اجرایی شدن سند تحول پس از ده سال در دولت شهید جمهور

سانحه تلخ هوایی باعث شد آیت الله رئیسی در فاصله حدودا یک ساله تا پایان دوره ریاست جمهوری آسمانی شود.

زمانی که از سوی ملت به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد‎؛ کشور درگیر ویروس کرونا بود و کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار می‌شد.

وقتی بر کرسی ریاست جمهوری نشست با تمام انتقادات و برخی از مخالفت‌ها اولین کاری که برای دانش‌آموزان کرد بازگشایی مدارس بود.

او معتقد بود که دانش آموز در کلاس می‌تواند درس و آداب اجتماعی را به خوبی یاد بگیرد. دانش آموز در مدرسه می‌تواند بازی و ورزش کند تا بدنی سالم داشته باشد.

رئیس جمهور شهید ما توسعه و پیشرفت کشور را در مدارس می‌دید و بر این موضوع که اگر ایران قوی می‌خواهیم باید مدارس قوی داشته باشیم؛ تاکید بسیار داشت.

بازگشایی مدارس

اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پس از ۱۰ سال

تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه و خانواده دارد و آموزش و پرورش این رسالت را بر عهده گرفته تا ارزش‌های دینی و ملی را توسعه ببخشد.

در این راستا نظام تعلیم و تربیت سندی را در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساند.

 در ادوار گذشته بر اجرایی شدن آن اقدام نشده بود، اما رئیس جمهور شهید بر اجراسازی این سند در مدارس تاکید داشته و مسئولان آموزش و پرورش به دستور ایشان سند را پس از ده سال به مدرسه آوردند. این سند دارای هشت فصل بوده و شش ساحت (تربیت‌دینی‏، ساحت تربیتی اقتصادی‏، ساحت تربیتی علمی، ساحت تربیتی اجتماعی‏، ساحت تربیت بدنی و ساحت تربیت هنری) دارد. این سند به تمام ابعاد علمی‏، تربیتی و پرورشی دانش آموزان توجه می‌کند.

احیا شدن باشگاه دانش‌پژوهان جوان پس از ۱۳ سال

۲۷ دی سال ۱۳۸۹ بود که شورای عالی اداری مخالف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باشگاه را منحل و با سازمان استعداد‌های درخشان ادغام کرد. این اتفاق باعث شد که باشگاه آسیب ببیند، ساختمانی که برای باشگاه بود از دست رفت، امکاناتی که نیاز‌های بچه‌های نخبه بود و برای المپیاد‌های جهانی استفاده می‌کردند بین برخی مدارس پخش شد، نیرو‌های انسانی که در باشگاه تربیت شده بودند از باشگاه خارج شدند و نتایج المپیاد جهانی افت جدی کرد. در همین راستا با دستور رئیسی نخبگان المپیادی پس از ۱۳ سال خانه‌دار شدند.

خانم خیری بخواند

 شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل

از دیگر اقدامات شهید جمهور‏ شناسایی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل بود. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش برای شناسایی بازماندگان از تحصیل سامانه‌ای به نام شهید محمودوند راه اندازی کرد.

این سامانه در ابتدای راه خود در بازه سنی ۶ تا ۱۱ سال حدود ۲۰۴ هزار نفر را شناسایی کرده است.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سال تحصیلی گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بازمانده از تحصیل جذب شده اند و امسال با این که در موضوع شناسایی افراد بازمانده از تحصیل دستاورد‌هایی وجود داشته، اما همچنان عمده چالش این معاونت، جذب این افراد به تحصیل است.

جانشین وزیر کشور اعلام کرد که در قرارگاه جهادی، ۸۷۴ هزار بازمانده از تحصیل با کد ملی شناسایی شده‌اند که امکان بازگشت به چرخه تحصیل آن ها وجود دارد.

جذب مربی پرورشی پس از ۱۵ سال

رضامراد صحرایی‏، وزیر آمورش و پرورش گفت: کمبود معلم یک‌دفعه ایجاد نشده، ریشه این کمبود سه دلیل دارد که اولین بحث دانشگاه فرهنگیان است.

