یک منتقد سینما گفت: «مست عشق» در کارنامه هنری عواملش قابل قبول نیست و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.

فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به  رابطه مولانا با شمس تبریزی  پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است

رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضوعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معنایی‌ای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت می‌توانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلم‌هایی که در این حوزه شاهد آن‌ها هستیم یا معناگراهای سطحی‌نگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برق‌های تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوه‌های ویژه هستیم.

وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوق‌العاده ضعیفی دارد و نمی‌تواند مخاطب را جذب خود کند.

این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوه‌های بصری فاجعه  است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوه‌های بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است. 

وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمی‌شود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و  نمی‌داند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر  مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی می‌توانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بک‌های پی در پی و  آمدن به زمان حال نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. 

فکر نمی‌کردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد

 منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکته‌ای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر می‌کردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمی‌کردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.

وی  درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و  مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و  بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما می‌روند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریال‌های ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقه‌مند به سریال‌های ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنند. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث می‌شود که مردم این اثر را خارق العاده ببینند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه می‌تواند جذاب باشد.

این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته‌ است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم  اصلا مهم نیست زیرا مدت‌ها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوق‌العاده خراب است و  فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت می‌کند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.

جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!

منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که  خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم می‌سوزد این است که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهممان را از دست می‌دهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلم‌های فوق‌العاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و  ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر می‌رود که هیچ حدی برایشان نمی‌توان متصور شد. من نمی‌دانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه می‌دهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذل‌ترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال می‌توانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بیگ پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمی‌تواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.

وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفت‌کش های محمد بزرگ‌نیا را اسم می‌بریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان می‌آید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.

این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن می‌ماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازی‌های فوق العاده ای را ببینیم اما حقیقتا ما از این بازیگران بازی‌های درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمی‌تواند حتی در رتبه دهم چنین فیلم‌هایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم  نمی‌تواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن  فیلم‌های کمدی و خنده به سینما می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.

دوبله «مست عشق» سطحی است

منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک ‌زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریال‌های ترکی با دوبله‌های خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمی‌نشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمی‌خواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم می‌تواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان  را زیر سوال می‌برد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلم‌های تاریخی دور می‌کند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلم‌های بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.

وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف می‌خورم و متاسفم که نمی‌دانم واقعا به چه چیزی نظر می‌دهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلم‌ها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه هم برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه می‌گیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم می‌خواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهره مدرسی
۰۹:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
فیلم مست عشق در این ایام که جلوه ای از عرفان و متفاوت از فیلم های کمدی است و کمی حال وهوای سینما را عوض می کند از این لحاظ قابل تقدیره.
اما من که به دنبال عرفان و .. هستم آنچنان هم تاثیر گذار نبود.
از نظر بازیگران به نظر من هنرپیشه ترکی ابراهیم چلیک‌کول از شهاب حسینی و پارسا بهتر نقش آفرینی می کند. اگر چه نباید نادیده گرفت که ایفای نقش در قالب شمس تبریزی و مولانا کار بسیاردشواری است. شهاب حسینی تا حدودی توانسته حق مطلب را ادا کند ولی به نظر من هر هنرپیشه ای با قیافه جذاب می توانست جایگزین پارسا باشد .
هنرپیشه های زن فیلم بازیگران توانایی هستند و اگر قراربود از ایرانی ها استفاده کنند بهتر از اینها نمیشد ازشان بازی گرفت.
از فیلم انتظار می رفت هم نشینی مولانا و شمس و ابیات این دو بزرگوار در فیلم بیشتر نمایش داده شود در حالیکه صحنه های اکشن فضای فیلم را گرفته بود و غلبه کرده بود. نیازی به بر خی از این صحنه های مشمئز کننده نبود و چه بسابه ماهیت واصلالت فیلم لطمه زده است.
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
استفاده از زنان مطرح سینمای ترکیه برای فروش بالا استفاده ابزاری و جنسیتی نیست پس چیست ؟ یعنی در کل ایران چند هنرپیشه زن وجود نداشت که نقش این زنان را بازی کنند ؟ متعجبم چرا علمای عظام چشمشان را به این تخلف آشکار بسته اند و چرا این فیلم را ممنوع الاکران نمیکنند ؟ همانطور که مسئولین با بد حجابی و بی حجابی برخورد میکنند باید با این فیلم هم برخورد کنند . پخش این فیلم ترویج غیر مستقیم ولی قوی بی بندوباری توسط هنرپیشگان ترکیه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تنها دلیل فروش زیاد این فیلم بازی هنرمندان مطرح و زیبای دو کشور ترکیه و ایران هست و بس . مانند هانیه ارچل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نظرمن اگه سریال میشد بهتربود
روایت شمس ومولانا خیلی عمیق وپیچیده اس وارتباط عارفانشون باخدا به زمان بیشتری نیازداشت برای تفهیم به مخاطبین
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
چند شب پیش سینما بودم و فیلم رو تماشا کردم در واقع میتونم بگم که فیلمی سلیقه ای بود برخی ها اصلا نپسنیدند و یک سری ها هم بسیار خوششان آمده بود‌. فکر میکنم از آن جایی که بیشتر افراد در سینما فیلم های طنز میبیند نتوانستند با فیلمی جدی ارتباط زیادی بگیرند و صرفا به خاطر اینکه محصولی مشترک بین ایران و ترکیه بود به سینما آمده بودند با توجه به طرفداران زیادی که سریال های ترکی در ایران دارند... در خصوص سریال هم از حق نگذریم داستانی پراکنده داشت و می‌توانست بهتر عمل کند اما در کل تجربه ای تقریبا جدید برای سینمای ایران بود...
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۱۴:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی برای فیلم زحمت کشیده شده ولی بزرگترین مشکلش-که مشکل بیشتر سریال‌ها و فیلمهای تاریخی ایران و ترکیه است-عدم اعتماد به کافی بودن داستان اصلیه.یعنی اینقدر داستان فرعی و جنبی بیمزه قاطی میکنن که حجم رو افزایش بدن،داستان اصلی جایی برای خودنمایی پیدا نمیکنه.مثل دیس غذایی که اینقدر دورچین داره جایی واسه غذای اصلی وسطش نمونده یا اگرم مونده دیگه به چشم نمیاد.
کارهای تندتند هم باعث شده فیلم بیشتر شبیه یه کلیپ یا تریلر یا خلاصه باشه تا اصل فیلم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
حتی درباره فیلم های مزخرف پژمان جمشیدی هم اینقدر نقد می کردید
Iran (Islamic Republic of)
جاوید
۲۳:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بعضی سکانس هاش به شدت ضعیف بود. به حدی که خیلی ها تو سینما خندشون گرفته بود.
Iran (Islamic Republic of)
علی ۲۲
۱۲:۵۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما که دیدیم فیلم خوبی هم بود باقی مخصوصا منتقدین بی سواد اگه ناراحت هستن بشینن تو آب یخ
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۲۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
شصت جا خبر منتشر شده در گفتگو نداره دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نظر من اصلا داستان فیلم معلوم نبود چیه فیلم ضعیفی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی هم فیلم خوبیه هم بازیگرا هم محتوا فقط دوبله اش مشکلش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
