پیام احمدی با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ تلاش برای بازگشت رونق به فعالیتهای فرهنگی و هنری با برپایی چند رویداد قوت گرفت، اظهار داشت: این اتفاقات در حوزههای تئاتر، موسیقی، ادبیات و... رقم خورد و انجمنها و مؤسسات و آموزشگاههای مختلف نیز فعالیتهای آموزشی خود را به تدریج قوت بخشیدند.
وی در خصوص اعتبارات فصل ۱۴ ناظر بر فصل فرهنگ و مذهب که در سال ۱۴۰۲ پیشبینی شده بود، افزود: کمیسیون مربوط به این اعتبارات با حضور برخی نهادهای فرهنگی و دینی مانند ادارهکل تبلیغات و نیز سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تشکیل و ارقام مربوط به طرحها نهایی و بین مؤسسات مختلف توزیع شد.
احمدی با اشاره به میزبانی استان از دو جشنواره ملی در سال گذشته و برای نخستینبار، اضافه کرد: جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به خوبی برگزار شد؛ برپایی ماهنشستهای ادبی، جشنواره موسیقی محلی زاگرسنشینان و نمایشگاه قرآن از جمله رویدادهایی بودند که از محل تبصره ۱۴ سال ۱۴۰۲ برگزار شدند. تلقی همه ما این است که در سال ۱۴۰۲ رونق فعالیتهای فرهنگی و هنری و قرآنی در مقایسه با سال پیش از آن بهتر و بیشتر بود.
وی با اشاره به تکمیل زیرساختهای فرهنگی استان در یکی دو سال اخیر، اظهار داشت: با حجم بالایی از پروژههای نیمهتمام فرهنگی در استان مواجه بودیم که سالها رها شده بودند لذا گفتگوهای مفصلی با وزارتخانه و مدیریت برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت که بیسابقهترین اعتبار تملکی برای تکمیل تمامی پروژههای نیمهتمام چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت.
احمدی گفت: در این راستا، در سفر اول رئیسجمهور به استان، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۱۷۰ میلیارد تومان مربوط به پروژههای فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و پروژههای بالای ۵۰ درصد پیشرفت را شامل میشد.
وی بیان داشت: اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری به استان فقط به پروژههای بالای ۷۰ درصد پیشرفت اختصاص مییافت، اما با رایزنی و مطالبهگری موفق شدیم موافقت وزیر فرهنگ را برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت تمامی پروژههای نیمهتمام فرهنگی با هر میزان پیشرفت فیزیکی، جلب کنیم که در این راستا، رقم بیسابقه ۳۴۰ میلیارد تومان برای استان تصویب شد، البته پیگیر هستیم ۵۰ میلیارد تومان نیز به این اعتبارات اضافه و جذب کنیم.
بیشتر بخوانید
احمدی تصریح کرد: اگر بتوانیم این اعتبارات را جذب کنیم، تمامی پروژههای فرهنگی شهرهای مختلف نظیر بن، سامان، لردگان، گندمان، فرادنبه و دیگر شهرها را میتوانیم تا پایان دولت سیزدهم به بهرهبرداری برسانیم.
وی ادامه داد: البته پروژههای جدیدی نظیر هنرستان هنرهای زیبا و بهویژه بوستان فرهنگ و هنر را نیز در دست انجام داریم که این بوستان یک حرکت نوین در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را رقم خواهد زد با این توضیح که هنرمندان بتوانند غرفههایی را هم به عنوان کارگاه و هم عرضه و فروش تولیدات در اختیار داشته باشند، اعتبارات مربوط به پروژه بوستان فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۲ تصویب و ابلاغ شد که پیگیر تخصیص هستیم.
احمدی با اشاره به اجرای طرح شهید آوینی در راستای حمایت از طرحهای فرهنگی و اعتلای عرصه فرهنگ استان، توضیح داد: این اعتبارات در انتهای سال گذشته به دستمان رسید و هزینهکرد آن در سال جاری انجام میگیرد؛ امسال حجم سنگینی از برنامههای متنوع فرهنگی، هنری در حوزههای نمایش، موسیقی، سینما، ادبیات، شعر و فرهنگ عمومی را در پیش داریم که از جمله پایهگذاری سه جایزه هنر و ادبیات آیینی عمان سامانی، ادبیات گویشی حیدرآقا طالبپور و جایزه هنرهای تجسمی سیدضیاءالدین امامی دهکردی برنامهریزی شده است.
وی افزود: برنامه حماسیخوانی در لردگان، ویژهبرنامههای بزرگداشت مفاخر استانی و ملی و ویژهبرنامه نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در فصل بهار، تولید مستندات شخصنگاری، پرداختن به حوزه مد و لباس و زیست عفیفانه و برگزاری چهار کنسرت از اهم برنامههای پیشبینی شده برای امسال است.
احمدی با اشاره به اینکه با تکیه بر حمایت سازمان مدیریت و برنامهریزی استان موضوع جایزه دوسالانه کتاب را برنامهریزی کردیم، گفت: تولیدات کتاب در این استان وضعیت بدی ندارد، اما باید بهصورت منسجم به این حوزه ورود کنیم تا کسانی که در این عرصه فعال و موفق هستند شناسایی و تشویق شوند.
وی با اشاره به ضعف گفتگو در فضای فرهنگی و هنری استان، بیان کرد: متأسفانه فرصت و فضای گفتوگوی بین هنرمندان و فعالان این عرصه کمتر ایجاد شده است و لذا امسال تمرکز جدی را بر این موضوع با برپایی نشستها و همایشها خواهیم داشت.
احمدی با تأکید بر حجم بالای مخاطبان رویدادهای فرهنگی و هنری که نیاز به برنامهریزی و پیشبینی پیوستهای تبیینی و اقناعسازی دارد، ادامه داد: طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر مخاطب ۵۵ عنوان برنامه فرهنگی و هنری استان بودند؛ با نهادها و اشخاص دلسوز انقلابی و مذهبی این درخواست را همواره مطرح کردهام که برای پر کردن چند دقیقه از وقت این مخاطبان به میدان بیایند و کارهای تبیینی با موضوعات ارزشی را در قالب نصب بنر، پخش کلیپ، تعبیه ایستگاهها، گفتوگوی چهره به چهره، توزیع تراکت و ... برای این حجم عظیم جمعیت که شاید در هیچ جای دیگر نتوانیم آنها را پیدا کنیم، برنامهریزی کنند.