علت تخریب بیمارستان ثبت ملی شده مسیح چه بود؟

بیمارستان ثبت ملی شده مسیح کرمانشاه، به عنوان دومین بیمارستان تاریخی کشور، توسط مالک بنا بطور کامل تخریب شد.

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی کرمانشاه گفت : متاسفانه مالک بنای ثبت ملی شده بیمارستان مسیح کرمانشاه، چهارشنبه این بنای تاریخی را با استفاده از بیل مکانیکی تخریب کرد. 

‌وی گفت: متاسفانه گویا شهرداری مجوز تخریب بیمارستان تاریخی مسیحی را صادر کرده است.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: از آنجایی که این بنا به ثبت ملی رسیده، بنابراین اگر مالک بنا بخواهد ساخت و سازی جای آن داشته باشد، باید عین بنای اولیه را بسازد و شهرداری نیز حق صدور مجوز ساخت و سازی غیر از کاربری اولیه آن را ندارد. 

وی افزود: بیمارستان مسیح (مرادیان) پیش توسط در کرمانشاه ساخته شد و سال ۱۳۸۲ به عنوان یک بنای ارزشمند به ثبت ملی رسید، اما با توجه به موقعیت بسیار خوب بنا در داخل شهر مالک آن با تلاش‌های فراوان توانست در اوایل دهه ۹۰ آن را از فهرست بنا‌های ثبت ملی شده ایران خارج کند. 

خانی تاکید کرد: مالک بنا طی حدود یک دهه تلاش‌های زیادی برای تخریب بنا انجام داد و مسئولین وقت میراث فرهنگی باتوجه به اهمیت بنا با تلاش فراوانی توانستند سال ۱۳۹۹ آن را دوباره در فهرست بنا‌های ثبت ملی شده ایران قرار دهند. 

وی اضافه کرد: مالک بنا طی دو سه سال گذشته با شکایت در دیوان عدالت اداری بدنبال خروج مجدد این بنا از فهرست آثار ثبت ملی شده ایران بود که موفق به این کار نشد و به نظر می‌رسد با در دست داشتن همین شکایت توانسته از شهرداری مجوز تخریب آن را بگیرد. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه متذکر شد: اجازه نمی‌دهیم هیچ بنایی با کاربری و معماری جدید در محل بیمارستان مسیح ساخته شود و طبق قانون اگر قرار باشد مالک بنایی بسازد، باید عین بنای اولیه باشد .

توضیحات تخریب بیمارستان

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در خصوص تخریب بیمارستان تاریخی مسیح توضیحاتی ارائه داد.

سیروس رضایی در این خصوص، گفت: سازه‌ای به شکل ساختمان وجود ندارد که نیاز به صدور مجوز تخریب داشته باشد. تنها چند دیوار ایستاده و یک زیر زمین مخروبه که جای کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان شده از بیمارستان مسیح به جای مانده است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم بیمارستان تاریخی، تصور این است که یک بنایی وجود دارد، اما حقیقت این است که باید بگوییم کدام بنا و کدام ساختمان وقتی از یک بیمارستان تاریخی بجز چند دیوارِ بدون سقف چیزی باقی نمانده بود.

رضایی گفت: متاسفانه این بنای تاریخی طی سالیان گذشته به دلیل بی‌توجهی تخریب شده و فقط چند پله و چند دیوار بدون سقف از آن به جا مانده بود و تاسف بارتر اینکه نه به مالک اجازه بازسازی داده می‌شود و نه اداره کل میراث فرهنگی خودش بازسازی می‌کرد و فقط می‌گفت دست نزنید.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه گفت: متاسفانه این محوطه به مکانی برای کارتون‌خواب‌ها و معتادان تبدیل شده بود و حتی در یک مورد با تخریب یکی از دیوارها، یکی از کارتون خواب‌ها دچار آسیب شدید شده که کار‌های درمانی آن را پیگیری کردیم.