وی افزود: این دانشگاه با هدف این که به اندازه خروجی آموزش و پرورش از این دانشگاه ورودی دریافت کنیم و نیاز به معلم در آموزش و پرورش را رفع کند، تاسیس شد؛ اما کسانی که اکنون ما را نقد می‌کنند، ظرفیت پذیرش ورودی این دانشگاه را به زیر چهار هزار نفر کاهش دادند.

صحرایی ادامه‌ داد: این کم‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان تا زمانی که رهبر معظم انقلاب به این دانشگاه آمدند و دانشگاه را نجات دادند، یک ناترازی ایجاد کرد که اکنون ۷۹ هزار معلم کم است، اما اگر همان سالیانه ۲۵ تا ۳۵ هزار دانشجو معلم می‌گرفتیم، اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان داشتیم.

دولت آقای رئیسی برای رفع این آزمون چند آزمون استخدامی برای آموزگاران، ‏هنرآموزان و دبیر برگزار کرد. همچنین برای جذب مربی تربیت بدنی‏، پرورشی و مشاور نیز پس از ۱۵ سال آزمون استخدامی برگزار شد.

گفتنی است که سال گذشته با تخصیص بیش از ۷۲ هزار نیروی انسانی به آموزش و پرورش و در سال جاری با تخصیص ۱۰۵ هزار نیرو به آموزش و پرورش و برای اولین بار جذب ۱۹ هزار مربی پرورشی، تربیت بدنی و مشاور، جذب فوق العاده‌ای نیز در زمینه نیروی انسانی از موفقیت‌های دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در حوزه آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

این استخدام‌ها که از آن ها به عنوان استخدام‌های بی‌سابقه یاد شد، نشان از همت دولت برای رفع کاستی‌ها و پایان بخشیدن به آن ها و مهم‌تر از آن کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور داشت.

جذب معلم

معلمان در دولت سیزدهم رتبه بندی شدند

در ماده ۶۳ برنامه ششم سند تحول بنیادین کلمه رتبه بندی به چشم می‌خورد، اما عملا  این طرح اجرایی نمی‌شد؛ با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی معلمان رتبه بندی شدند و در صورت اعتراض نیز به اعتراض آن ها توجه می‌شد.

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور پارلمانی وزارت آموزش و پرورش ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد: اعتراض ۲۷۲ هزار معلم در رتبه‌بندی پذیرفته شده است. به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ۵ مهر سال گذشته، برای رتبه بندی معلمان ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است.

ساخت حدود ۶ هزار فضای آموزشی در دولت سیزدهم

بر اساس گزارش‌ها‏، در دوران  شهید جمهور ۶ هزار و ۷۶۹ فضای آموزشی و پرورشی تقدیم دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران شده است. ۲هزار و ۷۶۵ مدرسه از منابع دولتی و ۴۰۰۴ مدرسه نیز از منابع مشارکتی ساخته شده اند که مجموع آن ها ۳۱۹۵۴ کلاس درس است و ۷۹۸۵۵۰ دانش‌آموز از آن ها استفاده می‌کنند. از تعداد فضاهایی که به دانش‌آموزان هدیه شده است ۵ درصد ورزشی، ۵.۵ درصد پرورشی و ۸۹.۵ درصد آن ها آموزشی بوده است. 

ساخت مدرسه

شایان ذکر است که از این تعداد حدود  ۶۴ درصد فضا‌ها در مناطق روستایی احداث شده و ۳۶ درصد مربوط به مناطق شهری است. مجموع این فضا‌ها ۴۰۰۰۰۰۰ مترمربع زیربنا دارد. همچنین از مجموع فضا‌هایی که تحویل شده ۳ هزار و ۱۰۵ پروژه ۱ تا ۳ کلاس درس، ۱۷۸۳ پروژه ۴ تا ۶ کلاس درس، ۹۷۵ پروژه ۶ تا ۱۲ کلاس درس و ۲۵۲ پروژه بیش از ۱۲ کلاس درس دارند و ۶۵۴ پروژه هم شامل سایر فضا‌های آموزشی و پرورشی و ورزشی هستند.

فضای آموزشی

گزارش از: نرگس امام جمعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار