منابع دیپلماتیک در تهران به «ایران هسته ای» گفتند: پروژه تحریم خرید نفت و بانک مرکزی ایران در اتحادیه اروپا به موانع بسیارجدی برخورد کرده است که یا منجر به متوقف شدن این طرح خواهد شد و یا اینکه آن را تا حد «بی خاصیت شدن» تعدیل خواهد کرد.

 به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای یک دیپلمات که از جزئیات موضوع مطلع است، در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «پروژه تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران در اروپا به هیچ وجه آنطور که آمریکا و صهیونیست ها می خواهند پیش نمی رود».

وی در ادامه با اشاره به اینکه این پروژه اکنون گرفتار 5 بحران اساسی است، گفت: «بحران اول این است که آمریکایی ها مایل بودند این تحریم ها به طور کاملا فوری اعمال شود طوی که روی انتخابات ایران اثر مستقیم بگذارد ولی اتحادیه اروپا زودتر از 6 ماه (ژوئیه 2012) آینده قادر به اجرای یک نسخه تعدیل شده از این تحریم ها نخواهد بود. اتحادیه یک دوره مهلت 6 ماهه برای تحریم ایران در نظر گرفته است».

این دیپلمات در توصیف بحران دوم گفت: «دومین بحران این است که این تحریم ها به هیچ وجه کامل و جامع نیست و به عنوان نمونه تمامی قراردادهای فعلی نفتی ایران و شرت های اروپایی که برخی از آنها چتندنین ساله است از تحریم ها استثنا خواهد شد».

این کارشناس عالی رتبه سومین بحران را مربوط به تحریم بانک مرکزی ایران دانست و گفت: «درباره بانک مرکزی هم اکنون کشورهایی مانند آلمان اصرار دارند که هر گونه تحریم این بانک باید به گونه ای اعمال شود که «معاملات غیر نفتی» را شامل نشود. بنابراین تحریم کامل بانک مرکزی مطلقا در دستور کار اروپا نخواهد بود».

چهارمین بحران ظاهرا مربوط به موج استثناخواهی کشورها از تحریم نفت و بانک مرکزی است. این دیپلمات گفت: «هم اکنون حداقل 3 کشور ایتالیا، اسپانیا و یونان خواستار استثنا شدن از تحریم های آینده اتحادیه علیه ایران هستند و اگر اتحادیه این موضوع را بپذیرد که ظاهرا به خاطر حفظ اقتصاد شکننده این کشورها چاره ای جز آن ندارد،در این صورت بدون تردید دیگر کشورهای اتحادیه هم که از تحریم ها متضرر می شوند، همین درخواست را با جدیت مطرح خواهند کرد».

و پنجمین بحران، بحران جایگزین است. دیپلمات یاد شده گفت: «عربستان آنطور که ادعا می کند قادر به جایگزین کردن خلا نفت ایران در اروپا نیست. مهم تر اینکه ساختار پالایشگاه های برخی کشورهای اروپایی با نفت خام سنگین ایران تطبیق داده شده و این پالایشگاه ها چندین سال و میلیاردها یورو سرمایه لازم دارند تا ساختار پالایشگاه های خود را عوض کنند. ضمن اینکه اگر فرض کنیم فرآیند تغییر ساختار این پالایشگاه ها همین امروز هم شروع شود این کار چندنی سال زمان می برد و معلوم نیست کشورهای اروپایی بناست در این مدت نیازهای روزانه خود را چگونه تامین کنند».

این دیپلمات نهایتا نتیجه گرفت این بحران ها نشان می دهد تحریم نفت و بانک مرکزی ایران در اتحادیه اروپا یک گزینه «جدی» نیست و باید به دنبال هدف واقعی فضاسازی های راه افتاده در این زمینه گشت.

گفتنی است ، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنه آینده 3 بهمن 1390 (23 ژانویه 2011) درباره تحریم ایران تصمیم خواهند گرفت./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار