نشست تخصصی مستند جشنواره بینالمللی رسانهای «صبح» با حضور جمعی از مستندسازان از جمله ایگور لو پاتونک فیلمساز امریکایی، شان مورای فیلمساز ایرلندی، رضوان مرتضی مستندساز لبنانی، حسن یادگاری مستندساز و بهمن نورایی مدیر نشست در پردیس ملت برگزار شد.
رضوان مرتضی در این نشست درباره ضرورتهای ساخت مستند تصریح کرد: باید یک نگاه تاریخی در مستند داشته باشیم وقتی میخواهید چیزی بسازید ابتدا باید مقاله زیاد بخوانید تا از داشتهها و اطلاعات زیاد پر باشید.
سپس ایگور لو پاتونک عنوان کرد: وقتی در مستند یا هر کار دیگری با مردان بزرگ کار میکنید تجربههای بزرگی دارید. من شانس داشتم در اوکراین مستند بسازم و موقعیت خوبی برایم ایجاد شد. برخی میگویند اینها سوءاستفاده است که در جنگ به دنبال مستندسازی هستید؛ ولی اینگونه نیست.
شان مورای نیز درباره چالشهای حوزه مستند عنوان کرد: کار در محیطی که پر تنش است و میخواهید صدای بیصدایان از طریق فیلم و رسانه باشید سخت میشود.
وی اضافه کرد: باید مراقبت کنیم خط رویکرد خود را گم نکنیم زمانی نیروهای شبهنظامی وجود دارند و نباید اجازه دهید در روند کاری شما خللی وارد کنند. در ایرلند خیلی از فیلمسازان هستند که فشار زیادی را حس میکنند.
کوهن در این نشست درباره مستندسازی در کشورهای مختلف عنوان کرد: امریکا جلوی آزادگی را میگیرد و به جنایتهای صهیونیستها دامن میزند و رسانهها مثل فاکس نیوز و… طبق این منافع سیاهنمایی میکنند.
وی درباره مستندسازی در غزه نیز گفت: بحران غزه اتفاق امروز و دیروز نیست صهیونیست رسماً چندین سال است دست به کشتار میزند. صهیونیستها از قحطی و هر اتفاقی بهعنوان سلاحی علیه فلسطینیها استفاده میکنند و باید دید چطور میتوان در مستند اینها را به تصویر کشید.
حسن یادگاری در ادامه با تأکید بر خروجی مالی عنوان کرد: وقتی فیلم مستند میسازید باید مورد حمایت منابع مالی باشید و بعد کاری بکنید که خروجی اقتصادی داشته باشد.
وی درباره تجربه جام جهانی قطر گفت: ما برنامهریزیهایی داشتیم که چگونه باید در این فضا مستند ساخت تیم ما ببرد چگونه باید مستند را پیش برد یا ببازد چگونه باید رویکرد مستندسازی را تغییر داد. یک نکته این است که شما باید بدانید میخواهید چه کنید و متغیرها نباید روی شما تأثیر بگذارد. خودتان باید تحقیق کنید و شاخصها را بررسی کنید. تحقیق در مستندسازی یک مؤلفه اساسی است.
مرتضی در ادامه به لوکیشنها سینمایی ایران اشاره و بیان کرد: من توانستم امروز به شهرک سینمایی بروم و چقدر شهرک عالیای در تهران دارید.
وی درباره برگ برنده مستندسازی تصریح کرد: فکر میکنم فیلمساز باید یک دایره المعارف باشد یا سطح وسیعی از اطلاعات داشته باشد.
پاتونک در ادامه درباره اقتصاد مستند بیان کرد: من خیلی فیلم ساختهام و از این طریق کسب و کارم را پیش میبرم. من میدانم این صنعت چطور کار میکند و چه محدودیتهایی دارد به همین دلیل این محدودیتها مرا متوقف نکرد.
مورای درباره روایتها در مستندسازی عنوان کرد: مستندسازی در امارات و عربستان کار سختی است، چون هم پیمان با اسراییل هستند، اما ما برای ساخت مستند در این کشورها میدانستیم که رسانههای ایران میتوانند بازگو کننده روایت ما باشند. ما سراغ شبکههای اجتماعی رفتیم و سعی کردیم انها را همراه کنیم. در بخش پرسش و پاسخ نشست مرتضی درباره ممیزی در پلتفرمها و غرب عنوان کرد: وقتی به یوتیوب میروید و اسم سردار سلیمانی را تایپ میکنید، به شما اعلام میکند که نمیتواند اسم او را بیاورد، هشدار میدهد و یا شما را از فضای سرویس بیرون میاندازد و این نوعی سانسور است.
پاتونک نیز درباره صهیونیستها و به کار گیری ابزار به نفع خود گفت: اسراییلیها از نطر جنگ الکترونیک خیلی قوی هستند.
وی اضافه کرد: با این حال به اراده و عزم قوی مردم ایران باور دارم مردم ایران در برابر همه توطیهها همیشه قوی ظاهر شده اند. باید از برخی روایتهای نادرست اجتناب کرد.
کوهن نیز با اشاره به شهادت رییس جمهور عنوان کرد: به همه خانوادهها تسلیت میگویم این برای ایران انقلابی شکست نیست. رییسی بسیار کوشا بود با این حال ایدیولوژی ایران هیچ گاه به اشخاص وابسته نبوده و میتواند راهش را ادامه دهد. من گمان میکنم ایران با نگاه روشن خودش میتواند همچنان قدرتمند ظاهر شود.
دومین رویداد بینالمللی رسانهای «صبح» به دبیری محسن یزدی از ۳۰ اردیبهشتماه کار خود را در ۳ بخش «اصلی»، «معاونت برونمرزی» و «فلسطین» آغاز کرد؛ نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راهیافته به مسابقه همراه با برگزاری کارگاههای تخصصی با موضوع رسانه، بخش اصلی این جشنواره است.