در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ميزان مصرف کاغذ از تولید آن بیشتر است

مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کاغذ ایرانی به محض چاپ مصرف می‌شود و وارد فضای صادرات نمی‌شود.

محمد جنتی، مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که این انتشارات برای دریافت کاغذ ایرانی اقدام کرده؟ گفت: بله، حدود ۱۰ عنوان کتابمان را با کاغذ‌های ایرانی چاپ کردیم. کاغذ‌های ایرانی جزو کاغذ‌های قابل قبولی هستند، اما برای چاپ دیجیتال قابل استفاده نیست. در چاپ‌های دیجیتال کار‌های کم تیراژ چاپ می‌شود و چاپ‌های اُفست برای کار‌های پر تیراژ استفاده می‌شود و به صرفه‌تر است.

جنتی ادامه داد: چاپ کاغذ ایرانی با دستگاه‌های اُفست سختی‌هایی به همراه دارد و به قول چاپخانه‌ها گرد و خاک چاپ کتاب با کاغذ ایرانی بیشتر است. در نتیجه، منجر به تعمیرات زودهنگام دستگاه‌های چاپ می‌شود و برای چاپخانه‌ها هزینه‌بر است. البته الان کیفیت کاغذ‌های ایرانی قابل قبول است و چاپخانه‌ها می‌پذیرند. از لحاظ قیمتی هم کاغذ ایرانی با خارجی تفاوت ندارد. حتی کیفیت یکسری از کاغذ‌های چینی در بازار پایین آمده است. 

مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ما به انواع کاغذ برای چاپ کتاب نیاز داریم، توضیح داد: بخشی از این نیاز با کاغذ ایرانی تامین می‌شود. الان میزان مصرف از میزان تولید بیشتر است. کاغذ ایرانی هم به محض چاپ مصرف می‌شود و وارد فضای صادرات نمی‌شود. بنابراین، به راحتی کاغذ ایرانی به دست ناشران داده نمی‌شود. 

وی درباره میزان فروش انتشارات در نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به بستر تبلیغاتی که در سال گذشته فراهم کرده بودیم، از میزان فروش‌مان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب راضی نبودیم. اگرچه نقاط مثبت نمایشگاه کتاب بیشتر از نقاط ضعفش بود، ولی در سال‌های گذشته تبلیغات میدانی و تشویق مردم برای حضور در نمایشگاه بیشتر بود. ما امسال حدود ۱۱۰ عنوان کتاب جدید بخصوص در حوزه اندیشه برای نمایشگاه کتاب عرضه کردیم. تولید کتاب‌های حوزه اندیشه نسبت به رمان و داستان کار سختی است. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار