شهرداری همدان برای ثبت جهانی هگمتانه ۲ کیلومتر از بازار همدان را ساماندهی کرد

شهردار همدان گفت: مسیر ۲ کیلومتری بازار همدان که در مسیر ثبت جهانی هگمتانه است و سال گذشته جداره‌سازی و ساماندهی بازار همدان آغاز شده اکنون در حال انجام اقدامات مرمتی است.

سید مسعود حسینی در خصوص با ساماندهی بافت تاریخی این شهر در راستای جهانی شدن هگمتانه افزود: در خصوص اقدامات شهرداری همدان در راستای ثبت جهانی هگمتانه، شهرداری همدان از سال‌ها قبل، اقدام به جداره‌سازی خیابان بوعلی کرده بود. در این دوره نیز شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری با تاکید بر همین رویکرد به فعالیت پرداختند و ساماندهی و جداره‌سازی خیابان بوعلی با جدیت آغاز شد و در حال حاضر جداره‌سازی خیابان بوعلی، میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان انجام شده که دقیقاً در راستای ثبت جهانی هگمتانه است. 

شهردار همدان گفت: همچنین مسیر ۲ کیلومتری بازار همدان که در مسیر ثبت جهانی هگمتانه است و از سال گذشته شهرداری همدان در خصوص جداره‌سازی و ساماندهی بازار همدان شروع به فعالیت کرده است و هم‌اکنون نیز پیمانکار در حال انجام اقدامات مرمتی است. به طوری‌که این اقدامات از راسته سمسار خانه با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار از سال گذشته شروع شده و امسال نیز برای بازار همدان اعتباراتی برای مرمت و بازسازی در نظر گرفته شد. 

حسینی به احیای خانه‌های تاریخی شهر همدان که توسط شهرداری این شهر مرمت شده اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدامات ضروری شهرداری همدان مرمت و بازسازی و احیای خانه‌های تاریخی بود و در حال حاضر بازسازی خانه پوستی زاده با بودجه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حال انجام است. کار مربوط به نمای این ساختمان تاریخی تقریبا تمام شده و اقدامات مربوط به تاسیسات آن نیز در حال انجام است. 

او تاکید کرد: در ادامه این اقدامات در خصوص مرمت خانه‌های تاریخی و واجد ارزش تاریخی، اقدام به پیش بینی بودجه برای خرید یکی از سرا‌های قدیمی همدان کردیم و امسال بودجه‌ای بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه تملک، مرمت و بازسازی و تبدیل آن به مرکز گردشگری پیش بینی شده و این سرا در مسیر ثبت جهانی هگمتانه واقع شده و امید می‌رود با افتتاح این مجموعه کمک بزرگی به ثبت مسیر جهانی هگمتانه شود. 

شهردار همدان همچنین به برگزاری رویداد‌های تاریخی و حفاظت از داشته‌های فرهنگی تاکید کرد و افزود: نامگذاری روز باباطاهر از مدت‌ها پیش توسط فعالان فرهنگی پیشنهاد شد و شخصیت باباطاهر با توجه به شهرت ادبی، فرهنگی، عرفانی و شاعری و شهرت جهانی جایگاه ویژه‌ای در بین شعرا و عرفا و ادبیات داشته و تصمیم بر این شد که یک روز ویژه برای بزرگداشت این شاعر اختصاص یابد. 

حسینی گفت: با توجه به اینکه شهر همدان زادگاه و محل دفن این شخصیت ادبی برجسته است این موضوع مورد مطالبه فعالان فرهنگی بود و از چند ماه قبل این ایده در مجموعه شهرداری همدان و سازمان‌ها و معاونت‌ها از جمله معاون خدمات شهری، سازمان سیما منظر، روابط عمومی و سازمان فرهنگی شهرداری همدان پیگیری و اقدامات لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت فعالان فرهنگی با توجه به پیگیری‌هایی که داشتند صورت گرفت. طرح‌ها و پیشنهادات و مستندات نیز ارایه و توافق شد روز ۳۱ اردیبهشت به عنوان روز باباطاهر به شورای فرهنگ عمومی استان و سپس به شورای فرهنگی کشور پیشنهاد شود تا این روز در تقویم رسمی و فرهنگی کشور ثبت شود. 

او افزود: انجام این کار اتفاقات مهمی را در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری شهر همدان رقم خواهد زد و با توجه به برنامه‌های فرهنگی و گردشگری که شهرداری همدان دارد باعث بیشتر شناخته شدن این شخصیت بزرگ می‌شود و برگزاری همایش‌ها، سمینار‌ها و جشنواره‌های ادبی امتیاز مضاعفی را برای همدان به همراه خواهد داشت و باعث تقویت بعد گردشگری و واجد ارزش شدن شهر همدان با معرفی شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی به ویژه باباطاهر می‌شود. 

حسینی تاکید کرد: در خصوص برگزاری رویداد باباطاهر، شهرداری همدان از دو سال قبل پیگیر این موضوع بود و با توجه به ضرورت شناخت و معرفی باباطاهر در قالب طراحی و ساخت یک المان فرهنگی تصمیمی در شهرداری همدان مبنی بر ساخت تندیس باباطاهر اتخاذ شد و همکاران ما پس از بررسی‌های تخصصی و فنی و دقیق فراخوانی برای هنرمندان کشور ارسال کردند تا این افراد بتوانند بر اساس شاخص‌های مد نظر تندیسی را طبق شاخص‌ها و استاندارد‌ها طراحی و بسازند. 

او افزود: در نهایت پس از داوری نهایی و با توجه به کسب امتیازات بالا، طرح استاد هادی ضیاءالدینی از اساتید بنام سنندجی برای ساخت تندیس انتخاب شد. با توجه به ارادت قلبی و ویژه استاد ضیاءالدینی به شخصیت باباطاهر، این موضوع خود امتیاز ویژه‌ای به شمار می‌رفت و به همین دلیل کار طراحی و ساخت تندیس آغاز شد و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته امسال طراحی و ساخت تندیس باباطاهر به اتمام رسید و این موضوع بهانه‌ای شد که همزمان با روز ۳۱ اردیبهشت این تندیس در جوار آرامگاه باباطاهر رونمایی شود. 

شهردار همدان گفت: شهرداری همدان تلاش کرد در کنار رونمایی از تندیس باباطاهر، با توجه به پیشنهادات و محتوا‌هایی که ارایه و جمع‌بندی شده یک گردهمایی، رویداد و برنامه فرهنگی خوبی با حضور فرهیختگان و فعالان فرهنگی و مردم برگزار کند تا مردم شهر همدان و ایران و جهان بهتر و بیشتر با این شخصیت بزرگ ادبی آشنا شوند. 

به گفته این مسئول مدیریت شهری همدان، در راستای برگزاری این رویداد فرهنگی دستگاه‌های مختلف از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، بنیاد ایران شناسی، اداره کل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز همراهی و همکاری خوبی با شهرداری داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.