شوق زیارت خانه معبود و آمال عشاق در مکه + فیلم

حرم امن الهی و کعبه این روز‌ها شاهد خیل عظیم زائرانی از ملیت‌ها، نژاد‌ها و قومیت‌های مختلف است.

 آرزوی هر مسلمانی زیارت کعبه و خانه معبود در مکه مکرمه است و در آستانه حج تمتع ۱۴۰۳، حرم امن الهی این روز‌ها شاهد حضور زائرانی از کشور‌های مختلف جهان اعم از کشور‌های آسیایی، آفریقایی، اروپایی، آمریکایی و استرالیا است که خود را به این وادی مقدس رسانده‌اند تا برای انجام مناسک حج تمتع آماده شوند.

خانه کعبه که پاک از هر شرک و آلودگی است، در این ایام میعادگاه عاشقانی در سراسر جهان است که پای در این وادی مقدس نهاده‌اند تا گرداگرد حرم حق بچرخند و از طواف حریم آن درس طهارت و بندگی بیاموزند.

در اهمیت زیارت خانه خدا سخنان بسیاری گفته شده و در همین راستا از امام علی (ع) نقل شده است: «خدا را خدا را، که خانه پروردگارتان را به فراموشى نسپارید و تا زنده هستید آن را خالى نگذارید که اگر زیارت خانه خدا ترک شود به شما مهلت داده نخواهد شد [و بلاى الهى نازل مى‌گردد]».

موسم معنوی حج تمتع که همه ساله در ایام ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود، تبلوری از شکوه و تجلی قدرت امت اسلام و تجسمی از وحدت و برابری است و این مراسم از شکوهمندترین شعائر اسلام است که هیچ عبادتی برابر با آن نیست.

در این مکان مقدس، حاجیان تعلقات دینی اعم از پست و مقام، ثروت، خانه و کاشانه را ترک کرده و با پوشیدن لباسی که آنها را به یاد مرگ می‌اندازد، در درگاه حق تعالی حاضر شده و عظمت و شکوه خانه معبود را به تماشا می‌نشینند.

قرآن کریم در آیات بسیاری به فلسفه و اهمیت احکام حج اشاره کرده و این موسم معنوی، عطیّه بزرگ الهی به بندگان است و در حقیقت، زائران مهمانان ویژه درگاه ذات حق تعالی هستند.

زائران خانه خدا پس از انجام طواف و خواندن نماز پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) به محل کوه صفا می‌روند تا هفت دور سعی صفا و مروه را که امروزه به صورت سالنى ساخته شده و کنار مسجدالحرام قرار دارد بپیمایند و در حقیقت سعی بین صفا و مروه دریای عظیمی از معرفت را به همراه دارد.

بنابر آیات قرآنی و روایات اسلامی، حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش اسماعیل (ع) به امر خدا کعبه را بنا نهادند، گرچه در بعضی نقل‌ها تاریخ ساخت آن را به زمان حضرت آدم (ع) و یا حتی پیش از آن نیز باز می‌گردانند و براساس برخی روایات، کعبه حدود دو هزار سال قبل از آفرینش انسان، به دستور خدای متعال و توسط ملائکه و جبرئیل (ع) ساخته شد تا مرکزی برای عبادت و پرستش ملائکه روی زمین باشد.

صحن‌های مسجدالحرام در سال‌های اخیر با هدف پذیرش گنجایش بیشتر زائران، توسعه یافته و تلاش شده است با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات روز خدمات بهتری به حجاج بیت‌الله الحرام ارائه شود.

آنچه اهمیت دارد این است که زائران پس از پایان این سفر معنوی باید دستاورد‌های توحیدی و ابراهیمی آن را حفط کنند و به مرحله تهذیب و خودسازی برسند و طوری پاک و مطهر شوند که گویی تازه متولد شده‌اند.

برچسب ها: حج تمتع ، حج و زیارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار