توضیح نخست وزیر مالزی درباره دیدارش با رهبران حماس

نخست‌وزیر مالزی می‌گوید دیدار هفته گذشته با رهبران حماس برای تضمین «راه‌حل صلح‌آمیز» بود.

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی اظهار داشت که دیدار هفته گذشته وی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج که در قطر برگزار شد، با هدف متقاعد کردن آنها برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای جنگ غزه بوده است.

او گفت: «من آنها را برای دهه ها می شناسم و دلیلی وجود ندارد که آنها را ملاقات نکنیم. من گفتم لطفا به تصمیم کشورهای همسایه خود احترام بگذارید و برای تامین صلح، تبادل زندانیان و پذیرش راه حل دو دولتی تلاش کنید.ما می‌توانیم به مذاکره درباره آنچه در ۷ اکتبر رخ داد ادامه دهیم، اما نمی‌توان هفت دهه‌ای که از روز نکبت در سال ۱۹۴۸ می‌گذرد را فراموش کنیم.»

نخست‌وزیر مالزی از هرگونه راه حل صلح آمیز استقبال کرد، اما با اشاره به محاصره غزه توسط اسرائیل، تأکید کرد که آنچه اکنون مهم‌تر است «توقف تیراندازی به زنان و کودکان، توقف تخریب بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و مساجد» است.

نخست‌وزیر مالزی، پیشتر از کشور‌های عربی و مسلمان خواست در برقراری عدالت برای مردم فلسطین «ثابت و استوار» باقی بمانند.

با حمله اسرائیل به نوار غزه، بخش‌های وسیعی از غزه به ویرانه‌ای تبدیل شده و ۸۵ درصد از جمعیت غزه در بحبوحه محاصره فلج کننده مواد غذایی، آب سالم و دارو در داخل این باریکه آواره شده‌اند.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم،  بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما اسرائیل ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

مترجم: پورکند

برچسب ها: مالزی ، جنبش حماس ، جنگ غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار