مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: تهیه و تدوین کتاب معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان با عنوان آذربایجان‌غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت در دستور کار قرار گرفت.

مرتضی صفری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: کتاب آذربایجان‌غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت دارای ۴۰۰ عدد عکس، تعریف کد کیوآر برای ۷۰ بنای تاریخی، جاذبه گردشگری و طراحی اپلیکیشن معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان است.

وی برنامه‌ریزی برای تهیه ۵۰ فیلم کوتاه برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان را از جمله اقدامات میراث فرهنگی و گردشگری استان در سال‌جاری عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۲ پرونده ثبتی یادمان شهدای دفاع مقدس آذربایجان‌غربی در حال ثبت‌ملی‌شدن قرار دارد، افزود: یکی از این پرونده‌ها مربوط به گورستان رشه هِرمه متعلق به قرن‌های ۱۰ تا ۱۳ هجری قمری است که در شهرستان سردشت بخش مرکزی دهستان بریاجی روستای رشه هرمه واقع شده است.

وی ادامه داد: این روستا در جریان بررسی‌های مردم شناسی در سال ۱۴۰۱ شناسایی شد که قربانی بمباران شیمیایی در سال ۶۶ توسط رژیم غاصب بعث شده بود؛ در بررسی‌های سطحی این تپه به سفال‌های دوران متاخر اسلامی و سنگ قبر برخورد شد. 

صفری بیان کرد: همچنین گور‌های این قبرستان در زیر درختان کهنسال بلوط و گلابی واقع شده و این روستا و بخش‌هایی از قبرستان مورد اصابت یکی از بمب‌های شیمیایی قرار گرفته که در حال حاضر نیز بقایای آن قابل مشاهده است؛ با توجه به اهمیت موضوع و دستور استاندار آذربایجان‌غربی مبنی بر ضرورت ثبت اثر به عنوان مکان رویداد، منجر به بررسی در منطقه و تهیه پرونده ثبتی شد که جلسه دفاع از پرونده برگزار می‌شود.

صفری افزود: پرونده ثبتی دیگر نیز مربوط به یادمان محل شهادت شهید بروجردی است که در بخش محمدیار شهرستان نقده دهستان المهدی در یک کیلومتری داش درگه و ۲ کیلومتری شهر محمدیار واقع شده است؛ شهید بروجردی در اول خرداد ۱۳۶۲ وقتی برای استقرار تیپ ویژه شهدا راهی مهاباد بود بر اثر انفجار مین در یکی از جاده‌های فرعی جاده مهاباد- نقده منتهی به روستای شیخ معروف به شهادت رسید بنابراین برای یادبود و پاسداشت شهید بروجردی این مکان که در نزدیکی محل شهادت وی قرار دارد، به عنوان یادمان محل شهادت ایشان انتخاب و تثبیت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.