وی تاکید کرد: ما در قبال جان مردم مسئولیم، بنابراین برای رفع خطرِ این چند دیوار قدیمی، مجوز جهت رفع خطر صادر کردیم.

رضایی گفت: قصد ما جلوگیری از به خطر افتادن جان افراد است و وقتی افراد کارتون خواب در این محدوده هستند نمی‌توانیم ریسک این خطر را بپذیریم، چون این دیوار‌های فرسوده استحکامی نداشتند. از طرفی کدام تخریب وقتی چیزی از بیمارستان جز چند دیوار فرسوده باقی نمانده است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه حتی اگر چند دیوار از یک بنا باقی مانده باشد بازهم اثر ملی است و شهرداری نباید مجوز تخریب صادر کند، گفت: وقتی میراث رسیدگی نمی‌کند باید چه کار کرد. ضمن اینکه هیچ بنایی وجود نداشت و عملا به جای بیمارستان ملی باید گفت «دیوار ملی»، چون فقط چند دیوار فرسوده باقی مانده بود که جان افرادی که وارد محوطه می‌شدند را به خطر می‌انداخت.

وی در پاسخ به این سوال که به جای تخریب این چند دیوار چرا معتادان و کارتون خواب‌های این محوطه را جمع آوری نکردید، گفت: ملک شخصی است و ما حق ورود نداریم. از طرفی میراث اگر نگران بنا‌های تاریخی است چرا نگهبان نگذاشته و چرا از این بنا‌ها محافظت نمی‌کند و چرا آنها را بازسازی نمی‌کند و چرا جلوی ورود افراد کارتون خواب را نمی‌گیرد.

وی افزود: ما هر روز ده‌ها شکایت از اهالی محل بابت وضعیت این مجموعه داشتیم و در نهایت مالک را صدا زدیم و از او که خود مدت هاست پیگیر تعیین تکلیف این چند دیوار فرسوده است، خواستیم که جلوی خطرات این ساختمان را بگیرد.

رضایی گفت: حقیقت این است که ده‌ها ساختمان اینچنینی در شهر کرمانشاه داریم که اگر بازسازی نشوند بزودی تخریب می‌شوند. با دست نزدن و بازسازی نکردن که ساختمان خود به خود احیا نمی‌شود و به مرور زمان تخریب می‌شود. این که شیوه نگهداری از بنا‌های تاریخی نیست.

وی افزود: براساس بند چهارده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری موظف به جلوگیری و رفع خطر از کلیه بنا‌های خطر آفرین می‌باشد، این ساختمان هم مخروبه و خطرآفرین بود و هر لحظه ممکن بود اتفاق ناگواری برای کسی رخ دهد، بنابراین مجوز رفع خطر صادر کردیم.

رضایی گفت: هفته هاست که اداره کل میراث فرهنگی از این موضوع خبر دارد و اگر نگران این مطلب بودند، چرا از این‌کار جلوگیری نکردند.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در پایان در خصوص مجوز ساخت و ساز در محدوده این بیمارستان هم گفت: با توجه به قرارگیری این محدوده در محدوده میراث فرهنگی، برای هرگونه مجوز ساخت و ساز از میراث استعلام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۲:۴۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دست مالک و شهرداری و هرکسیکه مجوز صادرکرده درد نکند.
میراث فرررررهنگی میخواهد با دست گذاشتن روی مال مردم وثبت ملی نمودن آن صاحب بلامنازع آن شود.
همین بلا را سر محله بلوار طاقبستان کرمانشاه هم آورده و منازل مردم را به بهانه شکارگاه خسرو ثبت ملی نموده و با این عمل خود باعث افت ارزش املاک مردم شده است واجازه هیچگونه ساخت وسازی را مثلا نمیدهند.
اگر راست میگویید چرا جلو ساخت حوزه علمیه که در داخل شکارگاه احداث گردیده را نگرفتید. زورتان به آنها نرسید؟؟؟؟؟ اما برای مردم بیچاره دم از قانون میزنید.