آغاز برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان در روستا‌های بخش خضرآباد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اشکذرگفت: برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان در روستا‌های بخش خضرآباد آغاز شد.

جعفری کافی آباد سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اشکذر گفت: کشاورزان روستا‌های مختلف بخش خضرآباد از سطح دو هکتار از باغات خود که به کاشت گیاه دارویی گل گاوزبان اختصاص داده اند پیش بینی می‌شود به ازای هر هکتار سیصد کیلو کرم گیاه دارویی تازه برداشت کنند.

وی افزود: برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان در بخش خضرآباد از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و به مدت دو ماه ادامه دارد.

شایان ذکر است؛ گل گاوزبان گیاهی دارویی و خوراکی است که دم‌نوش آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها و سرخک مفید است.

گل گاو زبان همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی نظیر سدیم و به ویژه پتاسیم است.

بر این اساس؛ مقدار پتاسیم دم کرده گل گاوزبان به پانصدوبیست میلی گرم در لیتر می‌رسد.

همچنین گل گاو زبان به عنوان مدر، مسکن و معرق بوده و در درمان روماتیسم، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مغزی، افسردگی، سرماخوردگی، سرفه و جلو گیری از التهاب و سوزش کلیه و مجاری ادرار استفاده می‌شود.

جویدن برگ تازه این گیاه در درمان جوش‌های چرکی دهان مؤثر بوده و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید و استفاده زنبور‌های عسل در جوار باغات این گیاه دارویی موجب مرغوبیت عسل تولیدی در این مناطق نیز می‌شود.

گل گاوزبان گیاهی علفی و یک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا شصت سانتی‌متر می‌رسد که ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن ساده و مخملی و پوشیده از تار‌های خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست‌ها احساس می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار