چابهار انجام میشود که نسبت به آن سالها که تهران یا گاهی مواقع مشهد بوده، این تغییرات حاصل شده است.
وی ادامه داد: به پاس خدمات صورت گرفته در طول این سال ها، سیستان و بلوچستان شرایط ممتازی نسبت به فرودگاههای کشور دارد که وجه تمایز آن نیز انجام پرواز در مسیر داخل استانی زاهدان - چابهار و همچنین وجود ۶ فرودگاه است که پنج فرودگاه فعال بوده و یک فرودگاه در خاش نیز برای پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است.