باز یک فیلم از تاریخ ایران ساختن با بهترین بازیگرا منتقد ها فشار وارد شد بهشون
باید بریم از تاریخ خارجی ها بسازیم تا خوششون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دوست عزیز بحث بر سر تاریخ ایران یا تاریخ خارج نیست باید روایتی باشد از هر لحاظ قابل قبول.
نمیشود هر روایتی ساخته شود با تمام ضعف ها فقط چون روایت تاریخی است مورد نقد قرار نگیرد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی خوبه
من امروز دیدمش . بعد از سال ها یک فیلم دیدم که از دیدنش و رفتن به سینما پشیمون نشدم
Iran (Islamic Republic of)
Mobina
۱۶:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
این فیلم ساخته شده از روی کتاب ملت عشقه و اگه اون رو خونده باشید متوجه میشید زیاد تو قاب عارفانه نرفته و مثل یه مستند به چیزی که از تصور‘ خود وویسنده میاد پرداخته شده. تو خود داستان ملت عشق زیاد به رابطه مولانا و شمس نپرداختن بیشتر از دید بقیه اطرافیانشون روایت شده. رابطه شمس و کیمیا خاتون هم که خیلی کوتاهه که این تو واقعیت هم همینه چون کیمیا خاتون عمر کوتاهی داشته. اینکه بازیگر ها هم چرا ترکن به نظر من بخاطر اینه که همه ی افراد شخصیت اصلی ترکیه این ولی مولانا و شمس ایرانی هستن. نظر شخصی من اینه که ایده خوبی بود چون مشخص میشه کی ایرانیه و کی ترکیه ای. چون حتی شمس هم اصالت ترک داره اما بازیگر ترکیه ای نیاوردن که میتونستن بیارن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۲۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اصالت شمس ,تبریزی هستش و ترک ایرانه.دخلی هم به ترکیه نداره که بازیگر ترک براش انتخاب کنن.همین که این فیلم و با مشارکت بازیگران ترک ساختیم هزار بار سر ترکیه بی تاریخ و بی مشاهیر منت گذاشتیم.چرا باید شاعر کاملا ایرانی رو با ترکها سهیم بشیم و اصلا اسمی نباید از اونا میومد.اونم با حضور بازیگران تر ک که عموماً بسیار بیسواد و سطح پایین هستن و به درد همون سریال‌های عاشقانه مزخرف کشور خودشون میخورند .حیف دختر مولانا که زن ترک نقش اش رو بازی کنه. دختر مولانا هم ترک بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من دیشب رفتم فیلم را دیدم. اولا که پیام فیلم مبهم بود برای من. من تا جایی که در دروس مدرسه و دانشگاه شعر های مولوی را خوانده ام، تمثیل برای درک رابطه خود با خدا و جهان را دیده ام ولی فیلم دیشب سطح عشق را چایین آورده بود تا عشق بین دو انسان(از نظر من). دوما بازیگر پدر مولانا، ترکیه ای بود!!! در حالیکه مولانا متعلق به بلخ و خراسان است. سوما به نظر من فضای حاکم بر فیلم مقداری فانتزی و غیر واقعی بود و روابط بین افراد باعث شده بود در فیلم، فضای داستان از خداجویی دور شده و درگیر هیجانات هالیوودی مانند شود. فضای فیلم اگر معنوی تر و حکمت آموز تر می بود بهتر بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حالا چرا بازیگران ترک،مگه ایران بازیگر خوب نداره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه دیگه... اوج بازیگرانشون درفیلم های تاریخی خانم کتایون ریاحی(زلیخای کشته یوسف )وخانم مهناز افشاروامثالهم بودکه فعلا درگیرنمایش موهاشون هستن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مولانا و شمس عارف بودند
عرفا رو فقط عرفا درک میکنند نه کس دیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه جالب انقدر ضعیف عمل کردید که شاعر ایرانی رو که شعرهاش همه فارسی هست ترک جا زدید مجوز هم دادید مسئولین ضد فارسی هستن تجزیه طلب و نفوذی دشمن وگرنه حتی مغول هم دانشمندان یک ملت به باد نمیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
صدا و سیما جان! به قول معروف: "گر تو بهتر میزنی، بستان، بزن". دهن مردم رو با پخش هزارباره سریال یوسف پیامبر و مختار و غیره صاف کردید، عرضه ساخت سریال تاریخی در مورد بزرگان کشور هم که ندارید، تو سانسور و ممیزی هم که حتی به سریال های ساخت خودتون رحم نمی کنید. دو قورت و نیمتون هم باقیه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
فیلم مست عشق از روی رمان ملت عشق نوشته شده که یک نویسنده انگلیسی ترک تبار است که احتمالا جاسوس انگلیس بوده. نخندید. کتاب را بخوانید می‌بینید تا چه حد مولانا را پایین آورده است. ارشاد نباید به این فیلمنامه مجوز میداد. ضمنا مولانا ایرانی است نه ترک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا تا یه رویداد یا فیلم یا هر چیزی که گُل می‌کنه، باشگاه خبرنگاران جوان سریع یه نقد از اون منتشر می‌کنه؟ خوشتون میاد اعصاب مردم رو خورد کنید؟