غم‌شریکی دولتها و ملتها در سوگ رئیس‌جمهور ایران

شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و همراهانش علاوه بر ایرانیان، غم‌شریکی بسیاری از دولتها و مردم جهان را به همراه داشت.

خبر جانسور و تلخی بود. شاید زمانی که خبر سفر رئیس‌جمهور به منطقه مرزی و دیدار با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی مطرح شد، هیچ رسانه‌ای فکر نمی‌کرد که این سفر، چنین تلخ به پایان برسد.

با توجه به حاشیه‌های روابط ایران و جمهوری آذربایجان در چند مدت اخیر رسانه‌ها خود را برای تحلیل این افتتاح و حضور رسمی دو رئیس جمهور و دیدار‌ها و گفتگو وزرا  آماده کرده بودند، اما دست روزگار پایان تلخی را برای این فکر و برنامه‌ریزی‌ها نمایان کرد.

همه منتظر بازگشت رئیس جمهور از این سفر مهم بودند، اما حدود ساعت ۱۵ عصر یکشنبه گذشته خبری شوک آور مخابره شد.

بالگرد حامل رئیس جمهور ایران در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی و فرود سخت مواجه شد.

اخبار در این کمتر از ۲۴ ساعت زمان تا پیدا شدن بالگرد چندان امیدوار کننده نبود. خبر اصلی، اما صبح دوشنبه اعلام شد. رسانه‌ها به جای اخبار افتتاح سد و رشد روابط ایران و جمهوری آذربایجان متن دیگری را مخابره کردند.

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.  بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا دچار سانحه شد. این سانحه تلخ باعث شد تا  تیتر اول اکثر رسانه‌های جهان  شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراهش باشد.  

با مشاهده تمامی رسانه‌ها می‌شد غافلگیری و تعجب از وقوع چنین حادثه‌ای را در مخابره اخبار دید و هر کدام بسته به سیاست دولت‌ها و روسای خود به پوشش این سانحه پرداخته بودند.

پیام تسلیتها برای همدردی با ملت و دولت ایران بی شمار بود.اعلام عزای عمومی در برخی کشور‌ها موضوع دیگری بود که پیش از این کمتر سابقه داشت. پاکستان، به عنوان نخستین کشور اسلامی و همسایه بود که در همبستگی با مردم ایران یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

در همین ارتباط، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در پستی در شبکه اجتماعی ایکس با ابراز تسلیت در پی شهادت رئیس جمهور ایران اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

نجیب میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان او در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. در بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان آمده است که پرچم‌ها در نهاد‌های لبنان به مدت ۳ روز به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد.دولت سوریه نیز از ۳ روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

دولت عراق نیز پس از ارسال پیام رسمی و تسلیت به مردم ایران و رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان ایشان، از یک روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

دولت هند هم ضمن اعلام تسلیت برای شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، یک روز را  عزای عمومی اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه  اعلام کرد که کشور او بابت درگذشت رئیس‌جمهور ایران یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند.

عزای عمومی برای یک چهارم مردم جهان

جمعیتی که برای آنان عزای عمومی اعلام شده است در ۶ کشور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است. این جمعیت معادل ۲۳ درصد -یک چهارم- کل ساکنان جهان است..

 قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: شهادت رئیس‌جمهور در این حادثه دردناک باعث ایجاد انسجام میان اقشار مختلف مردم ایران شد و بر کشور‌های جهان نیز تاثیرگذار بود.

قاضی‌زاده که معاون رئیس جمهور شهید نیز بود، تصریح کرد: پیام‌های تسلیتی که ایران از کشور‌های مختلف دریافت کرد بی‌نظیر بود چرا که حتی از دشمنان نیز پیام تسلیت دریافت کردیم.

وی ادامه داد: یک سوم مردم جهان برای شهادت رئیس‌جمهور ایران به مدت یک، دو یا سه روز عزای عمومی اعلام کردند و بقیه نیز پرچم کشورهایشان را به نشانه سوگواری به حال نیمه برافراشته درآوردند.

رئیس بنیاد شهید یادآور شد: این مساله نشان‌دهنده اهمیت شخصیت رئیس جمهور شهید ایران برای کشور‌های اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی مانند بریکس، شانگهای، سازمان ملل و حتی آمریکاست.

محسن پاک آیین دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با شهید رئیسی اظهار کرد: ایشان اخلاص ویژه‌ای داشت. روحیه خدمت به مردم از ویژگی‌های بارز آقای رئیسی بود و تا حدی که می‌دانم برای خدمت به مردم هر اقدامی که می‌توانست را انجام می‌داد.

وی ادامه داد: آقای رئیسی در عرصه روابط خارجه دولت از حامیان جبهه مقاومت بود. بحث تقویت این محور و نگاه به شرق و همسایگان از محور‌های مهمی بود که ایشان به آنها اهمیت می‌داد.

پاک آیین تاکید کرد: آقای رئیسی ارتباط نزدیکی با روسای‌جمهور در کشور‌های همسایه و دوست ایجاد کرده بود و تماس‌هاس تلفنی ایشان با مقامات در کشور‌های مختلف بسیار ارزنده و راهگشا بود.

وی اظهار کرد: حضور مستمر در مجامع بین‌المللی و تلاشی که برای عضویت ایران در بریکس و شانگهای توسط رئیس‌جمهور شهید انجام شد، از برجستگی‌های سیاست خارجه ایشان بود و به همین دلیل می‌بینیم که در اکثر کشور‌های دوست و همسایه یا عزای عمومی اعلام کردند یا به مناسبت شهادتش پیام‌های تسلیت و همدردی برای مردم کشورمان فرستادند.

دیپلمات سابق ایران در آذربایجان گفت: جایگاه آقای رئیسی هم در منطقه و هم در سطح بین الملل جایگاه برجسته‌ای بود.

گزارش از محمد حسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
اگه خدا می خواست، ایشون الان زنده بودند. پس در اراده خدا دخالت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
اینکه بله ولی توقصدتوازاینطوری حرف زدن معلومه
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
انشاالله به یومن خون پاک این شهدای رییس جمهوری انتخاب خواهد شد که دنباله رو و پیشبرد همین دولت وحتی بهتر باشد انشا الله چشم مستضعفان به این دولت پیشروست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
مااهل کوفه نیستیم‌علی تنها بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
داغی که سرد نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
بسه دیگه ما انتخابات در پیش داریم بابد مودمون عوض بشه دیشب هم تلویزیون سریال پژمان گذاشت کلی خندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
توکه معلومه بویی ازانسانیت نبردی پس بروخوش باش
آخرین اخبار